آمریکا در حال مذاکره با قطر بر سر ارسال گاز به اروپا در صورت تهاجم روسیه به اوکراین است.

ساعت: 10:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۲
کد خبر: 1802373

تنش فزاینده بین غرب و روسیه بر سر حمله احتمالی به اوکراین، نگرانی از کاهش بیشتر گاز روسیه به اروپا را افزایش داده است و جرقه مذاکرات بین مقامات آمریکایی و صادرکنندگان گاز مانند قطر در مورد ارسال گاز به اروپا را برانگیخته است.

به گزارش فایننشال تایمز، آمریکا با قطر و دیگر صادرکنندگان بزرگ گاز مذاکره کرده است تا در صورت حمله روسیه به اوکراین و اختلال در صادرات گاز خود به اروپا، گاز اروپا را تامین کند.

مذاکرات بین قطر و کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر تامین گاز طبیعی مایع متمرکز بود و این هفته به دلیل عدم پیشرفت در مذاکرات امنیتی بین واشنگتن و مسکو تشدید شد.

نگرانی هایی در مورد این درگیری ابراز شده است که می تواند عرضه گاز به اروپا را در بحبوحه افزایش قیمت ها به خطر بیندازد. مقامات هشدار داده اند که راه حل سریعی برای این مشکل وجود ندارد، زیرا اروپا در حال حاضر در یک بحران انرژی قرار دارد.

تنش ها بین غرب و روسیه پس از استقرار بیش از 100000 نیروی روسی در مرز اوکراین تشدید شده است. ایالات متحده روسیه را تهدید کرده است که در صورت حمله به اوکراین، تحریم های سختی را اعمال خواهد کرد. برخی از مقامات کرملین استفاده سیاسی از صادرات گاز خود را مقصر دانسته اند.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته گفت که روسیه در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده، عرضه گاز به اروپا را قطع کرده است.

این نگرانی وجود دارد که این درگیری ها می تواند عرضه گاز به اروپا را در زمانی که افزایش قیمت گاز باعث افزایش تورم در این قاره شده است، کاهش دهد. در این صورت اروپا با مشکلات صنعتی، اختلالات و حتی کمبود گاز برای گرمایش خانه مواجه خواهد شد.

مقامات آمریکایی می گویند توافقنامه صادرات گاز طبیعی بین صادرکنندگان عمده گاز و خریداران آسیایی، تلاش ها برای انتقال گاز به اروپا را پیچیده می کند.

واضح است که روسیه در ماه های اخیر عمداً عرضه گاز به اروپا را کاهش داده است تا به کشورهای اروپایی فشار بیاورد.

وابستگی اروپا به گاز روسیه، تلاش‌های اتحاد در برابر تهدیدات مسکو را با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید