کانال اجاره پتروشیمی مهر / ضعف مدیریت دلیل اصلی تعطیلی پتروشیمی مهر

به گزارش نفت ما، در گزارش کانال تلگرامی اجاره ای آمده است «مدیریت بزرگترین تولیدکننده پلی اتیلن در هلدینگ ساماندهی شده است»! به نظر می رسد نویسنده این گزارش ابتدایی ترین اصول صنعت پتروشیمی را ندارد چرا که ظرفیت تولید پتروشیمی مهر 300 هزار تن در سال است و تن خواهد بود. (البته در سال های اخیر با توجه به مدیریت اصولی تولید این شرکت، میزان تولید پتروشیمی مهر به بیش از 360 هزار تن رسیده است).
این در حالی است که ظرفیت تولید پلی اتیلن در پتروشیمی آریاساسول 750 هزار تن در سال است که با توجه به سهم دولتی 50 درصدی محصول آریاساسول، 375 هزار تن پلی اتیلن آریاساسول سهم هلدینگ خلیج فارس خواهد بود. حال جای سوال است که با وجود سهم تقریبی 3 برابری هلدینگ در محصول پلی اتیلن آریاسول نسبت به مهر، پتروشیمی مهر چگونه به عنوان بزرگترین تولیدکننده پلی اتیلن در هلدینگ معرفی شده است؟!
همچنین گفته می شود پس از دو دوره تعمیرات اساسی و تحویل کاتالیست، رکورد تولید پتروشیمی مهر شکسته شد و از 46 تن در ساعت گذشت! در مورد این خط چیزهای زیادی می توان گفت. اولاً استفاده از تعبیر «تعمیرات اساسی» در رابطه با دو دوره توقف تولید پتروشیمی مهر که در فروردین 1401 به مدت 8 روز و در خرداد 1401 به مدت 11 روز متوقف شد، به نظر می رسد رسانه ها را سیاه نمایی کند; زیرا دلیل اصلی این توقف های تولید، مدیریت نامناسب موارد تولید است که منجر به فشار بر اکسترودر و در نتیجه توقف تولید می شود و مدیریت شرکت از کلمه اورهال برای رهایی او از مسئولیت استفاده کرده است! از آنجایی که تعمیرات اساسی فرآیندی است که نیاز به برنامه ریزی دارد، تعمیرات اخیر پتروشیمی مهر تنها برای رفع مشکلات عملیاتی ناشی از ضعف مدیریتی بود که طبیعتاً برنامه ریزی نشده بود.
این در حالی است که آخرین تعمیرات اساسی پتروشیمی مهر در آذر ماه 1400 در 12 روز انجام شد و انجام تعمیرات اساسی سه ماه بعد بسیار غیرمنطقی است!
لحظه بعدی کسب آگاهی از تامین کاتالیزور مورد نیاز برای تولید است! اما تامین مواد اولیه از جمله کاتالیزور، گامی بدیهی و ضروری در ادامه روند تولید است. اگرچه تحویل کاتالیزور از کشورهای خارجی به دلیل ماهیت خود فرآیندی سخت و زمان بر است، اما این اقدامی است که در سال های اخیر در پتروشیمی مهر انجام شده است و در حال حاضر تمامی پتروشیمی های کشور این کار را انجام می دهند و مفتخریم که بدانیم. که تحویل کاتالیزورها خیلی متفاوت است این یک حرفه است!
نکته بعدی اینکه در متن گزارش به شکستن رکورد پتروشیمی مهر و عبور از ۴۶ تن در ساعت اشاره شده است. اولاً در هیچ یک از روزهای سال 1401 تولید پتروشیمی مهر بیش از 46 تن در ساعت نبود و پس از تعمیرات خرداد، تولید در 30 خرداد به 43 تن در ساعت رسید. قابل ذکر است که در 61 روز از سال 1398 تولید پتروشیمی مهر بالغ بر 46 تن در ساعت و برای 110 روز از سال 1399 تولید بیش از 46 تن در ساعت بوده است. در نتیجه، ادعای شکسته شدن رکورد تولید بسیار نادرست و آشکارا نادرست است.
در پایان لازم به ذکر است که متوسط ​​نرخ تولید پتروشیمی مهر در سال های 1398، 1399 و 1400 به ترتیب 994 تن در ساعت، 998 تن در ساعت و 904 تن در ساعت بوده که در سه ماهه اول سال 1401 مدیریت جدید و بدون مدیریت خلاصه این شرکت به 809 تن در ساعت رسیده است که به گفته کارشناسان بسیار تاسف آور است!
نفت ما در روزهای آینده گزارش های جالب دیگری از دروغ پردازی های مدیرعامل پتروشیمی مهر منتشر خواهد کرد تا سهامداران این شرکت در هلدینگ خلیج فارس متوجه ناکارآمدی مدیریت فعلی بیش از گذشته شوند!

دیدگاهتان را بنویسید