امیر عبداللهیان: زمان را در وین تلف نمی کنیم/ چین نقش معقولی در مذاکرات وین داشت

امیر عبداللهیان: زمان را در وین تلف نمی کنیم/ چین نقش معقولی در مذاکرات وین داشت

روز جدید وزیر امور خارجه کشورمان در سفر اخیر خود به چین به سوالاتی درباره روابط دوجانبه تهران – پکن و نقش چین در مذاکرات وین پاسخ داد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به تازگی برای دیدار با همتای چینی خود به چین سفر کرده است، در گفت و گوی اختصاصی برای این شبکه، در پاسخ به سوالی درباره نتایج این سفر، اظهار امیدواری کرد: در این سفر بر سر موضوعات مهمی از جمله اجرای توافق جامع بین دو کشور به توافق رسیدیم. برای اجرای این چشم‌انداز بلندمدت که رهبران ما برای توسعه روابط ایران و چین تعیین کرده‌اند، هر دو کشور به یک نقشه راه نیاز دارند، بنابراین ما به یک توافق ۲۵ ساله در زمینه همکاری‌های راهبردی بلندمدت دست یافتیم. سفر من اینجاست تا با همکارم آقای وانگی در مورد چگونگی اجرای این برنامه صحبت کنم. همچنین درباره موضوعات مهم بین المللی و منطقه ای تبادل نظر کردیم. به عنوان مثال ما هنوز در افغانستان و یمن با بحران های جدی مواجه هستیم.

دامنه روابط دوجانبه تهران و پکن

امیر عبداللهیان در پاسخ به این سوال که ایران و چین در آینده در چه زمینه هایی همکاری خواهند کرد، گفت: هر دو طرف از این توافق منتفع خواهند شد. این توافقنامه شامل همکاری در زمینه هایی مانند تجارت، کشاورزی، علم و فناوری و همچنین زمینه های فرهنگی مانند گردشگری است. همچنین شامل همکاری در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی می شود. مثلاً حمایت متقابل در سازمان های بین المللی. من معتقدم که این برنامه به نفع هر دو طرف است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح وضعیت روابط دیپلماتیک ایران و چین 50 سال پس از برقراری آن و چالش ها و فرصت های موجود در آن، در ادامه این گفتگو گفت: معتقدیم هیچ چالشی در روابط دوجانبه کنونی ما وجود ندارد. با این حال، رفتار قهرآمیز آمریکا بر برخی از همکاری های ما تأثیر گذاشته است. و من در گفتگوهای ما هستم[در چین] من استدلال کردم که برای مقابله با چالش های ناشی از اقدام یکجانبه ایالات متحده، باید مسیر درست را در زمینه بین المللی پیدا کنیم. ما معتقدیم که چندجانبه گرایی به نفع همه کشورها خواهد بود. یک جانبه گرایی و زورگویی آمریکا مورد استقبال هیچ یک از طرفین قرار نمی گیرد. حقوق بین الملل و همکاری فرصت هایی را برای همه طرف ها فراهم می کند تا از حقوق و مزایای خود بهره مند شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه طبق اظهارات خود اولویت ایران تقویت روابط با کشورهای همسایه است، اینکه ایران چگونه می‌خواهد به این امر برسد و چه معنایی برای چین خواهد داشت، گفت: دولت سیزدهم ایران و «همسایگی در اولین مکان.” همانطور که اشاره کردید، در چارچوب این سیاست، با همتایان چینی خود ایده‌ها و اهدافی را در این زمینه از جمله پروژه‌هایی در همسایگان ایران، ابتکارات مشترک برای ارتقای ثبات و امنیت منطقه‌ای و توسعه اقتصادی پایدار بررسی کرده‌ایم. ما همچنین برای کمک به کسانی که توانایی تامین امنیت و ثبات طولانی مدت را ندارند، با یکدیگر همکاری خواهیم کرد. ما با کشورهایی که زمینه های مشترکی در پروژه های اقتصادی، تجاری و فرهنگی دارند در قالب همکاری های سه جانبه یا چندجانبه کار خواهیم کرد. انتظار داریم با این سیاست بتوانیم فرصت های بیشتری برای توسعه کشورهای همسایه ایجاد کنیم.

نقش چین در مذاکرات وین

وی همچنین به سوالی درباره نقش چین در احیای برجام پاسخ داد [توافق هسته‌ای]وی گفت: چین در مذاکرات توافق هسته ای به ویژه در مذاکرات اخیر وین برای لغو تحریم ها علیه کشورمان نقش سازنده و معقولی ایفا کرده است. در این مذاکرات، چین همواره با تحریم‌های وحشیانه یک‌جانبه اعمال‌شده از سوی آمریکا علیه کشورهایی مانند ایران مخالفت کرده و اقدامات قهری آمریکا را محکوم کرده است.

امیر عبداللهیان در این خصوص گفت: همانطور که در گفت و گو با نخست وزیر و وزیر امور خارجه وانگ یی گفتم، از حمایت چین در مذاکرات وین قدردانی می کنیم و [در این گفت‌وگوها] من ابراز امیدواری کردم که چین به حمایت از موضع ایران ادامه دهد. ما همچنین به مقامات چینی اطمینان دادیم که ایران وقت تلف نمی‌کند و تلاش نمی‌کند مذاکرات را از مسیر اصلی خود منحرف کند و پیشنهادات سازنده، مؤثر و واقع‌بینانه‌ای را در میز مذاکره در وین ارائه کرده‌ایم. همکارم آقای باقری و هیئتی از کارشناسان ارشد ایرانی سخت تلاش می کنند تا این پروژه ها پیشرفت کنند.

به گفته وزیر امور خارجه ایران، چین و روسیه از برنامه سازنده ایران حمایت می کنند اما کشورهای غربی از جمله آمریکا هنوز برنامه جدیدی برای این مذاکرات ارائه نکرده اند. اگر طرف های مذاکره موفق به از سرگیری تعهدات خود در قبال توافق هسته ای شوند، ایران به تعهدات خود در این توافق بازمی گردد. اگر ایران بتواند از مزایای اقتصادی توافق بهره مند شود، همه طرف ها این کار را خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید