مروری بر رفتار دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در سال 1400 / ما مذاکره کننده هستیم اما هر مذاکره کننده ای نیست!


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1810068

اگرچه بسیاری از جریان های داخلی همسو با فضای غربی تلاش کردند دولت سیزدهم را به از سرگیری مذاکرات سوق دهند، اما رویکرد جدید دولت نشان داد که مذاکره کننده است اما مذاکراتی که منافع ملت را تامین می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، راه آهن سیاست خارجی کشور که به گفته بسیاری از کارشناسان از مسیر اصلی خود منحرف شد، تلاش کرد به مسیر اصلی خود بازگردد و شاهد تغییر در آن مسیر باشد. بررسی عملکرد دولت در سیاست خارجی در مذاکره با غرب و برقراری ارتباط با کشورهای همسایه می تواند تصویری واقعی از رفتار دستگاه دیپلماسی کشور به ما بدهد.

دولت سیزدهم از ابتدای مسئولیت خود به صراحت اعلام کرده است که بدون عقب نشینی موضوع مذاکره با غرب برای احقاق حقوق ملت ایران را پیگیری خواهد کرد. اگرچه در روزهای ابتدایی برخی جریانات همسو با دولت قبل تلاش کردند این باور را به دولت سیزدهم تحمیل کنند که دولت جدید چاره ای جز ادامه مسیر دولت قبل در مذاکرات و در پیش گرفتن راه برجام ندارد، اما منطق دیپلماسی دولت سیزدهم با دولت قبل متفاوت است.

دستگاه دیپلماسی به رهبری حسن امیرعبدالهیان در حالی کار خود را آغاز کرده است که کشورهای غربی با تعیین ضرب الاجل برای مذاکره، تلاش می کنند دولت جدید را هر چه زودتر به پای میز مذاکره وادار کنند. مذاکرات برگشته است.

اظهارنظرهای مختلفی از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی مطرح شد، در حالی که دولت سیزدهم تاکید کرد که با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد زیرا آمریکا با نقض برجام از برجام خارج شد و به تعهدات خود عمل نکرد.


تعیین مهلت مذاکرات؛ خوش بینی جدید کاخ سفید در مورد احیای توافق هسته ای

رویکرد رسانه ای و تبلیغاتی غربی ها تعیین ضرب الاجل و ایجاد زمان محدود برای احیای توافق هسته ای بود که هدف آن فشار بر تیم مذاکره کننده و افکار عمومی ایران و ایجاد سردرگمی روانی در سایر طرف ها و جامعه ایرانی به مرور زمان بود. نتیجه مذاکرات

این در حالی است که دستگاه دیپلماسی کشورمان هفته هاست که در واکنش به اظهارات مقامات غربی، سیاست سکوت و آرامش را در پیش گرفته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که زمان دستیابی به توافق “بسیار، بسیار، بسیار کوتاه” است. در همین حال، رابرت مالی، نماینده آمریکا در ایران به سیانان گفت که زمان باقیمانده در حال اتمام است. کشورهای اروپایی نیز در این زمینه بیانیه ای صادر کردند.


2578d1df c2a2 439e 9473 07b876998f4c خبر خاکستری

اما ایران از ابتدا گفته است که تمایلی به مذاکرات طولانی مدت ندارد و با فرسایش مذاکرات مخالف است. رویکردی که مورد تاکید قاطع رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.


ارائه پروژه مذاکرات از سوی ایران؛ تفسیر معکوس از کابوس مذاکره غرب

تیم مذاکره کننده جدید ایران به سرپرستی علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه 7 آذرماه با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان برجسته وزارتخانه های تحریم عازم وین شد و مذاکرات آغاز شد. قبل از مذاکرات، رویه غربی ها به تعویق انداختن ایران بود و امکان احیای توافق هسته ای تمام شد.

استفاده از جدول زمانی برای افزایش فشار بر ایران در حالی مطرح شده است که تیم مذاکره کننده ایران از آغاز روند جدید مذاکرات با تیمی کامل از کارشناسان و پیشنهادهای سازنده نشان داده است که آماده دستیابی به یک توافق خوب در اسرع وقت است. ممکن است. البته اگرچه تمدید مذاکرات به نفع ایران نبود، اما عقب نشینی از عجله برای توافق تحت فشار تهدیدها و تحریم ها قطعاً خسارات زیادی را به همراه داشته است.


82cfc7a3 c4da 4b10 8b00 711d22b47921 خبر خاکستری

با ارائه پروژه توسط تیم مذاکره کننده ایرانی، توجیه کشورهای غربی وارد مرحله جدیدی شده است. غرب در بیانیه‌ای بی‌اساس اعلام کرد که ایران خواسته‌های محقق نشده‌ای دارد. این بیانیه جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا در نشست خبری مشترک با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه که به کشورمان سفر کرده بود، در اولین دور جدید مذاکرات در وین در 15 آذر شرکت کند. وی افزود: چند روز پیش، هم در تماس با وزرای خارجه شورای امنیت و هم در گفتگو با آقای جوزف بورل، اعلام کردیم که شما که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر علاقه زیادی به برپایی میز مذاکره دارید، نیت خوبی دارید و برنامه هایی برای لغو تحریم ها

وزیر امور خارجه همچنین گفت: آنچه هیئت ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه کرد، کاملاً در چارچوب برجام است و چیزی فراتر از آنچه در این متون در برجام توافق شده بود، مورد درخواست طرف ایرانی نبوده است. بنابراین این ادعا که برخی از طرف های غربی می گویند ایران دارای الزامات حداکثری است، خواسته های ما کاملاً با برجام منطبق است و در این دور از مذاکراتمان هیچ خواسته اضافی نداشته ایم.


تلاش غرب برای نشان دادن حسن نیت در مذاکرات و پذیرش پروژه ایران

در حالی که اروپایی‌ها در ابتدا تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای ایران را رد کردند، تنها پروژه‌های شش دور قبلی مذاکرات را مبنایی برای ادامه مذاکرات می‌دانستند، اما در نهایت موافقت کردند که متن سوم را مبنا قرار دهند. این گفتگوها را دنبال کنید.

مقرر شد متن جدید مذاکرات با متن اول و الحاق پیشنهادات ایران تدوین شود. این در حالی بود که تیم مذاکره کننده ایران به هر ابهامی که غرب در مورد متن پیش نویس مطرح می کرد، به وضوح و دقیق پاسخ داد.


5bfc43bc 06db 4c68 afaf 5020dc2eb41d خبر خاکستری

روند مذاکرات به گونه ای پیش رفت که به گفته بسیاری از کارشناسان نشان داد آمریکایی ها با وجود تعیین ضرب الاجل و اعمال فشار بر دولت، اکنون به دنبال ادامه مذاکرات هستند و تلاش می کنند رویکردی فعال داشته باشند. بنابراین هم اروپایی‌ها و هم آمریکا در مجموع تعامل نسبتا خوبی در فضای مذاکره داشته‌اند، اما جریان اخبار را برعکس کرده‌اند تا مذاکرات پیش نرود و دلیل آن ایران باشد.

اما یک لحظه قابل توجه در طول مذاکرات، رویکرد جدید تیم مذاکره کننده ایران بود، رویکردی که غرب را مجبور به عقب نشینی کرد تا غرب را مجبور به ترک ضرب الاجل و فشار بر جمهوری اسلامی ایران کند. گام، پروژه ایران را به عنوان موضوع مذاکره بپذیریم.


ما مذاکره کننده هستیم، اما نه هر مذاکره کننده ای!

دولت سیزدهم از همان ابتدا تاکید کرد که در رویکرد جدید مذاکرات همه مسائل را به وین و مذاکرات ربط نخواهیم داد، بلکه مذاکرات را با جدیت و بدون گام به عقب ادامه خواهیم داد، زیرا ما مذاکره کننده هستیم. اما ما هیچ توافقی را نمی پذیریم.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل نیز با تاکید بر این مطلب گفت: دولت سیزدهم سازوکارهای جدی و جدید مذاکره را شناسایی کرده و از یک تیم تخصصی و نه صرفا سیاسی برای پیشبرد مذاکرات استفاده می کند.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات برای رسیدن به نتیجه مذاکراتی که بدون عجله و بر اساس منطق انجام می شود تا حد زیادی مطلوب است، خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم نشان داد که جمهوری اسلامی ایران مذاکره کننده است اما نه همه مذاکرات، بلکه مذاکراتی که منجر به آن می شود. به یک نتیجه این به نفع ملت است.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید