دلیل سکوت اخیر رئیس دولت بهار؟ / داوری: احمدی نژاد با انتصاب در «مجلس» خلع سلاح شد/ نقش اپوزیسیون را به کلی از دست داد و کارمند جمهوری اسلامی شد.

دلیل سکوت اخیر رئیس دولت بهار؟  / داوری: احمدی نژاد با انتصاب در «مجلس» خلع سلاح شد/ نقش اپوزیسیون را به کلی از دست داد و کارمند جمهوری اسلامی شد.

روز جدید یکی از اعضای سابق کابینه احمدی نژاد گفت: قبل از انتصاب اعضا در مجمع معمولا از آنها سوال می شود که آیا حکمی برای شما صادر می شود، آقای خاتمی و روحانی با عضویت موافقت نکردند. اما این برای احمدی نژاد کلیدی است، زیرا در صورت عدم حضور در مجمع به پارکینگ تاریخی منتقل می شود. لذا حاضر است بدون عصبانیت هر گونه امتیازی بدهد تا از ظرفیت مجمع برای کسب و کار خود استفاده کند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین کشور که به اظهارات تند و تخریبی معروف است، این روزها سکوت کرده است. پس از هر اعتراضی در کشور به عنوان اپوزیسیون عمل کرد. با وجود ناآرامی های پس از درگذشت مهسا امینی، او واکنش جدی نشان نداد و تنها یک ویدیو کوتاه – بدون اشاره به اعتراضات – ساخت.

در این مرحله، او ترجیح داده است که مواضع ساختارشکن گذشته خود را تکرار نکند و به عنوان یک شخصیت سیاسی وفادار به رویدادهای اخیر واکنش نشان ندهد. حتی برخی اخبار حاکی از لغو جلسه علنی هفته گذشته وی نیز به دلایل نامعلومی بود.

عبدالرضا داوری از اعضای سابق کابینه احمدی نژاد در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» گفت: نوع سیاست احمدی نژاد، سیاست اقتضایی است. او بر اساس مبانی نظری و چارچوب های سیاسی موضع نمی گیرد، بلکه به فضا می نگرد و مختصات خود را در فضا به گونه ای تعیین می کند که منافع خود را تامین کند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که اگر احمدی نژاد در اعتراضات در یک دوره موضع گیری کند، لزوما بر اساس نقشه راه باشد.

وی تاکید کرد: حضور احمدی نژاد در شورا به صلاحدید برای او بسیار مهم است. دسترسی احمدی نژاد در سطوح مدیریتی بسیار محدود است و مدیران ارشد کشور و فعالان مدنی تمایلی به همراهی با او ندارند. بنابراین دسترسی احمدی نژاد به اخبار و اطلاعات در سطح جامعه بسیار محدود است. حضور او در جلسه تشخیص به او امکان می دهد در کمیته ها بنشیند و با مقامات ملاقات کند و برگه های رای دریافت کند و به همین دلیل حضور او برای او حیاتی است.

این فعال سیاسی ادامه داد: معمولا قبل از تعیین اعضای مجمع از خود می پرسند که برای شما حکم صادر می شود و آقای خاتمی و روحانی با عضویت موافقت نکردند. اما این برای احمدی نژاد کلیدی است، زیرا در صورت عدم حضور در مجمع به پارکینگ تاریخی منتقل می شود. لذا حاضر است بدون عصبانیت هر گونه امتیازی بدهد تا از ظرفیت مجمع برای کسب و کار خود استفاده کند.

هیئت منصفه گفت: احمدی نژاد در سال های اخیر تلاش می کرد چهره اپوزیسیون را نشان دهد اما با انتصابش در مجلس خلع سلاح شد. حکمت انتصاب احمدی نژاد این بود که نشان دهد او کارمند جمهوری اسلامی است و نمی تواند در موضع مخالف نظام وزنه ای داشته باشد. بنابراین احمدی نژاد نقش اپوزیسیون را به کلی از دست داد و به کادرهای نظام بازگشت.

دیدگاهتان را بنویسید