برای اولین بار نرخ مالیات بر ارزش افزوده بالاتر از مالیات بر ارزش افزوده بود


ساعت: 13:18
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892952

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه گمرک سومین منبع درآمدی کشور است، گفت: برای اولین بار میزان مالیات بر ارزش افزوده بیشتر از حقوق ورودی بود زیرا حقوق ورودی از 4 درصد به 1 درصد کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران در نشست خبری صبح امروز (شنبه 5 شهریور) با بیان اینکه گمرک سومین منبع درآمدی کشور است، اظهار داشت: برای اولین بار میزان مالیات بر ارزش افزوده بیشتر شد. از حقوق ورودی، به عنوان حقوق ورودی از 4٪ به 1٪ رسید.

وی با بیان اینکه در ایران 4 نوع گمرک وجود دارد که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست، ادامه داد: در حال حاضر 139 گمرک اصلی در کشور فعالیت می کنند و همچنین 231 گمرک در کشور ما وجود دارد. در حالی که کاهش نیرو تعداد گمرکات در نقاط مرزی در حال افزایش است.

کشف 1295 نفر قاچاق در سال جاری

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به کشف قاچاق گفت: در 5 ماهه امسال 131 فقره پرونده قاچاق انسان تشکیل شد و تعداد قاچاق انسان کشف شده یک هزار و 295 نفر بود که بیشتر این افراد در مرز بازرگان که متعلق به کشورهای شرقی بود.

موگادیشو ادامه داد: همچنین در این مدت یک هزار و 238 فقره قاچاق به ارزش 28 هزار میلیارد ریال با 50 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 14.5 تن پیش سازهای مواد مخدر نیز در مدت مشابه، عمدتاً از مرزهای ماهیرود و ماهیرود تشکیل شد. دوگارون کشف شد.

وی در خصوص کالاهای رسوبی و بادوام اظهار داشت: تاکید می کنم گمرک هیچ گونه انباری ندارد، در مرزهای آبی معمولا انبارها متعلق به سازمان بنادر و در مرزهای زمینی متعلق به انبارهای عمومی است، بنابراین انباری تحت مالکیت نیست. سیستم قضایی نشان داده است که میلیون و 250 هزار تن کالای رسوبی وجود دارد که سریعاً با ارزیابی بیش از یک میلیون کالا اظهارنامه متروکه صادر کردیم و 250 هزار تن کالای دیگر همچنان در دست بررسی است و گمرک برای این امر حجم در حال پردازش است ما از کالاهای باقی مانده هستیم.

مقدیسی به مواردی از پولشویی و ارزش بیش از حد اشاره کرد. وی گفت: تاکنون 82 پرونده در این رابطه تشکیل شده است.

رئیس کل گمرک وقوع سرقت قطعات خودرو در گمرکات کشور را تکذیب کرد و اظهار داشت: مسئولیت نگهداری و نگهداری کالا در بنادر بر عهده سازمان بنادر و شرکت انبارهای عمومی است و گمرک بر عهده گمرک نیست. مسئول این امر است و نهادهایی که مسئول هستند باید محافظ و مسئول باشند.

وی با بیان اینکه در این باره چیزی نشنیده است، تاکید کرد: شاید این قطعات مربوط به خودروهای رها شده و فرسوده است. باید توجه داشته باشیم که خودروهایی که وارد می‌شوند دارای اسناد و مدارک هستند و تا امروز شکایتی مبنی بر سرقت قطعات خودروی وارداتی نداریم.

مقدیسی درباره احتمال کاهش درآمد گمرکی با لایحه دوگانه فوری دولت برای کاهش عوارض واردات کالاهای واسطه ای و مواد اولیه گفت: طبق قانون بودجه قرار است حقوق ورودی با نرخ ETS و بر اساس روز محاسبه شود. از اعلامیه البته دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات کالاهای اساسی را از 4 درصد به 1 درصد تغییر دهد، اما در خردادماه دولت دو فوریت به مجلس ارائه کرد که بر اساس آن، عوارض واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای از 10 کاهش می یابد. در صورت تصویب، دولت از درآمد 28 هزار میلیارد تومانی خود به نفع شرکت های تولیدی صرف نظر می کند تا هزینه های شرکت های تولیدی کاهش یابد.

تراز تجاری کشور با حاشیه اندکی منفی است

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به تجارت 5 ماهه کشور تصریح کرد: تا امروز تراز تجاری کشور با حاشیه اندکی منفی است. میزان صادرات نیز حدود 44 میلیون تن به ارزش 25 میلیارد و 924 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.5 درصد کاهش وزن و 21 درصد افزایش ارزش دلاری داشته است. همچنین مقدار واردات 14 میلیون تن بوده که از نظر وزنی بیش از 8.5 درصد کاهش داشته و از نظر ارزشی با افزایش 19 درصدی مواجه هستیم.

وی افزود: عمده ترین مقاصد صادراتی چین، عراق، امارات، ترکیه و هند و عمده ترین مبادی وارداتی امارات چین، ترکیه، هند و روسیه هستند.

مقدسی با بیان اینکه امسال گوشی آیفون وارد نکرده ایم، گفت: در 4 ماهه امسال 166 هزار گوشی بالای 600 دلار به ارزش 198 میلیون دلار وارد کشور شده است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به خودروهای واریز شده تصریح کرد: تعدادی خودرو با سفارش های جعلی وارد شده و دستگاه قضایی در صدور این خودروهای وارداتی ورود کرده و اخیرا تصمیم به فروش این خودروها گرفته شد.

دیدگاهتان را بنویسید