ترس شدید اروپا از اختلال در تامین گاز از خط لوله گاز نورد استریم روسیه.


ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882227

اروپا نگران است که روسیه دوره نگهداری و تعمیر خط لوله گاز نورد استریم 1 را به منظور محدود کردن بیشتر گاز و تشدید بحران گاز در این قاره تمدید کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رویترز، بزرگترین خط لوله گاز روسیه به آلمان از امروز دوشنبه دوره تعمیرات سالانه خود را آغاز می کند و انتظار می رود جریان گاز به مدت 10 روز متوقف شود. اما دولت ها، بازارها و شرکت های انرژی نگران هستند که تعطیلی به دلیل جنگ در اوکراین تمدید شود.

خط لوله نورد استریم 1 که سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان ارسال می کند، قرار است از 11 تا 21 جولای به طور موقت تعطیل شود.

ماه گذشته، روسیه جریان گاز نورد استریم را 60 درصد کاهش داد و دلیل آن تاخیر در بازگرداندن تجهیزاتی بود که برای سرویس‌دهی به زیمنس انرژی در کانادا ارسال شده بود.

کانادا گفته است که یکی از توربین ها را تعمیر و باز می گرداند، اما قصد دارد تحریم های خود را علیه بخش انرژی روسیه گسترش دهد.

اروپا نگران است که روسیه دوره تعمیر و نگهداری خط لوله گاز نورد استریم 1 را به منظور محدود کردن بیشتر عرضه گاز تمدید کند. به این ترتیب، برنامه های اروپا برای تکمیل ذخایر گاز برای فصل زمستان مختل شده و بحران گاز در این قاره عمیق تر می شود. کمبود گاز اروپا دولت ها را وادار به اتخاذ تدابیر اضطراری کرده و قبوض برق مصرف کنندگان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

رابرت هاوبک، وزیر اقتصاد آلمان گفت که احتمال تعطیلی طولانی مدت خط لوله گاز نورد استریم 1 باید در نظر گرفته شود. وی گفت: با توجه به تجربه ای که داشته ایم، اصلاً تعجب آور نیست که اعلام کنیم مشکل فنی شناسایی شده و نمی توانند خط لوله را مجددا راه اندازی کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، این ادعا را رد کرد که روسیه از نفت و گاز برای اعمال فشار سیاسی استفاده می‌کند و این تعطیلی را امری عادی و مرتبط با تعمیرات و نگهداری سالانه خواند.

خطوط لوله بزرگ دیگری از روسیه به اروپا وجود دارد، اما جریان گاز از طریق این خطوط لوله به تدریج کاهش می یابد، به ویژه پس از اینکه اوکراین بسته شدن یکی از مسیرهای ترانزیتی را در ماه مه متوقف کرد. اوکراین دلیل این اقدام را مداخله نیروهای نظامی روسیه اعلام کرد.

روسیه ارسال گاز به برخی از کشورهایی که از سیستم پرداخت روبل پیروی نمی کنند، به طور کامل متوقف کرده است.

آلمان وارد فاز دوم یک طرح اضطراری سه مرحله ای برای کمبود گاز شده است، مرحله قبل از اینکه دولت مصرف سوخت را محدود کند. این کشور همچنین هشدار داد که اگر جریان گاز روسیه متوقف شود، اقتصاد وارد رکود خواهد شد. اقتصاددانان تخمین می زنند که اقتصاد آلمان در نیمه دوم سال جاری 193 میلیارد یورو (195 میلیارد دلار) ضربه خواهد خورد.

شاخص قیمت گاز طبیعی در اروپا در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته بیش از 400 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید