چگونه تهاجم روسیه به اوکراین واقعیت های غرب و اروپا را آشکار کرد/ وقتی اروپایی ها نژادپرستی را فریاد زدند


ساعت: 10:10
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813224

واضح است که جنگ و کشتار در همه جا قابل قبول نیست، اما جنگ روسیه و اوکراین واقعیت های دیگری را آشکار کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرس ؛ حمله روسیه به اوکراین از همان ابتدا با واکنش های زیادی همراه بود و خیلی زود به اولین خبر رسانه های جهان تبدیل شد.

رسانه های اروپایی و غربی با حملات گسترده خود به روسیه سعی کردند حمله روسیه را تهاجمی نشان دهند و در عین حال اوکراین را به عنوان یک قهرمان و رئیس جمهور آن معرفی کردند.

این در حالی است که برخی رسانه ها نیز بیش از هفت سال به حمله سعودی ها به یمن و کشتار کودکان و مردم بی گناه یمنی توسط سعودی ها پرداختند. رسانه ها به موارد مشابه دیگری مانند حمله آمریکا به عراق و تجاوز آمریکا به افغانستان پرداختند و از رویکرد دوگانه غرب و نهادهای بین المللی به این رویدادها انتقاد کردند.

نکته قابل توجه در مورد تهاجم روسیه به اوکراین اما افشای حقایقی در مورد غرب و کشورهای اروپایی بود که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند و حتی ارتش رسانه ای غرب نیز سعی داشت دقیقا عکس این موضوع را نشان دهد.


4861c714 75f1 425a 929c 2853d7e387ba خبر خاکستری


photo %DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B2 %DB%B0%DB%B3 %DB%B0%DB%B5 %DB%B2%DB%B3 %DB%B0%DB%B6 %DB%B1%DB%B3 خبر خاکستری


این یک ورزش سیاسی نیست

یکی از واکنش‌های اولیه اروپایی‌ها به حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های ورزشی علیه این کشور بود. به عنوان مثال، فیفا اعلام کرد که مسابقات بین المللی فوتبال نباید در خاک روسیه برگزار شود و بازی های خانگی روسیه باید در زمین بی طرف و بدون تماشاگر برگزار شود.

طبق اعلام فیفا، نمایندگان روسیه در مسابقات بین المللی مجاز به استفاده از نام روسی در هیچ مسابقه ای نیستند. فیفا حتی استفاده از پرچم روسیه و سرود ملی روسیه را ممنوع کرد. یوفا همچنین روسیه را از میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا محروم کرد.

کمیته بین المللی پارالمپیک همچنین اعلام کرد که به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، حضور ورزشکاران روس در بازی های پارالمپیک زمستانی پکن را به حالت تعلیق درآورده است.

این اقدام نهادهای ورزشی با واکنش های بسیاری همراه بود. بسیاری این اقدام فیفا را با ادعای نهادهای بین المللی ورزشی مبنی بر اینکه قبلاً مدعی بودند فوتبال و ورزش سیاسی نیستند مقایسه کردند و ادعاهای قبلی خود را پوچ دانستند. این در حالی است که خود فیفا بارها اعلام کرده که فوتبال ربطی به سیاست ندارد.

اروپایی‌ها در واکنش به ناکامی ورزشکاران ایرانی در مقابل رژیم صهیونیستی که کودکان را به قتل می‌رساند، گفته‌اند این ورزش سیاسی نیست و به بهانه تهدید به پایان دادن به ورزش ایران است.

همه این اتفاقات رفتار مبهم نهادهای بین المللی ورزشی و تناقض در شعارها و اقدامات آنها را به خوبی نشان داد و ثابت کرد که نمایندگی این گروه ها کاملا سیاسی است.


زمانی که اروپایی ها نژادپرستی را فریاد زدند

موضوع دیگری که در روزهای اخیر در جریان جنگ روسیه و اوکراین در شبکه های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفت، برخورد نژادپرستانه و تبعیض آمیز اروپایی ها با شهروندان غیراروپایی بود.

اما آنها نیز در اظهارات خود به وضوح بر این موضوع تاکید کردند. به عنوان مثال، خبرنگار سی بی اس نیوز هنگام پوشش بحران اوکراین گفت: «جنگ در اوکراین را نمی توان با عراق و افغانستان مقایسه کرد، زیرا اوکراین یک کشور اروپایی و متمدن است».

این مجری تلویزیون فرانسوی در یک برنامه زنده گفت: ما در مورد سوری هایی که از بمباران های دولت سوریه تحت حمایت پوتین فرار می کنند صحبت نمی کنیم. ما درباره اروپایی‌هایی صحبت می‌کنیم که فرار می‌کنند، شبیه ما هستند، با ماشین فرار می‌کنند، فرار می‌کنند تا بتوانیم جانشان را نجات دهیم.»

در همین حال فیلمی در رسانه ها منتشر شد که در آن پلیس آلمان آشکارا روحیه نژادپرستانه خود را نشان داد و با توقف قطار پناهجویان فراری از جنگ اوکراین، سیاه پوستان را متوقف کرد.

عباس عبدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب می نویسد: «واکنش مضاعف قوی غرب به جنگ و پناهندگان اوکراینی در مقایسه با موارد مشابه در آسیا و آفریقا دور از انتظار نیست. «مشکل در ادعای آنها و درک برخی از ما از رفتارشان است که گویی خارج از نژاد، ملیت و مذهب و تنها بر اساس ارزش های جهانی عمل می کنند.


ab8ac8ea a300 4453 9bc1 a84e1cfbe00c خبر خاکستری


photo %DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B2 %DB%B0%DB%B3 %DB%B0%DB%B5 %DB%B2%DB%B3 %DB%B0%DB%B6 %DB%B1%DB%B5 1 خبر خاکستری


نمی توان به غرب اعتماد کرد

اما واقعیت دیگری که در طول جنگ روسیه و اوکراین آشکار شد، غیرقابل اعتماد بودن غرب و آمریکا بود. البته ارتش رسانه ای غرب در تلاش است تا القا کند که اروپا و آمریکا کاملاً پشت اوکراین هستند، مثلاً رئیس جمهور یک قهرمان است، اما واقعیت چیز دیگری است و رهبران اروپایی بارها گفته اند که نمی خواهند این کار را انجام دهند. با روسیه مبارزه کنید

در همین رابطه سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل به یزدرس گفت: آمریکا و انگلیس مقصر اصلی اقداماتی هستند که این روزها در اوکراین رخ می دهد.

وی افزود: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1370، اوکراین دارای حجم زیادی از سلاح های هسته ای و بهترین تجهیزات برای طراحی و تولید سلاح های هسته ای بود و سومین قدرت هسته ای بزرگ جهان بود.

صدر الحسینی افزود: اما در سال ۱۳۷۳ اوکراین با آمریکا، انگلیس و روسیه معاهده بوداپست را امضا کرد و قول داد همه سلاح های هسته ای خود را تسلیم کند و آمریکا و انگلیس متعهد شدند از امنیت و تمامیت ارضی اوکراین دفاع کنند. در مقابل از هرگونه تجاوز خارجی حمایت کنید و از آن زمان به کشوری در حاشیه و آسیب پذیر تبدیل شده است.

الهه کولای، استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی-اصلاح طلب در مصاحبه ای گفت: رئیس جمهور اوکراین گمراه کننده است و از تلاش گرجستان برای عدم حمایت از ناتو درس نگرفته است.

محمدرضا دشتی نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا گفت: البته جمهوری اسلامی با هر جنگی در دنیا مخالف است و هیچ گاه کشتار مردم و ترس از زیرساخت های یک کشور را تایید نمی کند، اما آنچه که دارد می شود. امروز در جنگ بین اوکراین و روسیه، «آنچه اتفاق افتاد نتیجه مداخله آمریکا در آن کشور بود.

وی با بیان اینکه کودتای داخلی در اوکراین توسط آمریکایی ها انجام شد، گفت: روزی روزگاری هرجا تجمعی علیه دولت اوکراین برگزار می شد، مستشاران آمریکایی در صحنه حضور داشتند و امروز در بحرانی ترین شرایط حتی حاضر نشدند. به تلفن پاسخ دهید، رئیس جمهور اوکراین.

آنچه مشخص است این است که جنگ و کشتار مردم در هر کجای دنیا که باشند قابل قبول نیست، اما جنگ روسیه و اوکراین واقعیت های دیگری را نشان داده و علاوه بر وحشت کشتار انسان ها، فجایع دیگری را نیز به نمایش گذاشته است. جنگ‌ها ناپسندتر است و البته این زشتی در وجود غربی‌ها نهفته است و آنها خودشان عامل جنایات دهه‌ها علیه ملت‌های تحت ستم در منطقه غرب آسیا هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید