مراسم در نوروز؛ بهترین جاذبه ملی با آینه های مختلف در بلوچستان/ مردم بلوچ سال نو را با «دانکوک» و «گواتمالا» جشن می گیرند.


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۸
کد خبر: 1816533

نوروز یکی از بهترین جاذبه های ملی بلوچستان است که با آداب و رسوم مختلفی همراه است، بلوچ ها سال نو را با غذاهایی مانند «دانکاک» و «گواتما» جشن می گیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ ایرانیان و تمامی ملل سرزمین هایی که در عرصه فرهنگ نوروزی زندگی می کنند، نوروز را با تغییر طبیعی چرخه فضا و گذار طبیعت از زمستان به بهار جشن می گیرند.

هر یک از عناصر شکل دهنده آیین های نوروزی به نوعی در ساختار فرهنگی زندگی مردم و هویت آنها نقش داشته است. نقش و نقش اجتماعی و اصلی خواننده نوروزی در جمع کردن اعضای خانواده به دور خواننده، رفع ابهام و ریا، تجدید هماهنگی، ایجاد وحدت و همبستگی بین آنها.
به همین دلیل است که خوان نوروزی در تاریخ ما نقش بسیار موثری برای حفظ بنیان خانواده و تداوم انسجام آن در جامعه داشته و هنوز هم چنین نقش تاثیرگذاری دارد و آداب و رسوم مختلفی انجام می شود و مردم با آوازها و آهنگ های لذیذ به استقبال نوروز می روند. غذا.

جشن نوروز در بلوچستان
محمدعلی ابراهیمی پژوهشگر میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: مردم شریف بلوچستان در استان باستانی، زیبا و ناشناخته سیستان و بلوچستان و همچنین سایر نقاط کشور به جشن و پایکوبی و اجرای برنامه می پردازند. آداب ویژه در نوروز
وی افزود: با توجه به اینکه نوروز عمدتاً همراه با طبیعت و زندگی انسان در تمامی مناطق جغرافیایی و فرهنگی ایران بزرگ بوده و بلوچستان همیشه فرزند واقعی سرزمین پارس بوده است، لذا جشن ها و آیین های نوروزی و نوروزی در این منطقه ایران، با توجه به وضعیت اقلیمی و مشکلات فرهنگی، حذف حفظ شد.
به گفته ابراهیمی، مردم بلوچستان در ایام نوروز جشن های عروسی و جشن هایی مانند ختنه کودکان را با شکوه بیشتری برگزار می کردند و خانواده ها سعی می کردند در اولین روزهای سال نو جشن بگیرند زیرا بهار روح را متحول می کند، انسان و طبیعت را شناختند.

نوکین روچ; یک آیین اسطوره ای
وی بیان می کند که نوروز یا نوه روش در پهلوی به معنای روز اول فروردین است و در بلوچستان نوروز را «نوکین روچ» می گویند. در عین حال در راستای شناخت ایرانیان باستان از احکام طبیعت و تغییر فصول، شکل گرفته و با باورهای مذهبی آمیخته شده و به عید ملی و میهنی تبدیل شده است.
وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان جشن های متعددی در طول سال به مناسبت های مختلف مذهبی از جمله میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع)، نیمه شعبان، اعیاد مذهبی (کربان، فطر، اعیاد و اعیاد) برگزار می شود. غدیر و …) اعیاد ملی مانند دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب و … ملی، آئین هایی مانند عید نوروز و …. و مناسبت های محلی مانند (گندم، حمین و…) مراسمی برگزار می شود، نوروز نیز یک جشن ملی و منطقه ای ارزشمند است که با درخشش خاصی ایجاد می کنند.
وی افزود: از مراسم نوروز و بهار در منطقه مرزی بلوچستان، مراسم (هلک لدی یا قدم لادی) به معنای خانه تکانی یا جابجایی چادر و جابجایی سیاه چادرها از منطقه قشلاقی در منطقه و مراتع بهاره و تابستانه در روز است. روزهای بهاری به منطقه ای مناسب برای چرای گوسفندان و مرتع بهاری ایل نقل مکان کرد.
این کارشناس تصریح کرد: طی مراسمی خاص، سیاه چادرها را از محل اقامت قبلی جمع آوری کردند و مراسم خاصی را انجام دادند که به معنای جمع شدن همه افراد قبیله در یک دایره و خواندن آوازها و آوازهای خاص توسط زنانی است که به زبان محلی لیکو می گویند. با مضامین خداحافظی و خداحافظی، به امید بازگشت سال آینده و دعا برای رهبر و قبیله ریش سفیدها و درخواست اجازه از او برای حرکت به مرتع و بهارگاه جدید.


2af0169d e71c 4002 be57 24e9ca846b46 خبر خاکستری



اجرای آهنگ های گروهی و صداهای خاص
به گفته وی، پس از رسیدن به مکان جدید و مرتع بهاری، همه با اجرای مراسم و جشن های بهاری و اجرای آهنگ های دسته جمعی و آهنگ های خاص توسط بانوان و لیکو با مضامین مفرح و شرح مرتع و مرتع، دوباره به اطراف می روند. سرسبزی.طبیعت او و ستایش فرمانده و ریش سفید قبیله شروع به سیاه چادر زدن کردند.
ابراهیمی گفت: عشایر بلوچ از امکانات اطراف خود برای تهیه و تهیه آجیل نوروزی استفاده می کنند. آن را با شیر گوسفند همراه با پودر زردچوبه یا گیاه محلی مخصوص به نام هاچ که شبیه زعفران و رنگ زرد دارد و در تابه محلی به نام تین می پزند تا خشک شود و به نام دانکوک می گویند رنگ آن زرد روشن است. .
وی افزود: دانکاک خوش طعم، نرم و لطیف است و با استفاده از مغز درخت کوهی به نام گواتام که شبیه بادام است اما مغز آن کوچکتر از بادام است، مغز آن را از مغز جدا کرده و در شیر گوسفند می پزند. به دست آورید طعم خامی دارد.» تلخی آن از بین می رود و در آفتاب پخش می شود و پس از خشک شدن مانند دانکوک نرم و شکننده و قابل خوردن است و وشک نام دارد و خواص درمانی زیادی دارد.

گواتمالا؛ غذای مخصوص نوروز
این محقق گفت: اگر آجیل گواتمالایی را به جای شیر گوسفند با ماست محلی بجوشانند طعم خوب و کمی ترش می دهد و به آن ترشک می گویند و بعد از خشک شدن نرم و شکننده است و طعم ترش و خوش طعمی دارد برای تهیه عید نوروز. آجیل، بلوچ ها دانکوک، وشک و ترپشک را با هم مخلوط کرده و از مهمانان نوروزی خود پذیرایی می کنند.
وی در ادامه به تهیه کلوچه های نوروزی، علاوه بر تهیه انواع حلوای محلی به نام حلوای مادرا، چنگال و حلوای خرما، نوعی حلوای نوروزی که از مخلوط خرما با دانکوک و به اندازه یک توپ تنیس تهیه می شود، ادامه داد. آنها درست می کنند.

جشن سال نو در صفر یا خزر
ابراهیمی افزود: ایرانی ها به هر کجا که هستند، به هر کجا که سفر یا تشریف بیاورند، از راه دور یا به هر شکلی که باشند، قبل از پایان سال به خانه های خود باز می گردند و در کنار پدر و مادر، همسر، فرزندان، خواهر و برادر و سایرین، خانواده بر روی صندلی می نشینند. سفر به نوروز و جشن تحویل سال نو.
به گفته وی، مردم بلوچستان در فصل بهار و نوروز خوشحال هستند و به دنبال فرصتی برای ابراز خوشحالی هستند. با فرا رسیدن فصل بهار طبیعت بلوچستان زندگی جدیدی را آغاز می کند و مردم بلوچ طبیعت سرسبز مرز و بوم را می پسندند و زیبایی های مکران دلشان سبز و بهاری می شود و عشق و محبت جان می گیرد. روح انسان
این کارشناس افزود: مرد از طبیعت سرسبز بلوچستان و گل‌ها و گیاهان دارویی رنگارنگ محلی عبرت گرفت و دل‌هایش را با اتحاد و همدلی و بینش و دیدار و رحمت جلا داد و زنگ دل‌ها و کینه توزی و جدایی را از سینه‌اش زدود. . بدل های صیقلی با پذیرایی از میهمانان نوروزی زندگی پاکی در جامعه معنوی با ارزش های انسانی دارند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید