دیدار آیت الله رئیسی با پوتین مانیفست سیاسی دولت برای تقویت توافقنامه شانگهای/ کاهش هژمونی دموکراسی غرب با توسعه روابط ایران و بلوک شرق

ساعت: 10:16
تاریخ انتشار: 1400/10/30
کد خبر: 1802032

علی عسگر زرایی گفت: ایران به دنبال ایجاد توازن در روابط خارجی خود است، از این رو دولت سیزدهم به عنوان یک استراتژی در دستور کار به شرق نگاه می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این کارشناس مسائل خاورمیانه در تحلیل دیدار آیت الله رئیسی با پوتین به تیتریک گفت: یکی از راهبردهای جمهوری اسلامی ایران ایجاد فضای دیپلماتیک مناسب برای گسترش روابط با دنیای خارج بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است.

علی عسگر زرای افزود: با توجه به سوابق و نگرش های بدی که کشورهای غربی به ویژه آمریکا در قبل و بعد از انقلاب نسبت به ایران داشتند و دیدگاه های استبدادی، دیکتاتوری و استبدادی آنها، بدگمانی و بی اعتمادی به دولت های غربی را به همراه داشت. در جمهوری اسلامی همیشه وجود داشته است.

وی گفت: طبق سوابق، ایران با در دستور کار قرار دادن شرق به عنوان راهبرد به دنبال ایجاد توازن در روابط خارجی خود است، در حالی که متأسفانه در دوره دولت های لیبرال که تمایل به توسعه روابط با غرب دارند، کمتر از این فرصت استفاده شد.

زارای خاطرنشان کرد: نگاه به شرق در دولت‌های لیبرال مورد غفلت قرار گرفته است و این بی‌توجهی باعث شده ایران در دهه‌های اخیر بسیاری از منافع مهم خود را از دست بدهد. شرقی نیز نسبت به ایران دستخوش تغییرات اساسی شده است.

وی گفت: پذیرش ایران به عنوان یکی از اعضای کلیدی معاهده امنیتی شانگهای نتیجه تغییر دیدگاه بلوک شرق نسبت به ایران بود و کشورمان با دیپلماسی فعال در روابط با کشورهای شرقی به ویژه چین توانسته است فضا را به نحو مثبتی بهبود بخشد. . و روسیه «نقطه عطفی جدید در رویکرد دیپلماسی ایران و توسعه روابط.

زرایی افزود: سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به چین، نهایی شدن توافقنامه همکاری 25 ساله و تهیه مانیفست و برنامه جدید برای چنین توافقی با روسیه می تواند روابط خارجی ایران را متعادل کند و فشارهای آمریکا را کاهش دهد. روی اقتصاد , امنیت و فرهنگ موثر.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که می توان در سطح بالا بین مقامات ایران و روسیه مطرح کرد، همکاری هسته ای آژانس و جمهوری اسلامی ایران با آژانس و 1+5 است و به هر حال کشور ما توانایی ها و نقشه های خود را دارد. “برای منافع کوتاه مدت و بلند مدت استفاده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید