وضعیت کنونی اوکراین نتیجه وابستگی و اعتماد به غرب است/ نباید به مسائل امنیتی و نظامی بپردازیم


ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1812716

فاطمی نژاد گفت: شرایط کنونی اوکراین ناشی از وابستگی و اعتماد به غرب است، بنابراین یکی از درس های مهم جنگ اوکراین این است که جمهوری اسلامی ایران نباید از نظر امکانات امنیتی و نظامی عقب نشینی کند. زیرا پایان اعتماد به غرب نیز فاقد قابلیت های امنیتی و نظامی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد فاطمی نژاد، عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس اظهار داشت: روسیه تصمیم گرفته است که به اوکراین حمله کند و به هر طریق ممکن از پیوستن این کشور به ناتو جلوگیری کند تا به این هدف دست یابد. هدف، این کشور نیازمند تغییر در رویکرد فعلی اوکراین است که بدون تغییر دولت امکان پذیر نخواهد بود، زیرا دولت فعلی اوکراین یک دولت طرفدار غرب است و می خواهد به ناتو و اتحادیه اروپا بپیوندد.

وی افزود: طبیعتا مهمترین هدف روسیه از حمله به اوکراین جلوگیری از پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا و ناتو است و دولتی که حامی روسیه و دست نشانده ها باشد مانند قبل از سال 2014 در اوکراین حکومت خواهد کرد زیرا اکثر دولت ها در اوکراین حکومت می کنند. آنها طرفدار روسیه بودند.


وضعیت فعلی اوکراین نتیجه وابستگی و اعتماد به غرب است

وی گفت: وضعیت فعلی اوکراین نتیجه وابستگی و اعتماد به غرب است. اگر دولت کنونی بر بقا پافشاری کند، مسلماً این جنگ طولانی‌تر خواهد بود و خسارات زیادی به اوکراین وارد می‌کند. علاوه بر این، اگر این جنگ به حالت عادی بازگردد، ممکن است کشورهای دیگر نیز سقوط کنند، عرصه جنگ را باز کنید که عواقب غیرقابل پیش بینی خواهد داشت.


خوداتکایی مهمترین درسی است که جنگ در اوکراین برای سایر کشورها دارد

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه خوداتکایی مهمترین درسی است که جنگ اوکراین برای کشورهای دیگر مانند ایران دارد، گفت: پایان اوکراین در انتظار کشورهای وابسته است. از سوی دیگر در سیاست های امنیتی و در نگاه سیاست خارجی خود باید رویکرد مستقلی داشته باشیم و به خود متکی باشیم تا قدرت های بزرگ در سیاست خارجی ما تعیین کننده نباشند و بتوانیم رویکرد مستقلی با غرب داشته باشیم. در شرق عرصه بین المللی.


ما نباید به مسائل امنیتی و نظامی بپردازیم

وی یادآور شد: یکی از درس های مهم دیگری که جنگ در اوکراین برای ما دارد این است که جمهوری اسلامی ایران نباید از نظر امکانات امنیتی و نظامی عقب نشینی کند و باید تا حد امکان به این توانمندی ها بیفزاید زیرا پایان اعتماد به غرب و تعدیل نیروها از نظر قابلیت های امنیتی و نظامی، وضعیت کنونی اوکراین به شرح زیر است.

وی افزود: البته غرب نمی‌خواهد دولت فعلی اوکراین تغییر کند، اما از سوی دیگر می‌داند که حمایت مستقیم از اوکراین بهای سنگینی را در بر خواهد داشت، بنابراین تنها حمایت‌های محدودی مانند فروش اسلحه، پناهجویان و اقدامات مشابه می‌تواند انجام شود. کافی باش محبوب تر باش


تاثیر جنگ اوکراین و روسیه بر مذاکرات وین

وی گفت: همه رویدادهای بین المللی به هم مرتبط هستند، بنابراین جنگ بین اوکراین و روسیه نیز از دو منظر بر مذاکرات ایران در وین تأثیر می گذارد و ممکن است به نفع ما یا به ضرر ما باشد. اول اینکه غرب و اروپا در تامین انرژی دچار مشکل هستند و بحران جدیدی در حال ظهور است، بنابراین غرب و اروپا به دنبال حل مشکل با ایران و دستیابی زودتر به توافق هستند، بنابراین این می تواند از یک نقطه برای ایران باشد. چشم انداز. یک فرصت باشد.

وی گفت: از سوی دیگر، روس ها با توجه به تسلط خود در بحث، ممکن است بخواهند از موقعیت ایران به عنوان یک اهرم یا ابزار استفاده کنند و عملاً ایران و خواسته های ایران را در مذاکرات وین قربانی دیدگاه خود کنند که در این صورت خواهد بود. به ضرر ایران

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید