وضعیت امروز اوکراین نتیجه اعتماد به غرب است/ قدرت آمریکا رو به افول است


ساعت: 18:40
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811505

یکی از اعضای هیات علمی علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت: شرایط کنونی اوکراین نتیجه اعتماد به غرب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; سید فرشید جعفری ظهر امروز در وبینار تحلیل و تفسیر بحران اوکراین در چارچوب سیاست بین الملل با بیان اینکه اگر از منظر فلسفه تاریخ به آن بنگریم با یک توالی از تاریخ مواجه هستیم، گفت: خلق شده. .

وی افزود: هرگز جنگ گرمی بین غرب و شرق، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی وجود نداشته است، اما جنگ سرد شدید بود و ایالات متحده در تلاش بود تا قدرت نظامی خود را در دوره اول جنگ سرد حفظ کند. او گفت.

جعفری با اشاره به جزئیات جنگ سرد دوره اول و دوم بین آمریکا و شوروی افزود: در دوره دوم جنگ سرد، شوروی کاملاً تهاجمی شد.

یکی از اعضای هیئت علمی علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: روسیه پس از فروپاشی شوروی به نوعی جایگزین این قدرت به عنوان یک امپراتوری شده و نمی خواهد قدرت خود را از دست بدهد. “

وی گفت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که برای ایجاد توازن در اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شده است، از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به اروپای شرقی نقل مکان کرده و در تلاش است تا ناتو را گسترش دهد. در این دوره او به دنبال بازگرداندن قدرت از دست رفته و رهایی خود از زیر بار تحقیر ریشه در اتحاد جماهیر شوروی و حفظ همه متحدان بود.

جعفری گفت: روسیه همواره تلاش کرده است که مانع از پیشرفت در اقیانوس اطلس شمالی شود.


* اوکراین خط قرمز روسیه است و در چارچوب استراتژیک غرب قرار نمی گیرد

وی گفت: ما همان پوتین را در سیاست و در ریاست جمهوری می بینیم.

مدرس گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه قدرت، منافع، امنیت و بقا در سیاست بین الملل حرف اول را می زند، گفت: ایشان کاملا به این موضوع واقف هستند.

«اوکراین کشور حساسی است، اما در چارچوب استراتژیک غرب نیست، بنابراین زمانی که رئیس جمهور اوکراین خواستار کمک شد، هیچکس به آنها کمک نکرد و آنها را تنها نگذاشت، زیرا اوکراین به نفع استراتژیک نیست. در غرب گفت: غربی ها از تحریم ها علیه روسیه خوشحال هستند و هیچ اقدام نظامی علیه روسیه انجام نمی دهند.


* اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین به ساختار نظام بین الملل بازمی گردد

جعفری با تاکید بر اینکه دولت ها نباید حاکمیت یکدیگر را زیر پا بگذارند، خاطرنشان کرد: دولتی که منافع حیاتی اش در خطر است با کشوری که منافعش زیر سوال است جنگ می کند و این یک واقعیت سیاست بین الملل است. البته من با جنگ موافق نیستم.

وی با بیان اینکه این به ساختار نظام بین الملل برمی گردد و به همین دلیل روسیه دست به چنین اقدامی زده است، ادامه می دهد: ساختار نظام بین الملل را قدرت های بزرگ تعیین می کنند.

جعفری با بیان اینکه آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ از سطح ابرقدرت ها به قدرت های بزرگ سقوط کرده است، افزود: وقتی قدرت ابرقدرت سقوط می کند و به سطح قدرت های بزرگ می رسد، قدرت های دیگر درصدد جایگزینی آن هستند.


* آمریکا از یک ابرقدرت به یک قدرت بزرگ تبدیل شده است

وی ادامه داد: هنوز تکلیف ساختار نظام بین الملل مشخص نشده است و به همین دلیل پوتین جرأت کرده است علیه اوکراین اقدام نظامی انجام دهد. یکی از دلایل اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین.

این استاد دانشگاه گفت: ترکیب ساختار نظام بین الملل به هم خورده و شکل قرن 19 را به خود نمی گیرد و ساختار در حال ورود به دوقطبی است نه دوقطبی.

وی گفت: دوقطبی با دوقطبی متفاوت است. دوقطبی زمانی است که چندین نیروی بزرگ در یک طرف و چندین نیرو در طرف دیگر قرار گیرند.

جعفری با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین مرزهای دوقطبی را تعیین کرده است، افزود: تا زمانی که جنگی رخ ندهد، این مرزها در سیاست بین‌الملل مشخص نمی‌شود و جنگی که رخ داده است، مرزهای ساختاری را مشخص می‌کند. نظام بین الملل: «و به نوعی بعد از جنگ، استخدام صورت می گیرد.

وی گفت: ایران به روسیه و ترکیه متمایل به آمریکا است و چین نیز در این جنگ پشت سر روسیه است.

جعفری گفت: سیاست بین‌الملل می‌گوید تسلیحات هسته‌ای بازدارنده جنگ است زیرا در صورت وقوع جنگ، کشورها نابود می‌شوند و بین او و غرب و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است و برای روسیه منفعت حیاتی است.

وی با بیان اینکه قدرت های بزرگ خواهان هژمونی هستند، گفت: اگر قدرت های بزرگ سرزمین های یکدیگر را به رسمیت نشناسند و به رسمیت نشناسند، همه جنگ و خشونت ممکن است.

یکی از اعضای هیات علمی علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه آنچه سازمان آتلانتیک شمالی انجام می دهد گسترش ناتو به شرق است، گفت: اما در مقابل اوکراین کوتاه نخواهد بود زیرا اوکراین قرمز است. خط روسیه


* تمام اقدامات روسیه ارتجاعی است

وی با بیان اینکه اقداماتی که روسیه تاکنون انجام داده یک واکنش است نه یک اقدام، گفت: وقتی از واکنش صحبت می کنیم به این معنی است که اتفاقی در حال رخ دادن است و عکس العملی در برابر اقدام صورت می گیرد، بنابراین تمام اقدامات روسیه در گرجستان، اوکراین و جاهای دیگر واکنش نشان دادند.»

جعفری تصریح کرد: اقدامات روسیه تنها یک مورد بود و آن هم عقب راندن داعش از سوریه بود.

او گفت: افکار عمومی جهان همیشه آسیب می بیند، اما سیاست بین المللی آسیب نمی بیند. متاسفانه سیاست بین الملل هیچ توجهی به افکار عمومی ندارد و کار خود را می کند.

آزاد، استاد گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت:

وی با بیان اینکه اوکراین در چارچوب منافع استراتژیک کشورهای غربی نیست و غربی ها به آب علاقه ای ندارند، تاکید کرد: چهار اصل حاکمیت، قلمرو، جمعیت و حکومت در حقوق بین الملل است نه در سیاست بین الملل. بنابراین، اقدامات روسیه از نظر سیاست بین‌الملل درست است، اما از نظر حقوق بین‌الملل فقط یک بازیچه است.


* وضعیت منطقه ایران مستلزم پیشرفت در عرصه نظامی و دفاعی است

جعفری گفت: من کاملا موافقم که جمهوری اسلامی ایران باید در تسلیحات نظامی پیشرفت زیادی داشته باشد و حتی اقتصاد خود را از دست بدهد و موشک و سلاح تولید کند، زیرا شرایط منطقه ما را ایجاب می کند که پیشرفت های نظامی و دفاعی داشته باشیم.

وی با اشاره به گفت و گوی تلفنی آیت الله رئیسی (رئیس جمهوری اسلامی ایران) و ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) خاطرنشان کرد: ایجاد شده، کارساز خواهد بود.

او گفت: “اوکراین به سمت غرب متمایل بود، اما همانطور که دیدیم، آنها اوکراین را تنها گذاشتند.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید