آمریکا، مقصر اصلی جنگ روسیه و اوکراین/ اوکراین، به واقعیت اعتماد به غرب پی برده است.


ساعت: 18:10
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1812063

استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: اگر آمریکا بخواهد به روسیه بپیوندد باید هزینه زیادی بپردازد و جنگ جهانی سوم آغاز می شود، بنابراین تلاش می کنند تحریم ها و کمک های نظامی را به اوکراین وارد کنند. از طریق تحریم ها و سایر موارد. این امر تا حدودی به روسیه فشار می آورد تا امتیاز بدهد، اما این نیز درست است که رهبران اوکراین از غرب، به ویژه ایالات متحده بسیار خشنود بوده اند و اکنون می دانند که واقعیت ها چگونه خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ اوکراین امروز قربانی اعتماد کورکورانه به آمریکا و بلوک غرب است و اتفاقاتی که امروز در اوکراین شاهد آن هستیم پیام ها و درس های زیادی برای ما دارد. و اینها انتصابات آمریکایی است و اوکراین امروز قربانی این اعتماد است.

اگر به ریشه های تاریخی اعتماد به آمریکا و غرب در تاریخ معاصر بنگریم، نمونه هایی مانند سرنوشت خاندان پهلوی و لیبی و اشرف غنی در افغانستان را خواهیم دید و درمی یابیم که دلیل اصلی این اتفاقات در اوکراین است. اعتماد بیش از حد به ایالات متحده است.

با علی امیدی، استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت و گو کرده ایم تا نگاهی به تحولات اخیر کشور و جزئیات حمله روسیه به اوکراین داشته باشیم.

متن این گفتگو به شرح زیر است:


* تحلیل شما از جنگ اوکراین و روسیه چیست؟

جنگ اوکراین و روسیه قابل پیش بینی بود و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه انتظار داشت که جهان غرب به ویژه آمریکا و اروپا روسیه را به عنوان یک قدرت بزرگ و مورد احترام در عرصه بین المللی به رسمیت بشناسند و روسیه را در نظر بگیرند. منافع امنیتی

با گذشت زمان رهبران روسیه به این نتیجه رسیده اند که هدف غرب خود روسیه است و برخی از آمریکایی ها گفته اند که روسیه ضعیف بیشتر به نفع آمریکاست تا روسیه قوی!


* منظور از این اتفاقاتی که به آن اشاره کردید چیست؟

این رویدادها شامل گسترش ناتو است. روسیه در ابتدا با گسترش ناتو مخالف بود، اما در ابتدا ضعیف بود و این اعتراض در جایی شنیده نشد. پس از جنگ در یوگسلاوی، روابط روسیه مورد توجه قرار نگرفت و اقداماتی برخلاف استراتژی روسیه انجام شد. مداخله نظامی در صربستان حتی در لیبی، برخلاف نظر روسیه، ناتو و غرب با مداخله نظامی و جنگ داخلی که به دنبال آن بوده و تا امروز ادامه دارد، محمد قذافی را سرنگون کردند.


کجا اعتماد روسیه به ایالات متحده را از دست داده است؟

تنها پایگاه نظامی روسیه در دریای مدیترانه ارتش سوریه بود که سوریه یکی دیگر از اهداف غرب شده است و دیدند تنها پایگاه نظامی که غرب می خواهد از آنها بگیرد. در این راستا رهبران روسیه به ویژه پوتین به این نتیجه رسیده اند که شریک، متحد و دوست قابل اعتمادی نیستند و به خود روسیه روی آورده اند، بنابراین در چند سال اخیر که روسیه قدرتمند شده است، گفته است. تا کنون اتفاق افتاده است .

اوکراین و گرجستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، اما غرب هنوز آنها را نادیده می گیرد. این باعث انقلاب های رنگی شد. رئیس جمهور منتخب با شورش و انقلاب رنگی برانکوویچ برکنار شد و روسیه بعداً به این نتیجه رسید که استراتژی اصلی غرب استفاده از اوکراین به عنوان سنگری در برابر روسیه و نفوذ به حیاط خلوت روسیه در منطقه در سال 2014 بود. کریمه را از اوکراین گرفت و ممکن است مجازات شدید، اما مشکلات روابط اوکراین با روسیه تا همین اواخر ادامه داشت، زمانی که پوتین و رهبران روسیه تصمیم گرفتند این موضوع را به سرعت حل کنند.


* هدف روسیه از حمله به اوکراین چیست؟

هدف روسیه از حمله نظامی سرنگونی کل اوکراین با سرنگونی دولت بود، اما به نظر می رسد برای دستیابی به این هدف مشکل داشته است.

اوکراین بخشی از ناتو نیست، خط قرمز غرب و آمریکا ناتو است. اگر روسیه به یکی از اعضای ناتو حمله کند، آمریکا واکنش نشان می دهد و واکنش ها متفاوت خواهد بود. البته روسیه یک قدرت معمولی نیست و غرب در حال محاسبه است، او می گوید اگر آمریکا بخواهد با روسیه درگیر شود باید هزینه زیادی بپردازد و جنگ جهانی سوم شروع شود، بنابراین تلاش می کنند تا از طریق تحریم ها و مواردی از این قبیل، تحریم ها و کمک های نظامی به اوکراین، تا حدودی فشار بر روسیه را افزایش دهد. اما این نیز درست است که رهبران اوکراین از غرب به ویژه ایالات متحده بسیار خشنود بوده اند و اکنون می دانند که واقعیت ها چگونه خواهد بود.


پس از آغاز این جنگ چه اتفاقی برای اوکراین خواهد افتاد؟

به احتمال زیاد اوکراین دیگر اوکراین سابق نخواهد بود، من پیش بینی می کنم که اوکراین دیگر نقش بی طرفی در روابط بین المللی از جمله روسیه و جهان غرب ایفا نخواهد کرد، اگر یک دولت وابسته تشکیل نشود احتمالاً یک دولت بی طرف مانند فنلاند خواهد بود. و باید منتظر ماند تا ببینیم جنگ بین دو کشور به کجا ختم می شود.


سوال: نقش ایران در این جنگ چه خواهد بود و چه سیاستی را باید در پیش بگیریم؟

البته ما از دیدن سیاست های موذیانه و مضر غرب متنفریم و هزینه های زیادی برای آن پرداخته ایم. ایالات متحده در واقع دشمن شماره یک ما است. آنها حمایت می کنند و سیاست ها را دنبال می کنند و برای ما این بدان معناست که ما باید هوشیار باشیم و مراقب باشیم که وقتی اسرائیل از حمله حمایت می کند، آمریکا و جهان غرب در اختیار مسلمانان و غیر مسلمانان هستند، دنیا آلوده است، آمریکا و اسرائیل قطعاً اقتدار اخلاقی برای محکوم کردن روسیه ندارند، اما این یک طرف مشکل است و طرف دیگر این است که ما دو راه حل داریم.

اگر می‌خواهیم با روسیه متحد شویم، باید حمایت قوی‌تری از روسیه در اینجا داشته باشیم، اما اگر می‌خواهیم با روسیه اتحاد داشته باشیم، اما بهای آن دور شدن از غرب و جهان غرب است. و ممکن است غرب برای ما بیشتر باشد، اما می‌توانیم روابط متعادلی داشته باشیم و فرهنگ سیاسی داخلی ما به گونه‌ای است که سیاست بی‌طرفی را دنبال کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید