دستگاه دیپلماسی ما در دولت قبل منفعل بود/ سیاست دولت سیزدهم بدون شک توسعه چشمگیری ایجاد می کند


ساعت: 15:08
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810756

احمدعلی سرحدی گفت: سیاستمداران و دستگاه دیپلماسی ما نسبت به تحولات اخیر منطقه منفعل بوده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمدعلی سرحدی; این کارشناس سیاسی در گفت و گو با عصر هامون گفت: سفر آقای رئیسی به قطر توسط یک مقام ارشد ایرانی در حالی انجام می شود که در طول 10 سال گذشته گاهی شرایط برای دو کشور بسیار مساعد بوده و بالعکس. گاه به دلیل تنش‌های منطقه‌ای دچار تنش شده‌اند، اما آنچه آشکارتر است این است که دولت تدبیر و امید اگرچه در ابتدا مدعی کسب آرای عمومی بود، زبان دیپلماسی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد و عزت گذرنامه ایرانی را باز می‌گرداند. در واقع این افتخار نه تنها به دست نیامد، بلکه تحقیر شدیم.

وی افزود: التماس وزیر امور خارجه کشوری که صحنه ساز در منطقه است، اوج ذلت حاکمان کشوری مانند کویت است که نمی توانند در منطقه نقشی داشته باشند.

وی ادامه داد: در تنش بین قطر و عربستان و سایر کشورهای منطقه، دستگاه دیپلماسی ما می توانست نقش بهتری ایفا کند و جایگاه سیاست خارجی ما را بهبود بخشد، اما متأسفانه نه تنها از این فرصت استفاده نکردیم، حتی نتوانستیم. روابط خود را با قطر بهبود ببخشیم. متاسفم.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: با بررسی وضعیت سیاسی کشورهای منطقه; شیخ عمان در سال‌های اخیر بارها و بارها به ما مراجعه کرده است، اما به دلیل اینکه سیاست‌های ما تحقیرآمیز بوده یا تنها امیدمان غرب از جمله آمریکا بوده، نتوانسته‌ایم روابط خود را با همسایگان خود ادامه دهیم.

وی گفت: سیاستمداران و دستگاه دیپلماسی ما در گذشته غولی از آمریکا ساخته اند که هر کاری می خواهد در دنیا انجام دهد تا جایی که رئیس دولت می گوید برای زندگی در جامعه بین المللی یکی باید کده را دید.» ساکنان منطقه ما را عدد بشمار.

سرحدی اذعان داشت: تیم مذاکره کننده کشورهای اروپایی فقط یک ساعت از هیئت ایرانی می خواهند با آمریکایی ها مذاکره کنند و ایران نمی پذیرد که طبیعی است دنیا بر مواضع افتخاری جمهوری اسلامی و همسایگانمان تکیه کند. تلاش خواهد کرد تا به ما نزدیک تر باشد.” .

وی گفت: در گذشته در حوادثی مانند ترور سردار شهید سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراینی و حتی سرنگونی پهپاد شناسایی پیشرفته آمریکا در خلیج فارس و نقش قطر در این حوادث منفعل بوده ایم. در مواضع هوشمندانه در حوادث پیرامون کشورمان مانند درگیری آذربایجان و ارمنستان و ظهور طالبان در افغانستان و سفر اخیر آقای رئیسی به قطر ممکن است روزهای خوبی برای سیاست خارجی ما باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید