سردار اشتری: استراتژی دشمن کشتار است/ سلاح های غیرکشنده در میدان داریم/ قربانیان حوادث اخیر با سنگ یا سلاح هایی که جزو سلاح های صحرایی پلیس نیست کشته شدند.

سردار اشتری: استراتژی دشمن کشتار است/ سلاح های غیرکشنده در میدان داریم/ قربانیان حوادث اخیر با سنگ یا سلاح هایی که جزو سلاح های صحرایی پلیس نیست کشته شدند.

روز جدید فرمانده انتظامی کشور با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور و موضوع مهسا امینی گفت: از همان لحظه اعلام این خبر، پیگیری ها و بررسی های خود را انجام دادیم و مطمئن شدیم که حمله ای صورت نگرفته است.

سردار حسین اشتری شامگاه چهارشنبه (22 مهرماه) در برنامه تلویزیونی صف اول با اشاره به هفته آزادی و روز نیروی انتظامی گفت: شعار امسال پلیس در خدمت مردم و مردم حامی پلیس است. امیدواریم بتوانیم به این هدف برسیم و مردم از خدمات آنها راضی باشند.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: در ایام اربعین در مرزهای زمینی حضور داشتیم. 22 شهریور در شلمچه بودم که با من تماس گرفتند و از خانم مهسا امینی گفتند. خیلی تحت تاثیر این خبر قرار گرفتم. آن روزها بیشترین تردد را در مرزها داشتیم و در گفت و گو با فرماندهی تهران بزرگ سه سوال را مطرح کردم. اولش این بود که باید تمام تلاشش را کرد که این خانم خوب شود و فکر کنم این خانم دختر خودم است. نکته دوم این بود که باید به مراقبان بیمار توجه ویژه شود. گاهی بیمارستان ها دارو یا تجهیزاتی را تجویز می کنند که خارج از بیمارستان است و این خانواده هم از ساکز به تهران آمده اند. نکته سوم این بود که این ماجرا باید از ابتدا تا انتها به طور کامل بررسی شود و اگر قصوری بوده بدون معطلی به من اطلاع داده شود. من همچنین به رئیس بازرس کل فاراژ گفته ام که فوراً این موضوع را بررسی کند.

اشتری ادامه داد: تصمیمم این بود که چهار پنج روز در مرز بمانم اما فردای آن روز بعد از این خبر به تهران برگشتم و شخصا موضوع را پیگیری کردم. روز پنجشنبه 24 سپتامبر به همکاران گفتم که با پدر این زن صحبت خواهم کرد. تلفن به پدر خانم امینی داده شد و من 20 دقیقه با ایشان صحبت کردم و ابراز تأسف و تأثر کردم. او هم ابراز نگرانی کرد و از او خواستم آرامش خود را حفظ کند. یک چیز را برای ایشان توضیح دادم و آقای امینی هم واکنش منطقی نشان داد. من به او گفتم که تا این لحظه مطمئن بودم که هیچ تجاوز یا حمله فیزیکی وجود ندارد. در این زمان خانم امینی هنوز در کما بود.

اشتری افزود: شنیده ام که این خانواده یک پزشک می شناسند و می خواهند او حضور پیدا کند. ما آمادگی خود را برای انتقال پزشک یا بیمار به بیمارستان های دیگر اعلام کرده ایم. ایشان هم گفتند اگر موردی باشد به ما می سپارد. از اینکه در محیط کارمان چنین اتفاقی افتاده است ابراز تأسف کردم و گفتم حتی با نوک سوزن هم دوست ندارم به من ظلم شود. این خواست خانواده امینی بود که پرونده پیگیری شود و حقیقت اعلام شود. به خانواده امینی هم تسلیت میگم.

وی افزود: پس از صحبت هایمان، مطالب را به پدر خانم امینی در فرماندهی تهران بزرگ گزارش کردم و سپس از من خواست تا با یکی از نزدیکان خانم امینی صحبت کنم. این وضعیت ناخوشایند بود و من تصمیم گرفتم به این مرد اجازه بدهم حرفش را بزند و آرام باشم. روز جمعه خبر درگذشت خانم امینی منتشر شد و من به پدر ایشان تسلیت گفتم و همچنین اعلام کردیم که هر کاری از دستمان بر بیاید انجام خواهیم داد.

فرمانده انتظامی کشور گفت: بلافاصله دستور تحقیقات امنیتی و اطلاعاتی دادیم و گفتیم تکلیف آن مشخص شود. همه فرآیندها بررسی شد. از زمانی که خانم امینی سوار ماشین ما شد و به سمت ساختمان وزارتخانه رفتند، این بررسی ها انجام شد. این ساختمان بازداشتگاه نیست و طبق قانون و وظایف فرج 21 وظیفه در حوزه عفاف و حجاب به ما محول شده است. این روند اکنون 20 سال است که ادامه دارد. بر اساس تعهد قانونی خود سعی کرده ایم هر سال روش های خود را بازنگری کنیم. طبق قانون این اتفاق افتاد. کل این روند و ویدیوهای آن نیز تأیید شد و هیچ سوء استفاده ای صورت نگرفت. این راه فعلی و قانونی بود. در این مکان زنان طبق قانون قول می دهند و بیش از 99 درصد آنها پس از یک ساعت به آغوش خانواده باز می گردند. این محیط حصر، اجبار نیست.

وی ادامه داد: حتی از خودروهایی که در آن زمان آنجا بودند پرسیدیم و گفتند شرایط عادی است. نظر نهایی توسط پزشکی قانونی و دستگاه قضایی اعلام خواهد شد. بر اساس بررسی های ما، دولت، مجلس، قوه قضائیه و… اتفاق خاصی نیفتاده و با اطمینان می گویم. مردم نباید نگران آن باشند. مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود برداشت خود را از این حادثه بیان کردند. مسئولان و سایر نهادها نیز باید در مورد فیلم ها و اسناد ما در این مورد اظهار نظر می کردند که این اتفاق افتاد و ما آنها را منتشر کردیم.

فرمانده انتظامی کشور در ادامه به اتفاقات چند روز اخیر اشاره کرد و درباره اقدامات فرماندهی انتظامی گفت: رسانه های بیگانه و دشمنان مردم به دنبال ایجاد ناامنی در کشور و سلب آرامش از مردم هستند. قطعا از این موضوع ناراحت نیستند. این رسانه ها شروع به جو سازی کردند و احساساتی و عاطفی شدند. عده ای هم سازمان یافته به این مجالس می آمدند. عده ای اعتراض خود را به صورت عادی بیان می کنند، اما عده ای شورش می کنند. این وظیفه پلیس است که با افرادی که به جان و مال مردم و اموال دولتی حمله می کنند برخورد کند. پلیس جلوی این افراد را می گیرد. قطعا خانواده امینی حمله به مردم را نمی پذیرند.

اشتری گفت: پلیس به موقع در این موضوع وارد عمل شد و همکاران ما واقعا برای حفظ امنیت مردم تلاش کردند. استراتژی دشمن کشتن است. در این تجمعات افراد با سنگ و چاقو یا سلاح هایی که در اختیار نیروهای ما نبود کشته می شدند. سلاح میدانی ما یک تفنگ ساچمه ای پلاستیکی است. نیروهای ضد شورش ما سلاح های غیر کشنده دارند. این نشان می دهد که پروژه ترور اصل دشمن است و آنها به دنبال افزایش دامنه هرج و مرج هستند. همزمان ماموران ما در غرب کشور گروه هایی را که در حال حمل اسلحه به تهران، اصفهان و شهرستان ها بودند دستگیر کردند. دستگاه های اطلاعاتی ما این افراد را شناسایی کردند و اعتراف کردند که این سلاح به صورت رایگان برای آنها ارسال شده است.

و ادامه داد: این افراد مستقیماً از سوی کشورهای خارجی، منافقین و سلطنت طلبانی که با مردم ما دشمنی دارند و به آن اعتراف می کنند، حمایت می شدند. با بصیرت مردم و هوشیاری نیروهای مسلح از امنیت خوبی برخوردار هستیم و مردم نیز پشتیبان نیروی انتظامی و دستاوردهای انقلاب بوده و با رهبر انقلاب تجدید بیعت کردند. مردم ما تظاهرات می کنند، اما پرچم خود را آتش نمی زنند، به حرم ها توهین می کنند، به پلیس حمله می کنند و بیمارستان و کلانتری را سنگ پرتاب نمی کنند. این نشان می دهد که این افراد به فکر مردم نیستند. اخیراً سخنرانی من منتشر شد که در آن گفتم برای امنیت، ارزش‌های مردم و حقوق آنها تا پای جان می‌جنگیم. من این کلمات را تکرار می کنم و تاکید می کنم.

فرمانده انتظامی کشور افزود: چندی پیش مردی دستگیر شد که می گفت موبایلم را در میان ازدحام جمعیت دزدیده اند. پس از مدتی این مرد با قرار وثیقه آزاد شد و پلیس گوشی را پیدا کرد و به او پس داد و پس از آزادی نیز از پلیس تشکر کرد. ما سالانه 100 میلیون خدمت انجام می دهیم و روزانه 30 هزار ماموریت داریم. حفاظت از این مردم راه مقدسی است و ما خدمتگزار مردم هستیم. اخیراً گزارش شده است که املاک مغازه در جریان اوباش تخریب شده است. ما سخت کار می کنیم و آماده خدمت به مردم و حفاظت از اموال آنها در هر ساعت از شبانه روز هستیم. امنیت مردم خط قرمز ماست و اجازه نمی دهیم زن و مردی در کشور مورد حمله قرار گیرد.

اشتری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تعدادی از این افراد که اغتشاشات را ایجاد کرده بودند شناسایی و تعدادی نیز دستگیر شده اند. همچنین از بسیج و اطلاعات، شورای عالی امنیت کشور، صداوسیما و… برای جلوگیری از گسترش این اغتشاشات تشکر می کنم. در این حوادث 1800 نفر از همکارانم مجروح شدند و 120 تا 140 نفر راهی بیمارستان شدند. این مردم مدافع مردم هستند. این حمایت مشتاقانه و مقتدرانه همکاران از مردم قابل تحسین است.

اشتری همچنین درباره موضوع نیکا شاکرمی گفت: از اتفاقی که افتاده متاسفیم. در این مورد نیز مشخص شد که او در ساعات شلوغی به سمت خانه ای می رفت و از طبقه بالا سقوط کرد. اثری از تیغ و ضربه تیز نبود و سقوط از آن فاصله باعث مرگ او شد. همچنین از ایستگاه رادیویی برای روشنگری تشکر می کنم. توصیه من به مردم این است که اطلاعات و اخبار را از رسانه های بومی دنبال کنند.

وی با بیان اینکه معتقدیم مردم باید آرام باشند، افزود: دانش آموزان ما باید بروند و با آرامش برگردند. رژیم صهیونیستی در شبکه 12 خود اعلام کرد که شکست خورده و جمهوری اسلامی توانسته این مشکل را کنترل کند. آنها با ایران همدلی ندارند و با ایران قدرتمند و مستقل و پیشرفت آن مخالفند. از ارائه رسانه های خارجی نتیجه دیگری نمی توان گرفت. مردم به این دروغ ها توجه نکنند. مردم رنجیده ما نمی خواهند مدرسه و دانشگاه کار کند. در این دو سال تعطیلی مدارس و دانشگاه ها از نظر آموزشی ضرر کرده ایم. دولت و مقامات تصمیم گرفتند مدارس را باز کنند. یعنی آموزش زیاد می شود و این به ضرر دشمنان است.

اشتری درباره نقش پلیس در مدارس و دانشگاه ها گفت: ما هیچ مسئولیتی در دانشگاه ها نداریم و وارد آن نمی شویم. ما باید هر کاری که از دستمان بر می آید برای داشتن نشاط، یادگیری، تحقیق و آرامش در دانشگاه ها انجام دهیم و اگر نداشته باشیم ضرر خواهیم کرد. ما جوانان نخبه و خوبی داریم که باید بدانند یک ساعت تعطیلی کلاس ها برایشان ضرر دارد. خانواده ها نیز باید کودکان را به حضور در کلاس و عدم حضور در اجتماع تشویق کنند. توصیه ما این است که کلاس ها را تعطیل نکنید.

وی با اشاره به راهپیمایی اربعین امسال گفت: این عملیات بزرگ به برکت امام حسین (ع) به درستی انجام شد و 30 هزار نفر از همکاران نیروی انتظامی در مدت 45 روز به این روند از ابتدا تا مقصد کمک کردند. خدمات، گذرنامه های موقت ویژه و … نیز ارائه شد. حدود 700000 گذر ویژه صادر شده است. علاوه بر این، جاده ها و مسیرهای منتهی به مرزهای اربعین نیز از نظر تردد توسط هواپیماهای بدون سرنشین رصد شد.

فرمانده انتظامی کشور همچنین درباره هفته فراج گفت: می خواهیم در این هفته بیشتر به مردم خدمت کنیم. این هفته با برنامه های خود چه در رادیو و چه در قالب های دیگر این خدمات را پوشش خواهیم داد.

اشتری در پایان گفت: با تشکر از مقام معظم رهبری که بیانات ایشان در دانشگاه نیروی انتظامی بسیار مؤثر، حکیمانه و مبتکرانه بود. همچنین از همکارانم که برخی از آنها ماه هاست به خانه نیامده اند، تقدیر و تشکر می کنم. این بدان معناست که پلیس بیش از پیش در خدمت مردم است تا آرامش خاطر آنان را تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید