قطر شریک اقتصادی قابل اعتمادی برای ایران خواهد بود/ استراتژی دولت سیزدهم اولویت دادن به کشورهای همسایه است.


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810681

این کارشناس بین الملل گفت: در میان کشورهای عربی، قطر به دلیل ثروت، نزدیکی به مرزهای ایران و روابط دوستانه می تواند شریک اقتصادی قابل اعتماد و قابل اعتمادی برای ایران باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قطر اگرچه کوچک است اما تاثیر زیادی در معادلات منطقه ای دارد و کمترین تنش و بیشترین روابط را با جمهوری اسلامی ایران داشته است. ایران در میان شش کشور جنوب خلیج فارس پس از عمان، بالاترین سطح روابط را با قطر دارد، در حالی که این کشور کوچک خلیج فارس سخت تلاش می کند تا نیروهای خود را در منطقه متعادل کند و سیاست خارجی مستقل از عربستان سعودی را دنبال کند.

قابل ذکر است که سفر آیت الله رئیسی به قطر با توجه به بازار این کشور و نزدیک بودن به جام جهانی سال آینده، نقطه عطفی برای ایران خواهد بود.

محمود قندباشی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با اشاره به دستاوردهای سفر دو روزه رئیس جمهور به قطر اظهار داشت: از سوی دیگر گفته می شود ایران در انزوای بین المللی قرار دارد و خیر. کشور روابط سازنده ای دارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه دولت قبلی جمهوری اسلامی ایران استراتژی و سیاست خاصی در قبال کشورهای همسایه نداشت، خاطرنشان کرد: دولت قبل سیاست خارجی خود را محدود به کشورهای غربی کرد و روابط روشن و مؤثری با کشورهای حوزه نداشت. منطقه

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به قطر دو جنبه متفاوت داشت و معادلات منطقه ای و داخلی کشور را تحت تاثیر قرار داد، خاطرنشان کرد: اولین تاثیر این سفر تعاملات اقتصادی با کشور و دومین تاثیر آن مشارکت در تولیدکنندگان بود. مجمع و صادرکنندگان گاز هستند که شرایط تحریم غرب را تغییر خواهند داد.

کنادباشی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم راهبرد سیاست خارجی مفیدی را تدوین کرده است، ادامه داد: آقای رئیسی ضمن دسته بندی کشورها و اولویت بخشیدن به برخی همسایگان برای تقویت روابط دیپلماتیک، دیپلماسی اقتصادی را نیز فعال می کند.

وی خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به قطر شاهد بودیم که این سفر صرفاً سیاسی نبوده و جنبه های اقتصادی زیادی از جمله توافقات زیادی دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه قطر می تواند شریک اقتصادی قابل اعتمادی برای ایران باشد، گفت: در دوران ترامپ، عربستان سعودی، بحرین و امارات تحریم هایی را علیه قطر اعمال کرده بودند اما جمهوری اسلامی ایران با حفظ روابط حسن همجواری این تحریم ها را نقض کرده است. بنابراین ما به آنها اعتماد داریم و آنها به ما اعتماد دارند.

قنادباشی با اشاره به اینکه قطر کشوری کم جمعیت با درآمد بالا و پتانسیل سرمایه گذاری بالا است، تاکید کرد: قطر به دلیل ثروت، نزدیکی به مرزهای ایران و روابط دوستانه می تواند شریک اقتصادی قابل اعتماد و قابل اعتمادی برای ایران باشد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید