توجه افراطی به نفت و پتروشیمی در خوزستان یکی از نقاط ضعف استان است/ افزایش هفتگی ارزش افزوده در تاریخ ورود دانش


ساعت: 13:21
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823181

احمد مستعان گفت: در صنعت کنونی برخی محصولات در صورت ورود این زنجیره به دانش بنیان، دست ساز بوده و در استان و کشور به بازار عرضه می شود. می تواند تا هفت برابر ارزش استان اضافه کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد مستعان رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری در گفتگو با خبرنگار رهیاب اظهار کرد: در چشم انداز سند آمایش سرزمینی خوزستان، خرما به عنوان یکی از پتانسیل های استان ذکر شده است.

وی افزود: خرما از سالیان دور نقش تمدنی داشته و اکنون چتری برای توسعه استان محسوب می شود.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری گفت: در شهرستان های آبادان، هرمشهر، شادگان و در مناطق جنوبی استان در صورت حذف خرما؛ بسیاری از فعالیت های کشاورزی نیز از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه خرما یکی از مقاوم ترین میوه ها به شوری است، ادامه داد: حدود 13 درصد خرمای دنیا در ایران تولید می شود و خوزستان یکی از قطب های صادراتی این محصول در کشور است.

وی افزود: به گونه ای که حدود 40 هزار واحد عملیاتی در استان به کار برداشت مشغول هستند.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری گفت: البته علاوه بر اقتصاد و معیشت، امنیت و بسیاری از مسائل اجتماعی در حوزه خرما دخیل است.

مستعان گفت: ارزش تولید داخلی این محصول بیش از 250 میلیون دلار است که به طور متوسط ​​سالانه 80 میلیون دلار از خوزستان صادر می شود.

وی گفت: البته چالش های زیادی در سال های اخیر در بحث تولید خرما ایجاد شده است که مازاد تولید در سال گذشته را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

رئیس موسسه تحقیقات میوه های گرمسیری و خرما خاطرنشان کرد: علاوه بر این در مناطقی مانند آبادان که با بحران آب مواجه هستند، عملکرد این محصول کاهش می یابد.

مستعان بیان کرد: در صنعت خرما با کمک شرکت های دانش بنیان می توان از ظرفیت های خالی مانند نگهداری سردخانه و تولید محصولات با ارزش افزوده به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

وی ادامه داد: حدود 20 هزار تن مازاد خرما وجود دارد که بر اساس دانش می توان بسیاری از این مشکل را حل کرد.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری تنش آبی، تغییر اقلیم، گرد و غبار و آفات چوب خوار را عمده ترین مشکلات این صنعت عنوان کرد و افزود: البته می توان با استفاده از فرصت های موجود مانند مناسب بر تهدیدها فائق آمد. آب و هوا و دانش محلی.

مستعان ادامه داد: راهبردهای تحول در این پژوهش شامل ایجاد مشارکت با ایجاد کنسرسیومی است که می تواند منجر به توسعه فناوری و فناوری در این صنعت شود.

وی ادامه داد: جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز موضوع بسیار مهمی است که در سال های اخیر تغییراتی در این زمینه ایجاد شده اما اکنون به دلیل تحریم ها ضعیف و کاهش یافته است.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری ادامه داد: برنامه کامل پنج ساله خرمای استان در سال گذشته از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای بهبود این صنعت ارائه شد چرا که اقلیم خوزستان می تواند به عنوان اهرمی برنده در این صنعت عمل کند. این منطقه . .

مستعان ادامه داد: استان خوزستان مهد نخل در جهان است و می تواند قطب فناوری خرما باشد.

وی افزود: موضوع کشت بافت یکی از الزامات مهم این فناوری است که می تواند استان را به برند تبدیل کند.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری ادامه داد: آبیاری مکانیزه در تولید این محصول یکی دیگر از خلأهای ملی و جهانی است که با تلاش و تحقیق قابل رفع است.

مستعان ادامه داد: همچنین در زنجیره پس از برداشت نیز بحث صنایع تبدیلی خلأ دیگری است چرا که در بخش خرما می توان بیش از 50 محصول تولید کرد اما متاسفانه استان در این زمینه محروم است.

وی بیان کرد: فناوری های مربوط به ضدعفونی خرما، گرده افشانی و استخراج گرده را می توان وارد صنعت کرد که تولید محصولات جدید و ایجاد اشتغال از مزایای آن است.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری ادامه داد: در صنعت خرما در حال حاضر برخی از محصولات در صورت ورود این زنجیره به دانش بنیان، دست ساز و در سطح استان و کشور عرضه می شود. می تواند تا هفت برابر ارزش استان اضافه کند.

مستعان ادامه داد: به عبارتی 250 میلیون دلار تولیدات داخلی 7 برابر می شود و این یکی از رشته های بلااستفاده است که متاسفانه استفاده نشده است.

وی با انتقاد از توجه شدید استان به نفت و پتروشیمی افزود: علاوه بر این راه اندازی مرکز رشد تخصصی خرما از دیگر ظرفیت هایی است که فریب خورده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید