دیپلماسی هوشمند اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم/ افزایش همکاری های اقتصادی ایران و قطر پس از 10 سال


ساعت: 11:17
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810711

محمود مرادی گفت: یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی توجه و همکاری بیشتر و داشتن دیپلماسی فعال و هوشمندانه نسبت به همسایگان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود مرادی در گفت و گو با بلاغ، درباره سفر رئیس جمهور به قطر گفت: یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی توجه و همکاری بیشتر و داشتن دیپلماسی فعال و هوشمندانه در روابط با همسایگان است. . «فعالیت‌های دولت سیزدهم نشان‌دهنده عزم دولت برای تحقق این مهم است.
وی گفت: سفر آقای رئیسی به قطر اولین سفر خارجی رئیس جمهور به یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است که با استقبال خوبی مواجه شد و پس از محاصره قطر توسط برخی از دوستان وی در شورای همکاری خلیج فارس، روابط ایران با آن کشور بین یک کشور در حال توسعه است. نوعی اعتماد متقابل در هر دو طرف ایجاد شده است.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: قطر در این مدت علاوه بر توسعه روابط دوجانبه، به عنوان میانجی بین ایران و غرب به ویژه آمریکا و در کاهش تنش ها نقش بسزایی داشته است. نقشی که سال ها فقط عمان آن را بازی می کرد اما این اواخر علاوه بر عمان، قطر نیز سعی دارد نقش سازنده ای ایفا کند.
مرادی افزود: با توجه به دیپلماسی نسبتا فعال ایران در منطقه، به نظر می رسد کشورهای جنوب خلیج فارس علاقه بیشتری به همکاری با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند و ایران ممکن است در زمینه تامین مواد غذایی، توریسم درمانی، صادرات محصولات غذایی و… محصولات پتروشیمی.»، مصالح ساختمانی و مسائل مهم امنیتی – منطقه ای و … با قطر همکاری خوبی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: مجمع کشورهای صادرکننده گاز شامل 11 کشور عضو و 7 کشور نظارتی است که در مجموع 44 درصد از تولید گاز، 67 درصد ذخایر گاز، 64 درصد خطوط لوله گاز و 66 درصد تجارت جهانی مایع را به خود اختصاص داده اند. حل مشکلات داخلی به همراه شرکت در این مجمع می تواند زمینه مناسبی برای جذب سرمایه گذاری بیشتر در حوزه های مختلف استخراج، تولید، انتقال و فروش گاز طبیعی، احداث خطوط لوله برون مرزی و تبدیل ایران به کشور باشد. هاب گاز در منطقه
این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: از یک سو سفر 10 ساله رئیس جمهور کشورمان به قطر با هدف فعال سازی ظرفیت های منطقه ای مغفول مانده در گذشته است. از سوی دیگر ارزش تجارت ایران با قطر بسیار پایین است و در رتبه 14 قرار دارد. قطر می تواند همکاری های اقتصادی دو کشور را تسهیل کند.
مرادی گفت: در بین اعضای سازمان همکاری خلیج فارس، سه کشور قطر، کویت و عمان سیاست هایی دارند که بیش از سایر اعضا به ایران نزدیک هستند. منطقه چشمگیر است.
وی گفت: به گفته رئیس جمهور، سطح همکاری کشورهای منطقه با ظرفیت عظیم موجود تناسبی ندارد و ایران به دنبال کمک به تقویت و بهبود روابط منطقه ای در چارچوب سیاست همسایگی است.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: ایران ثابت کرده است که همواره از منافع دولت ها و ملت های مستقل دفاع می کند و در شرایط سخت دوستی خود را با همه کشورهای منطقه ثابت کرده ایم و بسیاری از کشورهای منطقه این واقعیت را درک کرده و انجام داده اند. بنابراین. تجربه و امیدواری مشابهی دارد: «افزایش روابط منطقه‌ای کشور نیز کشور را از مشکلات اقتصادی خارج می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید