خلع سلاح اوکراین نتیجه اعتماد به آمریکا و غرب بود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی تقوی کارشناس مسائل بین الملل درباره حمله روسیه به اوکراین و نقش غرب و آمریکا در شکل دادن به این حمله به دیار آفتاب گفت: بحران اوکراین موضوعی چندوجهی است و باید از چند منظر بررسی شود.

وی افزود: این کشور در دهه های اخیر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی و یک قدرت هسته ای محسوب می شود که زرادخانه های این کشور را در خود جای داده است. اوکراین همچنین از نظر استراتژیک در اروپای مرکزی و شرقی قرار دارد.

وی گفت: دو دهه پیش کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا به اوکراین پیشنهاد دادند زرادخانه هسته‌ای خود را نابود کند و غرب نیز قول داده بود که از توانایی‌های ناتو برای تضمین امنیت خود استفاده کند. یک اشتباه استراتژیک بزرگ از سوی اوکراین این بود که اعتماد بیش از حد به غرب باعث شد تا تمام خصومت ها را متوقف کند و به نوعی خلع سلاح شود.

وی ادامه داد: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، موضوع گسترش ناتو به شرق از سوی آمریکا مطرح شد، در این میان اوکراین نیز برای عضویت در ناتو اعلام آمادگی کرده است. این امر باعث شد تا روسیه از اوکراین بخواهد از نظر امنیتی و ژئوپلیتیکی به ناتو بپیوندد و استقلال خود را حفظ کند که توسط رهبران اوکراین نادیده گرفته شد.

وی افزود: البته حمله نظامی روسیه به اوکراین برخلاف قوانین بین‌المللی است، اما از سوی دیگر نشان‌دهنده عدم درایت رهبران اوکراین است که توجه را به چراغ سبز کاذب کشورهایی مانند آمریکا جلب کرده‌اند. . ایالت ها و بریتانیا و خلع سلاح شد.»

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عدم حمایت غرب از اوکراین در بحران اخیر گفت: این نشان دهنده نتیجه اعتماد به آمریکا و غرب است که در نهایت با اعلام بیانیه ها و شعارهای تحریمی علیه روسیه سعی در حمایت از اوکراین دارند. “

وی گفت: خلع سلاح و از دست دادن قدرت دفاعی در دنیای امروز قابل قبول نیست، بازدارندگی و حق دفاع از خود یکی از مهم ترین موضوعاتی است که بسیاری از استراتژیست ها بر آن تاکید دارند. اگر کشوری بخواهد در مسائل نظامی کوتاه بیاید، اشتباه کرده است.

تکوا با اشاره به درآمد چند میلیون دلاری آمریکا از فروش تسلیحات گفت: اگر جهان امروز دنیای موشک و دنیای مذاکره نبود، آمریکا از کجا این همه درآمد کسب می کرد. در نظر بگیرید اگر ایران اسلامی چند ماه پیش که درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای شمالی کشور رخ داد، قدرت نظامی نداشت، چه یقینی وجود داشت که این درگیری به مرزهای کشور کشیده نشود. همین مانور قدرتمند ارتش و سپاه ایران بود که همسایگان شمالی را از تهاجم به کشورمان دور کرد. بنابراین خلع سلاح در دنیای امروز اصلا منطقی نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید