تعهد غرب به اوکراین فقط روی کاغذ بود/ بحران اوکراین نتیجه مداخله آمریکا و اروپا در منطقه است


ساعت: 20:03
تاریخ انتشار: 14/08/12
کد خبر: 1811870

وی با بیان اینکه آمریکا نمی تواند امنیت هیچ کشوری را تامین کند و تنها ایجاد بحران می کند، گفت: بحران اوکراین نتیجه دخالت آمریکا و اروپا در منطقه است و تعهد آنها به اوکراین فقط روی کاغذ بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو انجمن تحقیقات سیاسی حوزه علمیه کوم در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا وی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت: ابتدا باید به پیشینه این بحران و چگونگی به وجود آمدن این بحران توجه کرد.
وی ادامه داد: با نگاهی به تاریخ اوکراین وقتی به دوران شوروی برمی گردیم می بینیم که اوکراین یکی از مناطق و بخشی از این اتحادیه بوده است. در واقع اوکراین یکی از قدرتمندترین مناطق نظامی جهان بود که یک سوم موشک های بالستیک و هسته ای شوروی در آنجا مستقر بودند و حتی بمب افکن ها و سایر تجهیزات نظامی که برخی از آنها در جهان بی نظیر بودند.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اوکراین در سال 94 در معاهده بوداپست متعهد شد که تمامی تجهیزات هسته ای و دفاعی خود را تسلیم کند و در ازای این خلع سلاح، آمریکا و انگلیس نیز متعهد شدند که از امنیت و امنیت کشور حمایت کنند. مستقل.

تعهد غرب به اوکراین فقط روی کاغذ بود
وی افزود: بحران اخیر نشان داد که تعهد غرب به اوکراین تنها روی کاغذ بوده و سیاستمداران اوکراینی اذعان کرده اند که اکنون فریب غرب را خورده ایم. وی با بیان اینکه ما زرادخانه هسته ای و تجهیزات نظامی و دفاعی بسیار قوی داشتیم، فریب خوردیم و به آنها خیانت کردیم به این امید که غرب امنیت ما را تامین کند. از جمله ایران نباید از برنامه هسته ای خود دست بکشد.
حجت الاسلام ملک زاده گفت: این سرنوشت همه کسانی است که به امید حمایت از غرب به جهان اسلام و ملت خود خیانت می کنند و حاضرند در راستای منافع غرب عمل کنند به امید اینکه غرب امنیت آنها را تضمین کند.

بحران اوکراین نتیجه مداخله آمریکا و اروپا در منطقه است
وی گفت: بحران اوکراین نتیجه مداخله آمریکا و اروپا در منطقه است. ایالات متحده و اروپا مدت هاست که به دنبال افزایش مواضع خود در منطقه برای مقابله با روسیه از جمله ایران بوده اند. آنها سعی کردند اوکراین را وارد ناتو کنند و آن را متحد استراتژیک ناتو و غرب بدانند. این قضیه نشان می دهد که آنها در واقع سعی در تقویت مواضع خود در برابر ایران و روسیه دارند.

آمریکا نمی تواند امنیت هیچ کشوری را تامین کند
عضو انجمن تحقیقات سیاسی حوزه علمیه قم گفت: این مورد نشان می دهد که آمریکا نمی تواند امنیت هیچ کشوری را تامین کند و کاری جز بحران آفرینی، حضور در منطقه و دامن زدن به بحران و جنگ در عمل نمی تواند انجام دهد.
وی گفت: امروز می بینیم که رئیس جمهور اوکراین به صراحت می گوید ما تنها هستیم و متاسف است و می گوید ما به حمایت غرب امیدوار بودیم اما وقتی زمان اقدام فرا رسید ما را تنها گذاشتند.

دلیل اظهارات برخی جریان های غرب گرا تضعیف منافع غرب در منطقه است.
حجت الاسلام ملک زاده گفت: پس از این اتفاق برخی جریان های غرب گرا به مسئولان فشار می آورند، چرا این حمله را محکوم نمی کنید و در مقابل روسیه که به اوکراین حمله کرده است، موضع گیری نمی کنید. سوال اینجاست که اگر واقعا این جریان نگران حمله یک کشور قدرتمند به کشور دیگر است، چرا در مقابل حمله غرب و متحدانش به یمن، سوریه، لبنان، افغانستان و… سکوت کرده اند؟
وی ادامه داد: چرا وقتی غرب مناطق غیرنظامی عراق، یمن و افغانستان را بمباران می کند و صدها انسان بی گناه را می کشد، واکنش نشان نمی دهند اما در این مورد پرچم مخالفت با جنگ را برافراشتند. در واقع جایی که منافع غرب در خطر است، صدای آنها شنیده می شود. این نشان می دهد که آنها صادق نیستند.

دولت اوکراین یک دولت طرفدار غرب بود
یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که گسترش ناتو تا مرزهای ایران و روسیه قطعاً به نفع ما نیست و ثبات امنیت ما را تهدید می کند. ما با جنگ موافق نیستیم و مخالف جنگ هستیم اما باید به این نکته توجه کنیم که دلیل اصلی این وضعیت آمریکا و غرب و خود دولت اوکراین است که یک کشور غرب گرا است. ، در این مورد بی گناه نیست.
وی گفت: ما در مقاطع مختلف شاهد بوده ایم که اوکراین در جبهه غرب علیه ما موضع گرفته است. در بحث حمایت از تحریم ها، دیدیم که وی هیچ گاه تحریم های سرکوبگرانه غرب علیه ایران را محکوم نکرده است. او نه ترور وحشیانه شهید سلیمانی را محکوم کرد و نه حمله آمریکا به عراق، سوریه و افغانستان را محکوم کرد. مدام در جبهه غرب بود و مشی آنها را دنبال می کرد.

دولت اوکراین از بحران اخیر بی گناه نیست
حجه الاسلام تاکید کرد: شرایط، وضعیتی است که خود دولت اوکراین که در جبهه غرب بود ایجاد کرده است و در این موضوع بی تقصیر نیستند.
وی گفت: آمریکا و اروپا مقصر اصلی بحران اوکراین هستند و ما باید مراقب باشیم که در خاک دشمن بازی نکنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید