پیش‌بینی استراتژی‌های اقتصادی جدید با تأثیر رویدادهای روسیه و اوکراین


ساعت: 12:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815165

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: تحولات روسیه و اوکراین می تواند منجر به اختلالات جدی در زنجیره تامین شود، بنابراین انتظار می رود دولت با کمک بخش خصوصی شرکای اقتصادی جدیدی پیدا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامحسین شافعی امروز در بیست و یکمین اجلاس اتاق بازرگانی ایران گفت: تحولات جدیدی در عرصه داخلی و بین المللی در حال وقوع است که یکی از آنها احتمال توافق یا اختلاف هسته ای و همچنین توسعه روسیه با اوکراین است. ایران و جهان قرار دارند و حاوی پیام های زیادی در مورد اقتصاد کشور خواهند بود.

وی افزود: از این رو محورهای متعددی در این ساختار مشخص می شود که یکی از آنها بحث توافق هسته ای و سیاست های اقتصادی بهینه برای دستیابی به توافق هسته ای است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: جنگ روسیه با اوکراین پارادایم ایدئولوژیک برخی کشورهای درگیر در توافق هسته ای را تغییر داده است. و این درخواست بخش خصوصی از مسئولان است.

شافعی گفت: از نظر اقتصادی به دلیل فشار تحریم ها و محدودیت های مالی دولت به دلیل تاج و تخت و ضعف حاکمیت اقتصادی در کشور در سال های اخیر، فشارهایی بر اقتصاد کشور وارد شده است. اقتصاد توسعه تغییر خواهد کرد.

وی گفت: بیم آن می رود که این فرصت موقت مشابه دور اول برجام باشد، از این رو بخش خصوصی پیشنهاد می کند سیاست های زیر در کوتاه مدت و بلندمدت مورد توجه دولت قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در کوتاه مدت بحث مدیریت ارز مهم است، بحث آزادسازی منابع بلوکه شده مهم است و توانایی گران فروشی نفت به کشور باعث ارز می شود. در دست مدیران است.»

شافعی گفت: در این شرایط واردات کالاهای مصرفی و لوکس، افزایش قاچاق و در پیش گرفتن سیاست پوپولیستی ناپایدار و ایجاد رونق موقت و بی کیفیتی در اقتصاد کشور، می توان یک اشتباه استراتژیک مرتکب شد.

وی گفت: کاهش موقت ارزش پول، هرچند در کوتاه مدت، منجر به فرار سرمایه از کشور و کاهش صادرات غیرنفتی می شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: دومین موضوعی که مسئولان باید در رابطه با توافق احتمالی برجام مدنظر قرار دهند، تامین پایدار کالاها و مواد اساسی است. هر اقدامی در کوتاه مدت مستلزم در نظر گرفتن تحولات بین المللی به ویژه توسعه روسیه و اوکراین است.

با توجه به این بازیگران مهم، این تحول اثرات بلندمدتی بر رشد اقتصادی و جهانی، کاهش تولید برخی کالاها و افزایش قیمت برخی کالاها دارد و می‌تواند منجر به اختلالات گسترده در زنجیره تامین شود، بنابراین انتظار می‌رود دولت کمک کند شافعی گفت: بخش خصوصی، شرکای اقتصادی جدیدی پیدا کنید زیرا احتمال ادامه بحران وجود دارد.

وی گفت: در خصوص اقدامات میان مدت و بلندمدت همانطور که گفته شد با توجه به گشایش به دلیل توافق احتمالی برجام، پیش بینی می شود برنامه توسعه در دستور کار دولت قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: اقتصاد ایران در دهه های اخیر به ویژه در 10 سال اخیر با تورم بالا، رکود، اشتغال پایین و کیفیت پایین و همچنین گسترش فقر و نابرابری مواجه بوده است.

شافعی گفت: سیاست‌های اقتصادی در سال‌های اخیر همواره درمان ریشه‌ای معضل را با اتخاذ سیاست‌های مسکن به تعویق انداخته است، بنابراین اتاق ایران توصیه می‌کند از تکرار مشکلات مشابه با آسیب‌شناسی مشکلات گذشته خودداری شود و بخش خصوصی بر دو محور تاکید دارد. در این رابطه وجود دارد.

وی گفت: اول تثبیت اقتصاد با مهار تورم و جلوگیری از نوسانات بازار ارز، دوم تثبیت اقتصاد کلان است و بخش خصوصی بر حضور خود در اقتصاد به ویژه در بخش های تولیدی تاکید دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بازگرداندن اعتماد به تولیدکنندگان باید در اولویت اصلاحات اقتصادی کشور باشد. رانت هدایت شود که این درد قدیمی اقتصاد است.

انتهای پیام/
منبع: اتاق بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید