اظهارات امیر عبداللهیان مبنی بر اینکه از سر ناامیدی وارد مذاکرات وین نمی شود مشخص نیست.

اظهارات امیر عبداللهیان مبنی بر اینکه از سر ناامیدی وارد مذاکرات وین نمی شود مشخص نیست.

مذاکرات به دلیل انتخابات در ایران به حالت تعلیق درآمد / تا جایی که می دانیم حداقل 80 درصد موارد توافق شده است. فقط چند سوال باقی مانده بود/ اگر دور هفتم برگزار می شد، شاید این مسائل با تعدیل مواضع طرفین حل می شد/ مهم ترین سوال این است که استراتژی ایران در مذاکرات چیست؟

یک دیپلمات سابق ایرانی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: فکر نمی‌کنم بتوانیم با قطعیت درباره بن‌بست صحبت کنیم، زیرا اولاً مذاکره‌کنندگان به تازگی وارد مذاکره درباره مسائل سخت نهایی شده‌اند و ثانیاً طرف‌ها مواضع مذاکره و مذاکره دارند. این مواضع در “روند مذاکرات را می توان تعدیل کرد و هر دو طرف برای رسیدن به وسط کمی کوتاه تر خواهند بود.”

یک دیپلمات سابق ایرانی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: فکر نمی‌کنم بتوانیم با قطعیت درباره بن‌بست صحبت کنیم، زیرا اولاً مذاکره‌کنندگان به تازگی وارد مذاکره درباره مسائل سخت نهایی شده‌اند و ثانیاً طرف‌ها مواضع مذاکره و مذاکره دارند. این مواضع در “روند مذاکرات را می توان تعدیل کرد و هر دو طرف برای رسیدن به وسط کمی کوتاه تر خواهند بود.”

کوروش احمدی در خصوص بخشی از اظهارات امیرعبدالیان مبنی بر اینکه «نمی خواهیم از بن بست در مذاکرات وین وارد مذاکره شویم»، گفت: تعبیر ایشان مبنی بر عدم ورود به مذاکرات از بن بست چندان روشن نیست و تعابیر متفاوتی از این موضوع وجود دارد. می توان بیانیه کرد. از یک طرف می توان با تفسیر مثبت از پیشرفت کار کرد و می توان راه حل های جدیدی را در نظر گرفت. تعبیر دیگر می تواند این باشد که ایران می خواهد قبل از دور ششم که در 30 خرداد به پایان رسید کار را آغاز کند و بعید است که محتوا و کار انجام شده را بپذیرد. تا آنجا که می دانیم حداقل 80 درصد سؤالات موافقت شده است و فقط چند سؤال باقی مانده است. یکی برای پافشاری بی‌موجه آمریکا بر بحث‌های منطقه‌ای و موشکی و دیگری برای ادعای آمریکا برای به اصطلاح قوی‌تر و طولانی‌تر بریکس. موضوع دیگر تحریم هایی است که باید برداشته شود. آیا طبق برجام همان تحریم های مربوط به برنامه هسته ای برداشته می شود یا تعلیق می شود یا اینکه همه تحریم ها موضوع تضمین دیگری است. این بدان معناست که ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که خروج ایالات متحده از برجام و همچنین چندین موضوع دیگر تکرار نمی شود.

وی با بیان اینکه موارد مواردی است که در مورد آن ها اختلاف نظر وجود دارد، گفت: یکی از سؤالات این است که آیا می توانیم از کلمه بن بست استفاده کنیم یا نه که به نظر من امکان قطعی آن بعید است. وی ادامه داد: ما باید متوقف شویم زیرا در مورد این موضوعات بحث زیادی نشده است و می دانیم که طرفین مواضع مذاکره دارند و این مواضع در جریان مذاکرات قابل اصلاح است و ممکن است طرفین به میانه نرسند.

این دیپلمات سابق گفت: تا آنجا که ما می دانیم مذاکرات در 30 خرداد ماه به حالت تعلیق درآمد که عمدتاً به دلیل انتخابات در ایران و روی کار آمدن دولت جدید برای ادامه دولت جدید بود. یعنی تعلیق مذاکرات به دلیل بن بست نیست. برای این منظور، ممکن است اصلا نتوانیم از بن بست صحبت کنیم. «اگر دور هفتم برگزار می شد، شاید این مسائل با تعدیل مواضع طرفین تا حدودی حل می شد.

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا سخنان امیرعبداللهیان با درخواست 4+1 برای ازسرگیری مذاکرات در جایی که در خرداد ماه متوقف شده بود مغایرت دارد، گفت: این موضوع در حال حاضر بسیار مهم است و با آقای امیر عبداللهیان نمی توان چنین نتیجه گیری کرد. رسیده است. به عبارت دیگر، ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که آیا ایران می‌خواهد به همان شکل دور قبل، در بهار، مذاکرات را ادامه دهد یا به گونه‌ای دیگر می‌خواهد مذاکره کند.»

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره بخشی دیگر از اظهارات امیرعبدالیان مبنی بر اینکه وی شکل مذاکره در وین را گرفته است، گفت: این اظهارات صرفاً به این معناست که شکل قبلی مذاکرات تایید شده است. به عبارت دیگر، ایران به مذاکره با 1+4 ادامه خواهد داد و مذاکرات ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم از طریق انریکه مورا انجام خواهد شد. مگر اینکه آقای امیرعبدالهیان فرمت دیگری داشته باشد و جنبه ای مرتبط با استراتژی جدید تیم مذاکره کننده داشته باشد، این را می توان از استراتژی تیم جدید هسته ای نیز نتیجه گرفت. وی افزود: اکنون مهمترین سوال این است که استراتژی مذاکره ایران چیست؟

احمدی ادامه داد: راهبرد در گذشته مشخص بود و آن بازگشت به برجام 1394 بود، اما آیا استراتژی همچنان به همین شکل است؟ با توجه به مذاکراتی که مقامات ایرانی انجام می دهند، از جمله لغو همه تحریم ها و اطمینان از خروج آمریکا از برجام و همچنین برخی مسائل دیگر، مشخص نیست که آیا استراتژی اکنون تغییر کرده است یا خیر. اگر راهبرد جدیدی برای رفع همه تحریم ها پیش بینی شده باشد، یعنی بعد از برجام 94. «در این صورت، مسائل و مذاکرات بسیار پیچیده تر می شود و بدنه 159 حزبی که ما از آن می شناسیم، باید تغییرات زیادی ایجاد کند که در این صورت است. مذاکره در مورد موضوعات دیگر اجتناب ناپذیر خواهد بود.»

او گفت: «استراتژی مهمترین موضوع در حال حاضر است. همه تحریم ها گفته اند. این مهم‌ترین سوالی است که اکنون پیش روی همه ناظران داخلی و بین‌المللی است و اگر پاسخ روشن باشد، می‌توان گفت مسیر چیست.»

دیدگاهتان را بنویسید