عدم بهره برداری از سیاست اقتصادی کشور از زمان فتوحات جبهه مقاومت و شهید سلیمانی/ دیپلماسی اقتصادی مقاومت محور باید احیا شود.

ساعت: 15:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۰
کد خبر: 1799480

بهرامی گفت: سیاست اقتصادی کشور از پیروزی های نظامی کشور و جبهه مقاومت به رهبری شهید سلیمانی استفاده نکرده است و سهم ناچیزی 3.5 میلیارد دلاری در سوریه نصیب ایران شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عطا بهرامی، کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت و گو با صبح توس، درباره نقش شهید سلیمانی در شکوفایی اقتصادی ایران در منطقه می گوید: «معمولاً چیزی وجود دارد که مردم آن را نادیده می گیرند و حتی در برابر نظامیان کشور موضع می گیرند. که در حال اجرای اقدامات اقتصادی هستند معتقدند حضور ایران در منطقه مانع فعالیت های اقتصادی شده است و متأسفانه بدیهی ترین مشکلات را در این زمینه نمی دانند.

وی افزود: گسترش فعالیت های اقتصادی و تجاری در دنیا نیازمند آموزش سیاست گذاری است.

ضرورت تبیین نقش حاج قاسم در شکوفایی اقتصادی منطقه

این اقتصاددان و استاد دانشگاه با بیان اینکه نفوذ سیاسی کشورها آنها را به تجارت وا می دارد و این طور نیست که تجارت و سیاست از هم جدا باشند، گفت: این امر باعث می شود که کشورها به تجارت بپردازند. به عنوان مثال، آمریکا بیشترین قراردادهای نظامی و تجاری را با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس استفاده می کند، زیرا آنها نفوذ سیاسی زیادی در این مناطق دارند و بیشترین سرمایه گذاری در اروپا انجام می شود، زیرا آمریکا اتحاد سیاسی بالاتری با این کشورها دارد. اقدامات

بهرامی با اشاره به اینکه این موضوع خطاب به برخی فعالان اقتصادی کشور است و آنها از اقدامات مقاومت و شهید سلیمانی برای ایجاد آمادگی اقتصادی بی اطلاع هستند، خاطرنشان کرد: اتحاد مطلوب ایران و عراق، سوریه و لبنان زمینه خوبی برای فعالان اقتصادی است. اطمینان حاصل کنید که اگر ذهنیت ها تعدیل شود، ببینند چقدر فرصت در این زمینه ایجاد شده است.

ایجاد امنیت پایدار در منطقه اولین شرط فعالیت اقتصادی است

وی افزود: با توجه به اینکه ناامنی اولین اختلال و مانع فعالیت های اقتصادی است، شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم در منطقه این امنیت را برقرار کردند و روابط ایران را با کشورهای منطقه عمیق تر کردند زیرا ممکن است از آن غافل نشوند. .

وی افزود: قبل از پیروزی های ایران در منطقه، سعودی ها در مسائل اقتصادی که به سیاست خارجی منفعلانه آن زمان مربوط می شد، بسیار تهاجمی بودند، اما پیروزی جبهه مقاومت باعث شکست عربستان در منطقه و تمرکز این اقدامات استبدادی در منطقه شد. منطقه.» همراه شهید سلیمانی بود.

b0e1e2d2 e2b4 4af2 a8bd 8051b75ee9f7 خبر خاکستری

وی افزود: قدرت واقعی پس از حضور و جانفشانی سربازان در میدان به دست می آید. با دیپلماسی می توان این قدرت واقعی را روی میز ایجاد کرد و این موضوع مستقلی نیست.»

سهم 170 میلیون دلاری ایران از بازار سوریه 3.5 میلیارد دلار است

بهرامی در ادامه با بیان اینکه دیپلمات ها در دنیا رتبه دارند و حضور آنها در میدان جنگ را نباید ستیزه جویانه و ضد دیپلماسی دانست، ادامه داد: سوریه رسما اعلام کرده است که 40 درصد اقتصادش متعلق به ایران و 40 درصد واردات موجود متعلق به ایران است. سهم ایران حدود 3.5 میلیارد دلار تخمین زده می شود اما متاسفانه روابط اقتصادی با سوریه بسیار پایین است و در سال 92 حدود 700 میلیون دلار معامله با سوریه داشتیم که سال گذشته 170 میلیون دلار بود.

وی با تاکید بر اینکه در سیاست اقتصادی کشور از پیروزی های نظامی کشور و جبهه مقاومت شهید سلیمانی استفاده نشده است، افزود: اگر منسوجات به ایران وارد می کنیم از ترکیه است، در حالی که منسوجات سوریه بالاتر از ترکیه است و برخی محصولات وارد می شود. برخی دیگر، مانند روغن زیتون، از کشورهای متخاصم سیاسی می آیند.

جریان های اقتصادی از فرصت های واقعی و میدانی پیروزی های بزرگ کشور استفاده نمی کنند

این اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: در عمل از این فرصت های اقتصادی در منطقه استفاده نشده و برخی از آنها با جاسوسی رسانه ای دنبال شده و شایعات در این زمینه حاکم شده است، اما متاسفانه فرصت های واقعی و میدانی بزرگان کشور است. پیروزی‌ها جریان‌های اقتصادی هستند، به دلیل وجود.

وی افزود: در مسیر پایداری نظام اسلامی خون ها ریخته شده و پیروزی های بزرگی نصیب جبهه مقاومت شده است، بنابراین تجارت در این مسیر باید احیا و توسعه یابد تا توانمندی های ویژه ایران هدر نرود.

بهرامی گفت: ایران 40 سفارت در اروپا دارد اما به دلیل ضعف دیپلماسی اقتصادی، در مجموع 2 میلیارد دلار روابط اقتصادی با اروپا نداریم و اولین شریک اقتصادی اروپایی ها چین است.

وی افزود: منافع ملی ثابت است و متأسفانه برخی تنها معتقدند که غرب در خدمت منافع کشور است در حالی که آمریکا و اروپا با تحریم ها منافع ملی ایران را زیر پا می گذارند و باید با این روابط برخورد منطقی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید