مالیات بر ارزش افزوده چالشی برای تولیدکنندگان

ساعت: 18:15
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1783014

محمدجواد کتیبه به موانع و چالش های توسعه تولید در ایران اشاره کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران نیوز ، محمدجواد کاتبه یکی از موفق ترین کارآفرینان بلغارستان در زمینه طراحی و تولید سیستم های صوتی خودرو است. خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز در خصوص نوع کار و سختی های کارآفرینی با محمدجواد کتبیه گفت و گو کرده است که در متن بعدی این گفتگو می خوانید.

اخبار تهران: در چه زمینه ای با کارآفرینی سروکار دارید؟

سنگ نوشته: من به عنوان مدیرعامل یک شرکت تولید کننده لوازم الکترونیکی خودرو کار می کنم. این شرکت کاملا خصوصی است و در سال 1378 در شیراز تاسیس شد.

این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بلندگوهای سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور است و شرکت های بزرگ دیگری مانند بهمن موتور و تراکتورسازی نیز محصولات خود را از ما خریداری می کنند.

این شرکت علاوه بر فروش محصولات به خودروسازان بزرگ کشور؛ او همچنین در بازار آزاد کار می کند و محصولات خود را به فروش می رساند. حدود 200 فرستنده فعال دارد و حدود 200000 بلندگو در ماه تولید می کند. البته ناگفته نماند که با یک سوم ظرفیت روی مشکلات کار می کنیم اما توانایی تولید بیشتر را داریم.

کیفیت محصولات ما قابل رقابت با محصولات خارجی است. اقدام خوب این شرکت بومی سازی دانش فنی برای تولید بلندگو در کشور است. یعنی حدود 95 درصد دانش طراحی و تولید اسپیکر در داخل کشور بومی سازی شده و ما تنها 5 درصد نیاز کشور را وارد می کنیم. علاوه بر این، در شرایط تحریم، اگر صادرات 100 درصدی بلندگو به ایران ممنوع شود، می‌توانیم نیازهای بلندگوی کشور را تامین کنیم.

اخبار تهران: آیا در حال حاضر محصولات خود را صادر می کنید؟

سنگ نوشته: خیر چون تامین نیاز داخلی سخت است و هر چه تولید می کنیم صرف نیاز داخلی می شود.

اخبار تهران: چه آینده ای برای این شرکت متصور هستید؟

سنگ نوشته: شرکت ما یک شرکت دانش بنیان است و ظرفیت مکان یابی کامل محصولات را دارد. آینده ای که برای این شرکت در نظر گرفته ایم این است که بتوانیم کشور را از واردات اسپیکر بی نیاز کنیم و سپس صادرات محصولات را در دستور کار خود قرار دهیم و برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی های انجام شده در نظر گرفته شده و به رحمت خداوند در صورت مشکل نقدینگی اگر اجازه داده شود تا یک سال و نیم آینده به هدف خواهیم رسید.

اخبار تهران: از چه روشی برای جلب اعتماد مشتریان خود استفاده کردید؟

سنگ نوشته: برای جلب اعتماد مشتریان باید کیفیت محصولات را افزایش داد. محصولات این شرکت مورد تایید نهادهای کنترل کیفیت بوده و تحت شدیدترین کنترل ها قرار دارند. به عنوان مثال محصولات تولیدی به صورت تصادفی توسط مشتری تست می شوند و اگر حتی یکی از آنها مشکل داشته باشد، تمامی کالاها و محصولات به شرکت نرم افزاری بازگردانده می شود. این محدودیت ها باعث شده است که کیفیت محصولات خود را به گونه ای ارتقا دهیم که بازگشتی نداشته باشد. زیرا بازگشت کالا به معنای ضرر است.

به این ترتیب از نظر کیفیت به مرحله ای رسیده ایم که می توانیم با برندهای دیگر رقابت کنیم و اکنون مشکلی با فروش نداریم.

اخبار تهران: آیا فکر می کنید با محصولات فانتزی متعلق به شرکت های مطرح دنیا رقابت کنید؟

سنگ نوشته: در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی قصد رقابت با محصولات فانتزی متعلق به برندهای معروف دنیا را نداریم و تنها کاری که باید انجام دهیم پاسخگویی به نیازهای بلندگوهای خودروسازان داخلی است اما در صورت وجود حفره هایی از نظر نقدینگی، بخش تحقیق و توسعه شرکت قادر به تولید محصولات فانتزی خواهد بود.دارای بلندگوهای بیضی شکل و مشتری پسند.

اخبار تهران: به کمبود نقدینگی اشاره کردید. این مشکل از کجا می آید؟

سنگ نوشته: مشکلات نقدینگی شرکت از آنجا ناشی می شود که شرکت های خودروسازی در ازای خرید محصولات از شرکت ما پول نقدی به ما نمی دهند و باید ماه ها منتظر بمانیم تا پول خود را دریافت کنیم.

متاسفانه در حال حاضر مهمترین دغدغه فکری شرکت تامین نقدینگی و دریافت پول از شرکت های خودروسازی است و در صورت رفع این مشکل قطعا فضای ذهنی بازتری برای ما فراهم خواهد شد.

حتی به رئیس جمهور نامه نوشتم که اگر توجه ویژه ای به این اتحادیه داشته باشد تا یک سال و نیم آینده کل کشور را از واردات بلندگو بی نیاز می کنیم.

اخبار تهران: شما اشاره کردید که شرکت شما 200 کارمند دارد. این 200 جوان هستند؟

سنگ نوشته: بله، همه نیروها جوان و پرانرژی هستند.

اخبار تهران: تحصیلات نیروی کار شرکت چگونه است؟

سنگ نوشته: اکثر نیروی کار دارای مدرک لیسانس و حتی فوق لیسانس در شرکت هستند.

اخبار تهران: آیا می توانید نیروی کار را افزایش دهید؟

سنگ نوشته: اگر مشکل نقدینگی حل شود می توانیم 150 نفر دیگر جذب کنیم.

اخبار تهران: بالاخره چیزی هست که بخواهید به آن اشاره کنید؟

سنگ نوشته: من معتقدم که ما نباید به دولت وابسته باشیم و نباید به دولت متوسل شویم، بلکه دولت باید موانعی را که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند را برطرف کند. خود دولت هم اکنون بزرگترین مانع بر سر راه تولیدکننده است. پس اگر دولت نبود ما راحت تر کار می کردیم.

دولت قوانین و موانعی را پیش روی تولیدکننده قرار می دهد که ما مجبور به فریب آنها هستیم. ما از دولت تسهیلات نمی خواهیم، ​​فقط از دولت می خواهم که دخالت نکند.

تولید کننده در حال حاضر با چالش بزرگی به نام مالیات بر ارزش افزوده مواجه است. این قانون پیچیدگی هایی دارد که کار را برای همه سخت می کند.

دولت چین ارزش افزوده قابل توجهی در مواد اولیه از تولید صنایع مادر دریافت می کند و زمانی که این محصول وارد بازار تولید شده و به دست تولیدکنندگان کوچک برسد، دیگر ارزش افزوده دریافت نمی کند. زیرا از همان ابتدا ارزش افزوده قابل توجهی از مواد اولیه تولید صنایع مادر دریافت می کند و دیگر مجبور نیست با تولیدکنندگان کوچک سر و کار داشته باشد. اما در ایران معادله برعکس است. در ایران تولیدکننده باید در هر بخش از فرآیند تولید مالیات بر ارزش افزوده بپردازد. در این شرایط تهیه کننده مجبور می شود واقعیت ها را کتمان کند و گمراه شود.

یا برای دریافت کارت بازرگانی به من می گویند که باید حساب داشته باشم و بیمه و حقوق پرسنل را به طور کامل پرداخت کنم. وقتی نقدینگی مورد نیاز شرکت تامین نشده و خودروسازان پرداخت نکرده اند چگونه می توانم حقوق خود را به طور کامل پرداخت کنم؟

چالش دیگر ما تولیدکنندگان این است که شرکت های مادر همه سود را جذب کنند و سودی را به تولیدکننده نگذارند. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا محصولات چینی ارزان هستند؟ دولت چین سود صنایع مادر را کاهش داده و این سودها را بین تولیدکنندگان تقسیم کرده است تا رقابت بین تولیدکنندگان ایجاد شود، اما در ایران مگر اینکه شرکت های فولادی اجازه دهند طرف مقابل در کنار ما بماند. اگر بخواهیم برنده شویم باید قیمت محصولات را افزایش دهیم و اگر بخواهیم آن را افزایش دهیم مردم کالاهای چینی را ترجیح می دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید