افزایش 31 درصدی تصادفات جاده ای در کشور در سال 1400 / استان کوم جزو پایین ترین استان ها از نظر قربانیان تصادفات جاده ای است.

ساعت: 12:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1792057

فرهنگ نامناسب رانندگی یا نبود زیرساخت های استاندارد؟!;

اخبار تصادفات همیشه آزاردهنده بوده و دلایل متعددی از سوی راننده، خودرو و جاده در این مورد وجود دارد که با کمی رعایت قوانین صبر و حوصله به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، حوادث همیشه برای همه ناخوشایند است و دلایل زیادی برای وقوع آن وجود دارد و در ایران این یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر است. اتفاقاتی که با کمی رعایت قوانین، صبر و استقامت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اما در این بین پلیس راهنمایی و رانندگی بارها آماری را در این زمینه اعلام کرده است که کمترین نگرانی را هم دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.
همچنین تعداد مجروحان این حوادث بسیار چشمگیر است و باز هم محدودیت های قلبی و عروقی تغییرات چشمگیری در جراحات و فوتی ها در تصادفات ایجاد کرده است.
کاهش تصادفات در ایام محدودیت های کرونا
به همین دلیل در سال 99 سردار سید کمال هادیان فر، رئیس پلیس راهور ناجا گفت: کاهش 64 درصدی تصادفات جاده ای و همچنین کاهش 59 درصدی قربانیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم. کاهش 48 درصدی مجروحان.» امروزه عدم توجه به جلو هنگام رانندگی با 45 درصد و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه با 19 درصد یکی از شایع ترین علل تصادفات است. اما اکنون در دهه 1400 هستیم و این آمارها متفاوت بوده است و ریشه این تصادفات در استفاده از تلفن همراه و تلویزیون در حین رانندگی است که در مجموع 34 درصد تصادفات اتوبوس ناشی از بی توجهی به جلو است که 10 درصد سرعت بالا و 9% گردش به چپ.
وی گفت: امروز حکمرانی باید مبتنی بر عقل باشد و عقل نیز باید مبتنی بر فناوری و اطلاعات باشد، یعنی باید از فناوری ها و فناوری های جدید استفاده کنیم و از وجود استارت آپ ها بهره ببریم. رانندگان و ناوگان را می توان امروز کنترل کرد. در این زمینه نیز آماده دیدارها و همکاری های بیشتر هستیم. قبل از حرکت باید وضعیت راننده، اتوبوس و مسافر را بررسی کنیم که شامل کمربند ایمنی، تعداد سرنشینان و … می شود. البته چهار عاملی که باعث بروز تصادف در کشور می شود عبارتند از سرعت زیاد، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و همچنین خستگی و خواب آلودگی راننده که چهار مورد آن در ناوگان عمومی وجود دارد.

فرهنگ رانندگی اشتباه یا نبود زیرساخت های استاندارد؟
کارشناسان دلایل مختلفی را برای وقوع حوادث و سوانح رانندگی مختلف ذکر کرده اند. یکی از مهم ترین و اساسی ترین علل حرکات خطرناک راننده؛ راننده ای که شناخت زیادی از خودرو و نحوه رانندگی آن ندارد، می تواند باعث تصادفات مرگبار در جاده شود.
اما نه تنها عدم مهارت منجر به تصادف می شود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب آور و الکل نیز که فرد را به حالت عادی برمی گرداند، یکی از مهم ترین عوامل تصادفات رانندگی است.
نقش عابران پیاده را نباید به راحتی در تصادفات جاده ای نادیده گرفت. زیرا برخی از عابران پیاده در موقعیت های مختلف در معرض خطر بالایی رفتار می کنند. مثلاً به جای عبور از مسیر پیاده روی و پل های عابر پیاده، از وسط خیابان عبور می کنند و می توانند تصادف کنند.
علاوه بر عوامل فوق، بسیاری از کارشناسان دلیل دیگر افزایش تصادفات رانندگی را حجم کاری بالای رانندگان می دانند. به دلیل هزینه های گزاف زندگی، تورم و گرانی، اغلب شاهد این هستیم که افرادی که رانندگی می کنند، شغل های متعددی برای امرار معاش دارند. در این شرایط خستگی و خواب بر انسان غلبه می کند و تعادل او را هنگام رانندگی بر هم می زند.
رانندگی خطرناک، علاقه به سبقت غیرمجاز، عدم تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران از عوامل اصلی رفتاری تصادفات است.

e2a868df 6ff4 40d7 ab44 d0e0b14d544c خبر خاکستری

افزایش 31 درصدی تصادفات جاده ای در سال 1400
این در حالی است که سازمان پزشکی قانونی کشور با استناد به گواهی فوت صادر شده در دو ماهه اول سال 1400 اعلام کرد که در این مدت 2 هزار و 596 نفر در تصادفات جاده ای در ایران جان خود را از دست داده اند. تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی در مدت مشابه سال گذشته 80 بوده که نسبت به تعداد فعلی 31.1 درصد افزایش داشته است. پلیس راهور ناجا چند روز پیش اعلام کرد که سهم عامل انسانی در بین سه عامل تصادفات جاده ای بیشتر است.
عواملی مانند نقاط حادثه خیز نیز وجود دارد!
رضا اکبری معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آبان ماه امسال گفت: یک هزار و 585 نقطه در معرض حادثه را در کشور شناسایی کرده ایم که تاکنون حدود 500 نقطه از نقاط شناسایی شده تعمیر و ایمن سازی شده است. به دلیل محدودیت منابع، میزان اصلاح این نقاط کافی نبود. دو سال پیش پلیس راهنمایی و رانندگی کشور اعلام کرد که 251 نقطه در بین نقاط شناسایی شده در رتبه اول قرار دارد، بنابراین آنها را در اولویت قرار دادیم و تا به امروز حدود 230 نقطه از نقاط پلیس راه اصلاح و ایمن شده و حدود 10 نقطه دیگر نیز انجام خواهد شد. تا پایان امسال تعدیل و تامین شود و مابقی در سال آینده انجام می شود و اگر با بودجه مشکلی نداشته باشیم سالی هزار امتیاز تامین می کنیم.

استان کوم یکی از استان هایی است که کمترین قربانی را در حوادث رانندگی دارد
استان قم نیز از این معضل مستثنی نبوده و به دلیل قرار گرفتن در بین بزرگراه های 17 استان، در محور خود با تصادفات زیادی مواجه است. حوادثی که در برخی موارد و ساعات بسیار شایع است و ممکن است نیروهای امدادی استان نیز برای مقابله با آن دچار مشکل شوند.
بر اساس آخرین آمار، در هفت ماهه امسال، استان های فارس با 827 فوتی، تهران با 706 و سیستان و بلوچستان با 667 فوتی بیشترین و استان های ایلام با 80 فوتی، کهگیلویه و بویراحمد با 80 فوتی بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده اند. 145 و قم با 147 پا. کمترین قربانیان تصادفات جاده ای وجود دارد، مسئولان مربوطه باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند تا بخواهند آمار و ارقام مربوط به تصادفات و تلفات را ببینند، اما این موضوع صدای مجلس را نیز درآورده است.

سهل انگاری راننده عامل اصلی تصادفات است
در همین حال سرهنگ مختار پناهی فرمانده انتظامی شهرستان کوم با اشاره به عوامل مهم این تصادفات گفت: “.
وی ادامه داد: مشکل جاده در تصادفات چندان موثر نیست، اما در صورت صعب العبور بودن جاده و ایمن نبودن خودرو، راننده باید مراقب باشد تا در صورت بروز مشکل بتواند وسیله نقلیه را کنترل کند. “
پناهی با اشاره به اینکه عوامل انسانی بیشتر از جاده و وسایل نقلیه در تصادفات دخیل بوده است، گفت: هیچ خودرویی یا عوامل جاده ای در تصادفات اردیبهشت ماه دخیل نبوده و این بیشتر ناشی از بی توجهی رانندگان است.

f7d53328 4e0f 4326 b29b e1634366b649 خبر خاکستری

عدم توجه به جلو عامل اصلی تصادفات شهری است
همچنین در این رابطه سرهنگ صدفی رئیس پلیس راهور استان کوم استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن و صحبت با سایر مسافران را از دلایل حواس پرتی و بی توجهی در مقابل رانندگان برشمرد و بر افزایش وقت شناسی در هنگام رانندگی تاکید کرد.
وی رعایت نکردن حق تقدم را دومین عامل مهم در بروز تصادفات در شهرستان کوم دانست و گفت: برای دیدن خودرو و توجه به خودروهای دیگر و اطمینان از ورود و خروج از اصلی و راه های فرعی می توانند در کنترل این عامل موثر باشند.
سرهنگ صدفی با اشاره به خلوتی جاده‌ها و برخی جاده‌ها به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های برخورد با ولیعهد از افزایش تصادفات خبر داد و گفت: خلوت جاده‌ها نباید رانندگان را وسوسه سرعت‌گیری و رانندگی با سرعت‌های غیرمجاز کند.

افزایش آمار تصادفات جاده ای و کاهش مرگ و میر در تصادفات در کوم
از سوی دیگر دکتر محمدعلی عبدالحی معاون حقوقی پزشکی قم گفت: در 6 ماهه نخست امسال 597 جسد به اداره اموات ارجاع شد که از این تعداد 127 جسد مربوط به حوادث رانندگی بوده است. در حالی که در اول در شش ماهه اول سال گذشته تعداد اجساد معاینه شده در پزشکی قانونی در کوم 632 و تعداد اجساد مربوط به تصادفات 178 مورد بوده است.
وی افزود: تعداد اجساد شناسایی شده در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش یافته و تعداد اجساد تصادفات جاده ای نیز نسبت به مدت مشابه 28 درصد کاهش داشته است.
معاون درمان کوم ادامه داد: با وجود اینکه تعداد مجروحان تصادفات طی مدت مذکور 12 درصد افزایش داشته است. اما خوشبختانه تعداد مشتریان به دلیل درگیری افزایش نیافته و مانند سال گذشته است.

در هر صورت امیدواریم علاوه بر نظارت بیشتر پلیس راهور، رانندگان نکات ایمنی را نیز رعایت کنند تا شاهد حوادث تلخ و جان باختن هموطنان در جاده های کشور و منطقه نباشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید