اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه توده ها را به مذاکرات غرب ملزم نمی کند، دروغ های آمریکا را خلع سلاح می کند تا شکست ها را بپوشاند.

ساعت: 11:30
تاریخ انتشار: 14/9/1400
کد خبر: 1790891

گزارش کامل بودن ایران در مذاکرات با 1+4 برای رفع تحریم ها؛

با وجود گذشت یک هفته از پایان مذاکرات در وین، اظهارات غیرواقعی و متناقض این کشور غربی به ویژه آمریکا همچنان ادامه دارد. اما به گفته کارشناسان، ابتکار عمل ایران چندین بار غرب را سردرگم و خلع سلاح کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم فردا، اولین مذاکرات برجام در دولت اصلی از هشتم آذرماه امسال آغاز شد و 13 آذرماه به پایان رسید. کوبورگ برگزار شد.

در داخل و خارج از کشور قبل و در جریان مذاکرات نظرات زیادی مطرح شد. رویکرد جدید تیم مذاکره‌کننده جدید بیش از هر چیز گروه‌های خارجی و برخی غربی‌های داخلی را نگران کرد، زیرا در دولت گذشته، مذاکرات همیشه برابر نبود و غربی‌ها از این موضوع آگاه بودند و همواره با اجبار با ایران برخورد می‌کردند.

مذاکرات وین با هدف لغو تحریم ها علیه مردم ایران است، اما در سال های اخیر غرب نشان داده است که بدون لغو تحریم ها به دنبال امتیاز گرفتن از ایران است و مخالفت مردم ایران به جای لغو تحریم ها منطقی تر است.

به گفته مقامات ایرانی، با توجه به اینکه آمریکا در سال 2018 از این توافق خارج شد؛ بنابراین واشنگتن باید اولین قدم را بردارد. پیشنهاداتی که تهران به گروه 1+4 در روند مذاکرات وین ارائه کرده مستند و منطقی است و بنابراین می تواند مبنای مذاکرات باشد.

در این مذاکرات، ایران برنامه‌های خود را در قالب دو متن پیشنهادی، یکی لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و دیگری درباره موضوع هسته‌ای ارائه کرد. این پیشنهادها مبنای مذاکره است و طرف مقابل باید به پیشنهادهای تیم ایران پاسخ مستند بدهد. در این راستا ایران از خواسته های خود کوتاه نخواهد آمد.

مدل مذاکره بدهی ایران در مذاکرات به بدهی غرب به ایران تبدیل شده است

حسن غفاری فر، کارشناس مسائل سیاسی به خبرنگار ما گفت: مشکل مذاکرات اخیر در وین این بود که چهل سال بعد، البته در زمانی که جلیلی مدیریت مذاکرات هسته ای را برعهده داشت، همین طور است. – مدل بدهی ایران در مذاکرات به بدهی غرب به ایران تبدیل شده است. به عبارت دیگر، بحث گفت‌وگوی سازنده و گفت‌وگوی انتقادی در گذشته به سمتی رفته است که یا اعلام می‌کنند که می‌خواهند به ما حمله نظامی کنند یا حتی مشکلات داخلی به مذاکرات مربوط می‌شود و به این ترتیب غرب مدیون ایران است. مذاکرات

وی ادامه داد: اما در این دوره از مذاکرات، محور مذاکرات، رفع تحریم ها است; یعنی نه صحبت از انرژی هسته ای می شود و نه حق ایران برای داشتن موشک و اگر تحریم ها برداشته نشود، ایران صحبت نمی کند. این تغییر عنوان بسیار مهم است.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه باکرالعلوم(ع) گفت: در دولت گذشته برخی از افراد در دولت همیشه قبل از مذاکرات نبض ضعف و مشکلات کشور را می دادند و سپس به مذاکره می رفتند. غربی ها ایران را ضعیف می پنداشتند که هر نوع زورگویی را باید پذیرفت.

وی افزود: دولت قبل به گونه ای به دولت خیانت کرد که رئیس جمهور جدید بین دو مانع قرار گرفت. یا برای موفقیت در برابر ملت باید بگوید خزانه خالی است و اگر می کرد دو اتفاق بد می افتاد. یکی اینکه دارد انگیزه منفی علیه ایران به غرب می دهد و دیگری اینکه گفته اند رئیس جمهور نمی خواهد مشکلات را حل کند. از سوی دیگر، اگر آقای رئیسی این را نگوید، رسانه های مرتبط به میزان قابل توجهی مطالبات را افزایش خواهند داد. همانطور که تنها چند روز قبل از مذاکرات، به بهانه های مختلف، اعتراضات و تجمعات درست یا نادرست در برهه ای حساس به راه افتاد تا انگیزه منفی ایران علیه ایران به غرب ارسال شود.

افزایش فروش نفت ایران و افزایش بازگشت ارز به کشور؛ دو اقدام امیدوارکننده

اما با وجود همه اینها، این یک موضوع قطعی شد و این بود که غرب متوجه شد که ایران این بار نه تنها مانند سال های 1984 تا 1992 بوده است، بلکه با برنامه ریزی بیشتر، قوی تر و قاطع تر وارد مذاکره شده است. . ،” او گفت.

غفاری فر گفت: رئیس جمهور در دیدار با دانشجویان گفت به هیچ وجه توده مردم را مقید به مذاکره نمی کنیم. این برای غربی ها پیام روانی زیادی دارد و حالا آنها را سردرگم کرده و نمی توانند چنین فشارهایی را برای تحمیل خواسته های غیرمنطقی خود در مذاکرات افزایش دهند.

وی گفت: بر اساس اخبار رسمی قیمت فروش نفت ایران افزایش یافته است. از سوی دیگر بازگشت ارز در کشور رو به افزایش است. همه اینها نشان می دهد که دولت سه ماه است که غرب را سردرگم کرده و غرب چیزی برای فشار به ایران ندارد و برخی از اظهاراتی که در جریان مذاکرات و پس از آن بیان کرد نشان از سردرگمی آنها و جناح هایشان دارد. برای تحت فشار قرار دادن ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه بیکرالعلوم (ع) گفت: این موضوع حتی باعث ایجاد اختلاف بین اسرائیل و آمریکا شده است که می گویند اگر اسرائیل فشار نیاورد و آمریکا از برجام خارج نشد، نباید به ایران امتیاز بدهیم. . اینجا هم اهرم فشار اسرائیل به صفر رسیده است. همه اینها یکی پس از دیگری نشانه امید، موفقیت، موفقیت و سربلندی جمهوری اسلامی در مذاکرات است.

افکار عمومی فرافکنی غرب را درک خواهند کرد

وی با اشاره به اظهارات غربی ها که شرایط ایران را غیرقابل قبول می دانند، گفت: با توجه به اینکه دست غربی ها خالی است، قطعاً در حال حاضر و آینده دست از چنین اظهاراتی برنمی دارند و به نوعی می خواهند شکست خود را به پیروزی تبدیل کنند. به این ترتیب، «چون ایران هیچ اقدام قانونی در قبال تعهدات قبلی خود انجام نداده است.

غفاری فر گفت: اگر غرب بگوید ایران تعهدات خود را زیر پا نگذاشته است، افکار عمومی متوجه می شود که اگر ایران به تعهدات خود عمل کرده است، غرب است که نمی خواهد از منافع مشروع ایران محافظت کند، زیرا این بدهی نمی خواهد. موضوع. چه، این حرف ها را می زنند و توپ را به ایران می اندازند.

وی افزود: از سوی دیگر اکنون به غربی ها فشار وارد شده است که چرا رقیب خود ایران را دست کم گرفتند و با دست خالی وارد مذاکرات شدند و فکر می کردند مانند گذشته می توانند بدون امتیاز گرفتن امتیاز کسب کنند. به همین دلیل است که غربی ها باید اعلام کنند که اتفاق جدیدی افتاده و اینکه ایران مسیر بازی را تغییر داده، تازه است، اما این پیش بینی های رسانه ای دیگر جواب نمی دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: آیت الله رئیسی در بیان اینکه توده های مردم را به مذاکرات گره نمی زند، آب پاکی را روی دست غربی ها ریخت تا فشار رسانه ای غرب را به تعویق نیندازد. غرب علاوه بر ایجاد ناآرامی در تجمعات قانونی، از خزانه خالی ایران به خوبی آگاه بود. اما رئیسی گفت ما هیچ کدام از اینها را به امید مذاکره نکردیم و این باعث کاهش فشارهای اخیر دشمن بر ایران شد.

عدم حضور وزیر امور خارجه در تیم مذاکره کننده پیامی ویژه برای غرب دارد

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی درباره دور اول مذاکرات رفع تحریم ها بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به 1+4 در دولت سید ابراهیم رئیسی گفت: : مذاکره کنندگان ایرانی می خواهند به نتیجه و حق مسلم مردم ایران برسند.

این نماینده مجلس با اشاره به تاکید ویژه دیپلمات های کشورمان بر لزوم به نتیجه رسیدن مذاکرات گفت: رفع تمامی تحریم ها مورد تاکید نمایندگان ایران در مذاکرات وین بوده است و امیدواریم با این روند حقوق قانونی ایرانیان محقق شود. مردم.” نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در دولت جدید وزیر امور خارجه مسئولیتی در قبال تیم مذاکره کننده ندارد و این امر تبعات دیپلماتیک زیادی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه پرونده هسته ای ایران به مهم ترین پرونده در جامعه جهانی تبدیل شده است، شورای عالی امنیت ملی ایران مسئولیت مذاکره و نظارت بر پرونده هسته ای را بر عهده دارد. تا اینکه در سال 92 و پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، در اولین گام به طور رسمی مسئولیت ادامه مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی را به وزارت امور خارجه واگذار کرد. حضور 40 کارشناس همراه آقای باقری، رئیس تیم مذاکره کننده، عزم جدی ایران را برای دستیابی به اهداف خود در راستای منافع مردم ایران نشان می دهد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس در دور اول مذاکرات لغو تحریم ها بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به 1+4 در دولت سیزدهم گفت: این دوره از مذاکرات به پایان رسیده است. یکی از تفاوت‌ها حضور تیمی قوی از کارشناسان در این دوره است که موضع صریح جمهوری اسلامی یعنی لغو تحریم‌ها به صراحت اعلام شده و توصیه می‌کنیم کشورهای دیگر قدرت تصمیم‌گیری را داشته باشند. در این رابطه. .

وی افزود: تیم مذاکره کننده فعلی در این دوره از مذاکرات مقتدرانه با ارائه بسته های پیشنهادی شفاف به طرف مقابل حضور دارد و طرف مقابل با ارائه مواضع شفاف و شفاف و بسته های پیشنهادی برای رفع تمامی تحریم ها سردرگم شد.

عدم تفاهم در مذاکرات ناشی از مسئولیت طرف غربی است

با توجه به حضور 40 کارشناس در تیم مذاکره کننده هسته ای، بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که عدم دستیابی به توافق صرفاً ناشی از جاه طلبی غرب خواهد بود. حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، عضو انجمن پژوهش‌های سیاسی حوزه علمیه قم، به نقل از مذاکرات اخیر گفت: ایران پس از آغاز دور هفتم مذاکرات هسته‌ای، رسانه‌های متخاصم خارج از کشور و برخی جریان‌های غربی در داخل، جدیت در رفع تحریم‌ها دارد. آنها این اظهارات نادرست را در رسانه های مختلف درج کردند و به طور گسترده منتشر کردند.

وی ادامه داد: ادعای بیهودگی ایران در حالی مطرح شده است که جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات پیشقدم شده و با ارائه دو سند اقدام در زمینه رفع تحریم ها و مسائل هسته ای نشان داده است که به دنبال نتایج جدی است. … محور مذاکرات با وین است: «او نرفته است و نمی خواهد مذاکرات بی نتیجه بماند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در این شرایط اغراق نیست که از غرب به ویژه آمریکا انتظار داشته باشیم که دلیل اصلی شکست برجام است و همچنان ایران را برای دریافت امتیاز و باج در کنار حفظ تحریم ها تحت فشار قرار دهد. اقدامات ایران برای ادامه مسیر گفت‌وگو را رد نکنید، زیرا نمی‌خواهد ایران میدان عمل داشته باشد و جمهوری اسلامی از اهرم‌های فشار استفاده نشده خود استفاده کند، بنابراین تلاش می‌کند ایران را به عنوان دلیلی برای رفع اختلاف معرفی کند. تحریم با نشر اکاذیب

وی افزود: در این شرایط اگر کشورهای اروپایی تحت فشار آمریکا پیشنهادهای اصولی ایران را نپذیرند این به بن بست مذاکرات تبدیل می شود. این موضوع به وضوح باعث سردرگمی اروپا و آمریکا شده است، سردرگمی که حتی در تبلیغات دروغین هم وجود ندارد.

تنها صدایی که پس از یک هفته مذاکرات در وین از غرب شنیده می شود این است که ایران نمی خواهد خواسته های طرف مقابل را بپذیرد و اصول و شرایط ایران غیرقابل قبول است، در حالی که متن پیشنهادی ایران «در قالب لغو تحریم ها» است. مسائل هسته ای”

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت: این دور از مذاکرات موفقیت آمیز نبوده است. انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای مذاکرات وین گفت: “ما مذاکرات را برای مدتی به حالت تعلیق در می آوریم و در چند روز آینده پس از رایزنی های بیشتر باز می گردیم. این تایید می کند که غرب در مذاکرات سردرگم است و نیاز به برنامه ریزی مجدد دارد.” .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید