آتش جنگ اوکراین؛ بازی بازنده غرب در دست گرفتن قدرت است/ روسیه تلاش بی نتیجه آمریکا برای عقب نشینی از سقوط قدرت را تحریم می کند.


ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: 1401/02/13
کد خبر: 1836217

محمدعلی رحیمی نژاد گفت: شکست سیاست فشار حداکثری و ابزار تحریم، انحطاط نظامی و سیاسی و محاسبات غلط در عرصه های مختلف، باعث افول جایگاه آمریکا در جهان شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی رحیمی نژاد دانشجوی دکتری روابط بین الملل در گفت و گو با عصر هامون با اشاره به پیام های جنگ اوکراین به دنیا گفت: این کار را انجام می دهد. این اتفاق بارها و بارها در عرصه سیاسی کشور رخ داد و مردم با روی کار آمدن آنها به طرفداران خود پشت کردند و اختلافات شدیدتر شد.

وی افزود: همین اتفاق بارها در عرصه بین المللی رخ داده است که مهمترین آن را می توان اتحاد کشورهای اروپایی در قرن 17 و 18 برای استعمار جهانی دانست. زمانی که آنها توانستند کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکایی را مستعمره کنند، اختلافات به وجود آمد. اینها جنگهای جهانی بین قدرتهای اروپایی برای بخش بزرگتری از مستعمرات بود.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه ایران در 43 سال گذشته یک اجماع جهانی برای نابودی و تجزیه خود ایجاد کرده است، ادامه داد: آمریکا نیز جنگ عراق و افغانستان را فدای نابودی و تجزیه ایران می کند. وی در ادامه به عدم امکان شروع جنگ مستقیم به دلیل هزینه های زیاد و از دست دادن هژمونی خود اذعان کرد و برای اهداف خود به تحریم های اقتصادی همه جانبه دست یافت.

وی ادامه داد: با وجود آثار مخربی که بر اقتصاد ایران وارد شده، این رویکرد هنوز به هدف اصلی فروپاشی انقلاب اسلامی نزدیک نشده است. در واقع، رهبران اروپایی و متحدان آمریکا در سراسر جهان از نابودی ایران توسط آمریکا و سهم آنها از فرصت‌های جدید خرسند بوده‌اند.» این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: از این رو با پایان یافتن صبر متحدان آمریکا برای نابودی ایران، اختلافات آنها بیشتر آشکار می شود و به همین دلیل جنگ اوکراین در جریان است، چین به جای ایران تهدید اصلی آمریکاست. «خود را حفظ کنند، برای ایجاد اختلاف بین قدرت‌های بزرگ به تاکتیک‌هایی متوسل شوند و از آن بهره‌برداری کنند.

جنگ در اوکراین را نباید نادیده گرفت

رحیمی با اشاره به جنگ اوکراین که نباید آن را سهل انگاری کرد، گفت: این جنگ نشان داد که تمدن غرب در دل خود اختلافات غیر قابل انکاری دارد که با زیاده خواهی و تحقیر کشوری مانند شوروی و ناتو تشدید خواهد شد. بزرگ شدن . . چند سال بعد. “

وی افزود: تمرکز اصلی آمریکا دیگر ایران نیست. ایران یکی از مهم ترین مسائل آمریکاست و اهمیت پرداخت ها و هزینه ها برای جلب رضایت لابی یهود کمتر و کمتر می شود و نابودی رژیم صهیونیستی نزدیکتر می شود. او می داند، اما مشخص نیست که این بحران بر منافع آمریکا تأثیری نخواهد گذاشت.

اورسولا فون، کمیسر اتحادیه اروپا در توییتر نوشت: «در روزهای اخیر، دولت ایتالیا اعلام کرده است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد لزوم افزایش فشار بر کرملین از طریق تحریم‌های اضافی به اجماع گسترده‌ای دست یافته‌اند. تحریم ها علیه روسیه را افزایش خواهیم داد در حالی که اتحادیه اروپا در حال حاضر روزانه حدود 850 میلیون دلار نفت و گاز از روسیه وارد می کند، این اتحادیه به دنبال کاهش وابستگی خود است.

وی گفت: تاکنون تمام توان این کشورهای اروپایی این بوده است که تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کنند، به همسایگان ایران سلاح بفروشند و به اطراف مرزهای ایران نیرو بفرستند.

تلاش های نرم آمریکا کم رنگ شده است

رحیمی گفت: بیش از سه دهه از تلاش های فرهنگی گسترده آمریکا برای تغییر افکار مردم ایران در قالب جنگ نرم می گذرد. هدف ایجاد هرج و مرج و تغییر نظام سیاسی توسط خود مردم و ایجاد نظام غربی است.

وی ادامه داد: اکنون که اوکراین که با دخالت آمریکا انقلاب رنگی کرد و رئیس جمهور آمریکا می خواست به قدرت برسد، در جنگ با روسیه تنها مانده و روزانه میلیون ها دلار متحمل رنج می شود. طبیعتاً مردم ایران و جهان دریافتند که ایالات متحده حاضر است بهترین متحدان خود را برای اهداف خود قربانی کند.

وی گفت: از سوی دیگر موج رسانه ای وحشتناک برای نشان دادن مردم مظلوم اوکراین به غرب نتیجه معکوس داشت. زیرا مردم می دانستند که از نظر آمریکا فقط چشم آبی اروپا انسان است و مردم عراق و فلسطین و یمن و همه قربانیان جنگ آمریکا انسان نیستند.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: جنگ اوکراین تحول جدیدی است که باید با شناخت احتمالات با تحریم های غیرانسانی آمریکا مواجه شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: جنگ اوکراین موجی است که گرگ های دیروز را در تلاش برای تجزیه ایران به لرزه درآورد و ایران فرصت استراحت موقت و سازماندهی قوی تر برای دستیابی به قدرت برتر در منطقه در همه ابعاد را دارد و به نفع روسیه نیست. آمریکا و چین: «این یادآور شعار استقلال برای مردمی نیست که سال‌ها با انواع دشمنان داخلی و خارجی دست از اهداف خود برنداشتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید