دیپلماسی دولت سیزدهم اقتصاد را تسهیل می کند/سفر پوتین ربطی به سفر بایدن ندارد


ساعت: 14:14
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884415

صدرالحسینی گفت: فعالیت گسترده دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی به جایی رسیده است که بازگشت این فعالیت ها در حوزه اقتصادی متجلی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کارشناس ارشد غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس در خصوص سفر اخیر روسای جمهور روسیه و ترکیه به تهران گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و گسترش فعالیت های دیپلماتیک در منطقه. از سوی همسایگان، نشست آستانه نوعی تعامل برای گسترش و تعمیق روابط با همسایگان است که البته تاثیرات منطقه ای و بین المللی دارد.

رضا صدرالحسینی با اشاره به دیدارهای سران کشورهایی از جمله جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه گفت: بیش از هشت قرارداد با ترکیه امضا کرده ایم و با روسیه گفتگوهای عمیقی داریم که از جمله آن بزرگراه های منطقه است. مسائل انرژی، قیمت انرژی و شرایط آن.” ما به جهان و به ویژه اروپا که با مشکلات جدی انرژی مواجه است نگاه خواهیم کرد.

وی افزود: موضوع دیگری که در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، دور زدن تحریم ها است که ایران تجربه زیادی در این زمینه دارد و می تواند آن را در اختیار روسیه قرار دهد، در حالی که روابط تجاری ما در این روزها و در شش ماه گذشته چهار برابر شده است. اما هنوز فرصت های زیادی در این زمینه وجود دارد که قطعاً در ارتباط با گفت و گوی رهبران دو کشور ایران و روسیه قابل گسترش است.

صدرالحسینی همچنین به مشکلات امنیتی منطقه اشاره کرد و گفت: ما متوجه شدیم که بایدن برای حل بن بست آمریکا به غرب آسیا می آمد که البته در این زمینه شکست خورده است اما با توجه به اینکه آمریکایی ها مستقیم و غیرمستقیم خود را افزایش دادند. دخالت در منطقه این نشست از نظر مسائل امنیتی نیز حائز اهمیت است. بنابراین حضور و سفر پوتین به ایران به عنوان یکی از مهمترین عوامل در امور منطقه می تواند تاثیرات گسترده ای بر مسائل منطقه از جمله انرژی، مبارزه با تروریسم و ​​موضوع افغانستان و قفقاز داشته باشد و این سفر بسیار است. به همین دلیل مهم است.

وی تاکید کرد: اکنون فعالیت های گسترده دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی به جایی رسیده است که بازگشت این فعالیت ها در عرصه اقتصادی نیز متجلی می شود و از این رو افزایش صادرات جمهوری اسلامی و نقش بیشتر ایران در مشکلات منطقه غرب آسیا و اوراسیا قطعا می تواند این اقدامات را برای تسهیل در عرصه روابط بین الملل در مسائل اقتصادی بازگرداند، بنابراین پس از انتشار خبر برگزاری اجلاس آستانه و نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه، تاثیر روانی قابل توجهی بر قیمت ارز و طلا در بازار ایران داشت.

صدر الحسینی در پایان گفت: این سفر قبل از سفر جو بایدن یک رویارویی یا یک حرکت منفعلانه و عجولانه نبود، زیرا رسانه های غربی سعی کردند وانمود کنند که سفر پوتین به تهران در راستای مقابله با سفر بایدن به تهران است. این در حالی است که این سفر از ماه های گذشته پیش بینی شده و ارتباطی با سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید