اوکراین آینه اعتماد غرب است / غربی های محلی از رویدادهای اوکراین درس می گیرند


ساعت: 16:10
تاریخ انتشار: 14/12/1300
کد خبر: 1812847

محمود مرادی با اشاره به اینکه اوکراین مصمم به خدمت به آمریکا و کشورهای غربی است، گفت: وضعیت امروز اوکراین نتیجه اعتماد به غرب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود مرادی در گفت و گو با بالا گفت: در نهایت پس از اختلاف دیپلماتیک مقامات روسیه با اروپا و آمریکا بر سر الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو و در نهایت بی توجهی به ترس مسکو، روسیه دست به تهاجم همه جانبه زده است. صبح روز پنجشنبه علیه دولت طرفدار غرب اوکراین. «این با تمرکز بر اهداف نظامی و بحث در مورد اینکه چرا روسیه به اوکراین حمله کرد آغاز شد.


وی گفت: از زمان انقلاب نارنجی که در سال های 2005 تا 2004 در اوکراین رخ داد و منجر به سرنگونی رئیس جمهور و دولت حامی روسیه شد، به جز مدت کوتاهی، جریان های غرب گرا و ضد روسیه در این کشور بوده اند. روسیه همیشه نادیده گرفته شده است و اوکراین برای روسیه از اهمیت تاریخی، مذهبی، فرهنگی و اقتصادی برخوردار است.

او گفت: “اوکراین زمانی بخشی از روسیه بود و اشتراکات تاریخی زیادی بین آنها وجود دارد و این اشتراکات تاریخی باعث شده است که اکثر اوکراینی ها به دو زبان اوکراینی و روسی صحبت کنند و این امر منجر به درهم تنیدگی فرهنگی بین دو کشور به ویژه روس زبان ها شده است.” جمعیت کشور


مرادی گفت: زبان روسی در شرق و جنوب اوکراین غالب است و در واقع این مناطق در اوکراین تحت نفوذ روسیه هستند، اولین حکومت مذهبی روسیه 12 قرن پیش در کیف تشکیل شد و در سال 988 میلادی حاکم آن مسیحیت ارتدکس بود. معرفی شده در روسیه.

وی افزود: اما در میان این مولفه ها، نقش اهمیت اقتصادی برای روس ها نیز زیاد است. از آنجایی که بخش بزرگی از صنعت و صنعت اوکراین به روسیه وابسته بود، اما در دوره غربی اقتصاد آنها به سرعت به سمت غرب رفت و توسعه تجارت و سرمایه گذاری با آنها جایگزین روسیه شد، بنابراین تراز تجاری بین آنها در دوره غرب بسیار قوی بود. . بیا پایین.


این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: اوکراین پلی برای صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا است. حدود 80 درصد گاز طبیعی و 75 درصد نفت روسیه از طریق روسیه به اتحادیه اروپا می رود و علاوه بر همه موارد ذکر شده، موقعیت استراتژیک اوکراین برای روسیه بسیار مهم است و اوکراین در حال حاضر مانعی بین روسیه و اروپا است. دوران پس از فروپاشی شوروی مانع نفوذ غرب در حوزه نفوذ روسیه شد.


مرادی گفت: «مقامات روسیه خاک اوکراین را مانعی در برابر نفوذ ناتو و غرب می دانند. زیاده خواهی آمریکایی ها و اروپایی ها و حماقت رهبران اوکراین در استقرار ناتو در آن کشور از سوی مسکو به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی خود تلقی شده است و به عبارت دیگر، مقامات کرملین اکنون آن را پروژه ای غربی برای مهار روسیه و روسیه می دانند. ایالات متحده اروپا و ناتو می خواهند روسیه را در یک دوراهی استراتژیک قرار دهند و از طریق ظرفیت ژئوپلیتیک اوکراین مسکو را از نظر استراتژیک خفه کنند.


وی افزود: به عبارت دیگر در این پروژه می خواهند نفوذ و قدرت روسیه را کاهش دهند و آن را به سطح یک قدرت منطقه ای تقلیل دهند و مدار سیاسی، نظامی و اقتصادی اوکراین به سمت غرب برای روسیه، توازن قوا را به هم می زند. این امر با آمریکا و اروپا موقعیت بین المللی آنها را به شدت کاهش می دهد و برای روسیه خروج اوکراین از حوزه نفوذ و الحاق این کشور به اتحادیه اروپا و ناتو مانند یک دومینو خواهد بود که به سایر کشورهای اطراف سرایت خواهد کرد. .


وی افزود: آینده برای روسیه مهم است و نمی‌خواهد برنامه‌ریزی و رویاهای آنها برای آینده که تضمین کننده ارتقای جایگاه فعلی آنها در نظام بین‌المللی است، با بازی آمریکا و اروپا و حمایت اوکراینی‌های طرفدار غرب از بین برود. . پوتین گفت کرملین کنونی هیچ منبعی برای حمله به اوکراین ندارد، اما از نظر استراتژیک به آن نگاه می کند و اولویت فعلی مسکو خنثی کردن توطئه غرب و کاهش نفوذ آن در شرق و اطراف آن است. همسایه غربی آنها باید به عنوان ضربه ای به اوکراین عمل کند. توسعه و نفوذ غرب به همین دلیل است که در شرایط کنونی خواهان حکومتی مطابق با منافع روسیه و ضدغربی در کیف هستند.


مرادی یادآور شد: تحقق این دو هدف برای روسیه جز با تصمیم نظامی ممکن نشد و روسیه در این درگیری نشان داد که در مقابل غرب بازیکنی منفعل نیست و اسیر بازی آنها نخواهد شد. وی همچنین نشان داد که اگر دیپلماسی نتواند منافع حیاتی آنها را تامین کند، از اقدام نظامی برای تامین امنیت آنها تردید نخواهد کرد.


او در حمایت از اتحاد ایالات متحده برای اروپا صحبت کرد، اما گفت که حفظ استقلال راه حل نیست. اوکراین تاثیر منفی بر اقتصاد اروپا دارد و روسیه 53 درصد نفت و 46 درصد گاز اروپا را تامین می کند. در اروپا 41 درصد رشد داشته است و عواقب آن مطمئناً خطر تورم بالا برای ایالات متحده و اروپا خواهد بود.


این کارشناس مسائل سیاسی گفت: با توجه به اینکه روسیه تامین کننده اصلی فلزات اساسی است، جنگ و تحریم باعث افزایش قیمت فلزات اساسی می شود و افزایش قیمت آلومینیوم، مس، فولاد و … که نقش تعیین کننده ای در این صنعت دارند، باعث افزایش قیمت فلزات اساسی خواهد شد. افزایش هزینه ها تولید و کاهش رشد اقتصادی در آمریکا و اروپا و درگیری با روسیه قیمت انرژی را بالا می برد و این باعث نارضایتی اجتماعی در اروپا می شود.

مرادی گفت: اروپا در باتلاق گل آلودی است که رفت و برگشت فاجعه بار است و فقط می تواند از شعارهای بی نتیجه استفاده کند وگرنه در دوران جنگ سرد و وجود اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین (یکی از جمهوری های شوروی) یک سوم است. از موشک‌های هسته‌ای به ابرقدرت‌ها در شرق تبدیل شده‌اند و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، اوکراین این مقدار سلاح هسته‌ای و بهترین تجهیزات برای طراحی و تولید سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار دارد و این کشور را به سومین زرادخانه هسته‌ای بزرگ اوکراین تبدیل کرده است. 130 موشک بالستیک قاره پیما با برد 5000 تا 10000 کیلومتر که هر کدام دارای 10 کلاهک هسته ای است که در سطح یک موشک بالستیک در مجموع 1700 کلاهک قابل مقایسه نیست. سرزمین اوکراین


وی گفت: علاوه بر این، اوکراین 33 بمب افکن دوربرد داشت، اما با امضای معاهده بوداپست با آمریکا، انگلیس و روسیه، اوکراین متعهد شد که تمام سلاح های هسته ای خود را تسلیم کند و به آمریکا و انگلیس قول داد. حمایت از امنیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر هرگونه تجاوز خارجی، و حمایت کتبی روی کاغذ کجاست؟

مرادی ادامه داد: اوکراین به طور کامل به این تعهد عمل کرده اما از آن زمان به کشوری حاشیه ای و آسیب پذیر تبدیل شده است و بحران کنونی اوکراین و روسیه تاکنون مشخص کرده است که جهان غرب از اوکراین حمایت می کند. این در چارچوب تحریم‌های جدید، متنوع و همه جانبه علیه روسیه باقی خواهد ماند و جهان غرب به رهبری ایالات متحده هرگز اقدام نظامی علیه روسیه بر سر اوکراین انجام نخواهد داد، زیرا هرگونه درگیری نظامی بین روسیه و جهان غرب منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد. روسیه به یک سلاح هسته ای تبدیل خواهد شد. مطمئنا اوکراین چنین ارزشی برای جهان غرب ندارد.

یوری کوستنکو، سیاستمدار معروف اوکراینی در کتاب خود اوکراین و خلع سلاح هسته‌ای می‌نویسد: «همه ما (اوکراینی‌ها) فریب خورده‌ایم و در مورد آن معامله کرده‌ایم، بنابراین همه ما در خلع سلاح هسته‌ای مقصریم». این کار با رضایت و هو کردن مردم اوکراین و با حمایت رسانه ها و تبلیغات انجام شد و اکنون مشخص شده است که این ارزیابی ها کاملاً اشتباه بوده است، گویی اوکراین دومین عراقی است که نظامش با تهاجم بین المللی سرنگون شده است و اکنون ” در جهت تکه تکه شدن و غرق شدن در بحران های مختلف حرکت می کند.»


او گفت: “آنچه در اوکراین اتفاق می افتد یادآور اتفاقات عراق است. عراق که زمانی قدرتمندترین کشور عربی بود، به کشوری حاشیه ای تبدیل شده است که حتی یک کارخانه اسلحه کوچک هم ندارد و قادر به انجام این کار است.” این دفاع از تمامیت ارضی و امنیت ملی خود نیست، اما اوکراین متعهد به خدمت به ایالات متحده و غرب است و ایالات متحده این کشور را یکی از متحدان استراتژیک خود می نامد!

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این سرنوشت کشورهایی است که به حمایت ها و وعده های آمریکا و جهان غرب اعتماد دارند و تقویت قدرت داخلی، درست تر و عینی تر از کسانی است که غرب را به “گذراندن زمان موشکی” و اغوا کردند. “رسیدن به زمان گفتمان”؛ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصَارِ. جنگ اگرچه تلخ و ناخوشایند است، اما بخشی از واقعیت های دنیای امروز است.

وی یادآور شد: در این دنیای هرج و مرج، قطعاً بازیگری می تواند ضامن بقا و امنیت آن بر اساس اصل استقلال برای داشتن قدرت باشد و امروز غربی ها و غرب گرایان در ایران خوب هستند به این سوال پاسخ دهند که این ایده از کجا آمده است. دنیای فردا، دنیای فردا. «این یک گفتمان است، نه دنیای موشک.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید