فارغ التحصیلی 3،500،000 دانش آموز، نمونه ای از مدیریت ضعیف / آموزش و پرورش چه برنامه هایی برای شکست تحصیلی دارد؟


ساعت: 16:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806844

فوران تاج قبل از Omicron منجر به ترک تحصیل 3500000 دانش آموز و افت شدید آموزش شد که بدون شک با ادامه تعطیلات گذشته مدارس افزایش خواهد یافت. اما سوال اینجاست که وزارت آموزش و پرورش برای جبران این عقب ماندگی و روند عادی آموزشی چه برنامه ای دارد؟


به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ بازگشایی مدارس و آموزش‌های حضوری پس از انتشار گزارش‌های تاثیرگذار با تمرکز بر ترک تحصیل، بازماندن از تحصیل و ترک تحصیل در کشور پس از 20 ماه تعطیلی مدارس اجتناب‌ناپذیر شد. به طور خاص، برخی گزارش ها نشان می دهد که مدارس در کشورهای دیگر در طول اپیدمی تاج تعطیل نشدند.

این امر باعث شد تا دولت سیزدهم با توجه به محدودیت نسبی دلتا تصمیم به بازگشایی مدارس بگیرد. در این راستا تدابیر دولت سیزدهم در واردات چند ده میلیونی واکسن و واکسیناسیون گسترده معلمان و دانش آموزان در کنار سایر اقشار و حرفه های جامعه برگ برنده ای بود که زمینه بازگشایی را فراهم کرد. اما این ازدواج بر ظهور اومیکرون و گسترش آن در داخل کشورمان تأثیر گذاشت که علیرغم کنترل مرزها و مشاهدات وزارت بهداشت و ستاد کرونا و سایر مراجع، این تصور را تقویت کرد که پیک اومیکرون در کشور محقق نخواهد شد. اگر این کشور اجازه ورود به کشور را نداشته باشد، هرگز منجر به درگیری نخواهد شد.


3d69a802 bedf 4f48 9094 72be659404b3 خبر خاکستری

با کمال تعجب، با توجه به این باورها، اولین عفونت Omicron در بلغارستان حدود یک ماه پس از ظهور آن در آفریقای جنوبی و در اوایل ژانویه سال جاری گزارش شد.

اما نکته قابل توجه این بود که Omicron، بر خلاف پیشینیان خود، شامل گروه سنی 18- است. به عبارت دیگر، دانشجویان در مرکز سیبل اومیکرون و حمله این سویه عجیب قرار گرفتند، با وجود تلاش فراوان مسئولان پس از گذشت حدود 40 روز از اولین گزارش بیماری در کشور بر اساس هشدارهای جامعه پزشکی جهان. در مورد انفجار ناگهان درگیر کشور شد. و در فاصله 14 تا 15 بهمن تعداد شهرهای قرمز رنگ کشور از 40 به 120 شهر افزایش یافت که نشان دهنده سرعت انتقال بی نظیر این گزینه عجیب است.


Omicron یک گلوله سمی در قلب سیستم آموزشی است

با این حال، می توان ادعا کرد که سویه omicron گلوله ای سمی است که به قلب سیستم آموزشی اصابت کرده است. زیرا قبل از آن امیدهای زیادی برای بهبود وضعیت و جبران عقب ماندگی ها و افت تحصیلی وجود داشت. در عین حال برنامه ریزی های عجولانه ای برای بازگرداندن بازماندگان از مدرسه انجام شد که متاسفانه با شیوع بیماری امیکرون تمامی طرح ها و برنامه ها به هم ریخت.


a725efd6 6af4 43f1 b27c 6e2d675ff19b خبر خاکستری

مسلم است که مسئولان نظام آموزش و پرورش نمی توانند به بهانه انفجار امیکرون مدارس را تعطیل کنند و مشکلات و معضلات را به حال خود رها کنند. البته وزیری که رای اعتماد می گیرد، وزیر آسایش و فراغت نیست و باید قدرت و درایت داشته باشد که در صورت بروز حوادث و بحران، کشتی پرتاب شده از طوفان را به مقصد و ساحل امید برساند. .

اما نکته قابل توجه این است که در دولت های اخیر اکثر وزارتخانه ها کار رسانه ای و روابط عمومی انجام داده اند و در بسیاری از موارد فقط موضوع را مطرح کرده و جزییات یک بحران را بیان کرده اند که آیا وزیر باید مشکل را حل کند یا نه. بحران، زیرا رسانه ها قطعا رویدادها را جامع تر و حرفه ای تر از وزرا توصیف می کنند. بنابراین انتظار می رود وزیر آموزش و پرورش در این دوره که تاج و تخت مانعی برای پیشرفت نظام آموزشی است و این مشکل قبل از انتخاب و انتخابات و سال ها قبل از روی کار آمدن دولت جدید ظاهر شود و ممکن است چنین نباشد، حضور پیدا کند. استدلال می کند که هیچ راهی برای حل مشکل وجود ندارد و یا تنها راه حل بحران، اجبار دانش آموزان به حضور در کلاس است، در غیر این صورت خطرات چنین راه حلی قطعاً بیشتر از مزایای جبران عقب ماندگی و افت تحصیلی است.


وزیر سابق: 600 هزار نفر ترک تحصیل کرده اند

مردادماه امسال و در روزهای پایانی دولت روحانی، اخبار گسترده ای مبنی بر ترک تحصیل 3.5 میلیون دانش آموز منتشر شد. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ به این خبر واکنش نشان داد و به خبرنگار ایرنا گفت: رقم سه میلیون برای دانش آموزانی است که به گوشی هوشمند دسترسی نداشتند، نه نرخ ترک تحصیل. ضمناً این آمار مربوط به آغاز سال تحصیلی گذشته است که پس از آن سایر روش های عضویت این جمعیت در آموزش و پرورش مورد آزمایش قرار گرفت.


e37602c8 09ef 40a4 9b49 4c3b4cf4f31b خبر خاکستری

وی همچنین خاطرنشان کرد: به استثنای دانش آموزانی که در تحویل تبلت و گوشی مشکل دارند، جامعه آماری 600000 نفر شناسایی شد و مصاحبه حضوری نشان داد که سه دهم درصد یا سه درصد از هر 1000 نفر ترک تحصیل کرده اند. محروم


نماینده مجلس: 3500 دانش آموز در آستانه فارغ التحصیلی

هر چه احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ۲۷ آذر ۱۳۹۷ در گفت و گو با ایلنا گفت: آموزش و پرورش آسیب دیده است. 3.5 میلیون دانش آموز در آستانه ترک تحصیل هستند.

اما تنها اقدامی که آخرین وزیر آموزش و پرورش از دولت روحانی در این زمینه انجام داد، روشن شدن موضوع بود و مشکل نه تنها به قوت خود باقی ماند بلکه با آمدن Omicron که به دلیل نبود آمار موثق در اخیر ماه ها را نمی توان آمار و ارقام پیش بینی کرد.


2f6176cb 2e5d 4006 a5ff 8382cb6fc20a خبر خاکستری


آموزش حضوری فرصت فراموشی “آموزش مجازی”

با این حال، بدتر شدن بیماری عروق کرونر قلب و گسترش بیماری عروق کرونر قلب می تواند منجر به تعطیلی مدارس شود. در فضای مجازی راه اندازی شد. حتی بسیاری از مسئولان و کارشناسان معتقدند که تحول این برنامه پس از محدود شدن تاج مفید بوده است. به خصوص برای جبران کمبود فضای آموزشی و اینکه خواه ناخواه باید بستری غیرشناختی برای نظام آموزشی فراهم کنیم.


c8d7e6d6 5df8 4a5f a1d9 e7889f2bc260 خبر خاکستری


تبریک و مشکلات فنی در این شبکه

اما یکی از انتقاداتی که به وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم وارد است تعویق و بی توجهی به آموزش الکترونیکی و عدم تلاش برای بهبود شبکه شاد است. با آرام شدن وزارت آموزش و پرورش، پیک پنجم منتظر شد و برای بازگشایی مدارس آماده شد، گویی وب شادی را به کلی فراموش کرده بود. توجیه این گفته این است که در این مدت کارمندان آموزش و پرورش از شبکه شاد و آموزش مجازی سخنی نمی گویند و عرصه خبری کشور نیز شاهد این مدهاست که هیچ خبری در این زمینه منتشر نشده است.


c2eff7df 1e34 4d35 836c 00dd19e97751 خبر خاکستری

این در حالی است که دانا نیوز در گفت و گو با مدیران و معلمان مدارس تهران و برخی از شهرستان های کشور دریافته است که این شبکه به طور خودکار تعدادی از دانش آموزان و حتی معلمان را به شکلی عجیب در کلاس درس دارد. حذف و حذف!

برنامه آموزشی برای ترک تحصیل چیست؟

حال باید این سوال را از آموزش و پرورش و سایر متولیان فرهنگی با توجه به خطراتی که Omicron متوجه دانش آموزان می کند پرسید و از طرفی با وجود مشکلات فنی شبکه شاد، تکلیف دانش آموزان واقعا چگونه است؟

آیا آموزش و پرورش دولت وقت برنامه ای برای بازگرداندن بازمانده های تحصیلی دولت قبل دارد یا این مشکل را مربوط به کار دولت قبل می داند؟

آیا آمار جدیدی از ترک تحصیل دانش آموزان جدید وجود دارد و اگر چنین است چرا اعلام نشد و اگر نه چرا در تهیه این آمار کمبود داشت؟


98744f79 98ec 4083 acdb c57809cad858 خبر خاکستری

به نظر می رسد ظهور تاج این واقعیت را آشکار کرده است که هر دو دولت بخشی از عملکرد مدیران ذائقه هستند و هیچ تضمینی برای عملکرد درست برنامه ها وجود ندارد. اما باید توجه داشت که بنیه علمی آینده کشور در گرو عملکرد معقول، منطقی و مشورتی است و دیدگاه و نوع سلیقه شخصی وزیر و حقوقدان در این مورد غیر قابل انکار و بی اعتبار است.

به همین دلیل است که کارمندان دولت در عرصه فرهنگ و آموزش، به ویژه زمانی که آبروی آینده کشور در خطر است، باید وقت خود را با تکیه بر تحقیق و تفحص بگذرانند و با زبان آمار و اطمینان کاری انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید