پتروشیمی خوزستان اصلی ترین تهدید خوریات خوزستان / پتروشیمی رازی تهدیدی برای سلامت انسان ها از ماهشهر است.

وی افزود: فعالیت های اقتصادی، زیست محیطی، نظامی، صیادی و تجاری سواحل خوزستان را از سایر سواحل کشور متمایز می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بیش از 24 پالایشگاه و پتروشیمی بزرگ در خوزستان فعالیت دارند. همچنین 10 بندر صیادی و تجاری در خوزستان از جمله بندر امام وجود دارد که نقش اساسی در تامین کالاهای اصلی کشور دارد و بیش از 70 درصد کالاهای اصلی کشور را به خود اختصاص داده است.

اشرفی گفت: بیش از 10 هزار هکتار مزرعه پرورش ماهی و میگو در خوزستان در حال بهره برداری یا احداث است. همچنین دریاچه های نمک دریایی یک میلیون تنی استان 5 درصد از تولید نمک دریایی جهان را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به وجود سه شناور بزرگ در خوزستان گفت: بزرگترین خور خاورمیانه با ویژگی های منحصر به فرد در این استان قرار دارد که زیستگاه کمیاب ترین پرندگان جهان است و از آنها منظره عجیبی از مکان ها ایجاد می کند. از جمله منطقه حفاظت شده دریایی دارا. این مکان پتانسیل بالایی برای جذب اکوتوریسم داخلی و خارجی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بزرگترین کلنی پرورش و تخم ریزی فلامینگو در مناطق ساحلی نیز در یکی از استان های خوزستان است که چشم انداز بی نظیری را به وجود آورده است و در این مکان می توان زیبایی های خلقت خداوند را مشاهده کرد. این مکان همچنین زیستگاه پستانداران دریایی است و جزر و مد آن شرایط خاصی را در منطقه ایجاد کرده است.

اشرفی گفت: در کنار این ویژگی های مثبت، حوریات و مناطق ساحلی با عوامل تهدید کننده از جمله پساب های صنعتی پتروشیمی ها و برخی صنایع کوچکتر، پساب های هرمشهر، شادگان، آبادان و بندر امام (ره) و ماهشهر تهدید می شوند و کشاورزی هستند. فاضلاب

وی افزود: کشتیرانی و ترافیک نیز مناطق ساحلی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. قاچاق سوخت و نشت ناگهانی سوخت در سواحل و خوزستان نیز از جمله تهدیداتی است که باید به آن توجه و رسیدگی شود.

اشرفی ادامه داد: اقدامات خوبی در این سال ها برای مهار این تهدیدات انجام شده است. پیش از این همه پتروشیمی ها در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر باعث آلودگی می شدند. به عنوان مثال پتروشیمی بندر امام پس از چهار دهه فعالیت به صورت مستقیم مقادیر زیادی جیوه وارد کرد که با تلاش منطقه واحد کلر قلیایی پتروشیمی بندر امام تعطیل شد. بلند شد.

وی گفت: با این حال طبق بررسی های انجام شده، کوزه های خوزستان به شدت آلوده به جیوه هستند و میزان جیوه آنها بسیار بالاتر از استانداردها است که این یک تهدید جدی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: پتروشیمی مارون تا قبل از سال 96 یکی از تهدیدهای اصلی غذایی در منطقه بود، اما اکنون سه سال متوالی این شرکت خود را به عنوان صنعت سبز کشور معرفی کرده است که عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. پتروشیمی تندگویان نیز در حال اصلاح فرآیند و تغییر سیستم پالایشگاهی است که امیدواریم تا شش ماه آینده این شرکت بهبود یابد.

اشرفی افزود: از سوی دیگر همچنان شرکت هایی هستند که بدون توجه به مسائل زیست محیطی تنها برای درآمدزایی و سود اقتصادی در منطقه ویژه ماهشهر فعالیت می کنند. آقای Selaige از وضعیت بازدید کرد و دستور تحقیق قضایی داد و این کار انجام شد. پرونده در حال حاضر مفتوح شده و قرار است قوه قضائیه با عوامل این شرکت در حد توان برخورد کند.

وی گفت: سال هاست که مردم شریف ماهشهر درگیر آلودگی هوا با پتروشیمی های رازی و پساب های بسیار آلوده هستند و علیرغم پیگیری های انجام شده در سال های اخیر، این شرکت اقدام موثر و متناسبی در خصوص میزان آلودگی انجام نداده است. “

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: امیدواریم با حمایت سازمان محیط زیست منطقه ویژه پتروشیمی تا سه سال آینده عاری از آلاینده های زیست محیطی باشد.

اشرفی گفت: با پیگیری و اراده زیاد مسئولان کنترل فاضلاب شهری استان خوزستان، تصفیه خانه فاضلاب ساحلی خرمشهر و آبادان با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی در شهریور ماه سال جاری افتتاح می شود.

وی افزود: پالایشگاه بندر امام و ماهشهر نیز 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که به دلیل مشکلات فنی و مالی کند است. با توجه به تعهد کارکنان آبفای این پروژه ها تا پایان سال 1401 به بهره برداری می رسد که پالایشگاه شادگان تیرماه سال گذشته به بهره برداری رسید. به این ترتیب مشکلات فاضلاب شهری در سال های آینده کاهش می یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در گذشته کشتی ها و شناورها آلودگی زیادی در خورستان ایجاد کرده اند. با توجه به اینکه بیش از 70 درصد کالاهای اصلی کشور از طریق بندر ماهشهر وارد می شود و بسیاری از محصولات پتروشیمی و نفتی از سواحل و اسکله های ماهشهر بارگیری می شود، این شرایط آلودگی زیادی را در منطقه ایجاد کرده است. .

وی افزود: پیگیری های زیادی برای کاهش آلودگی انجام شده و از اداره کل بنادر خوزستان خواسته ایم تا با رعایت الزامات زیست محیطی نسبت به جلوگیری از آلودگی ناشی از قاچاق شناورها و کشتی ها اقدام کند.

اشرفی گفت: در حال حاضر پایش توسط یکی از شرکت های طرف قرارداد اداره کل بنادر برای جلوگیری از آلودگی نفتی و موارد دیگر انجام می شود. به زودی واحد پالایشگاه این شرکت در زمینه تصفیه فاضلاب فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که سواحل خوزستان را تهدید می کند، برداشت و تجاوز به حوریات است که از دهه 70 به بعد افزایش چشمگیری پیدا کرده و در حال حاضر اگر سازمان محیط زیست توجهی نداشته باشد، دست اندازی به اراضی ساحلی و خوریات صورت می گیرد. اما قطعاً ما با حساسیت خاصی نسبت به ساخت حرم و برداشت آب عمل می کنیم و اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: انتظار می رود مسئولان محلی و استانی ما را در حفظ محیط زیست و تامین سلامت شهروندان و ساکنان بندر امام (ره) و ماهشهر و سایر بهره برداران دریایی کشور یاری کنند.

وی افزود: خوشبختانه در طرح آمایش سرزمین بارگیری فعالیت های نفتی و پتروشیمی در شهرستان ماهشهر یعنی ممنوع است. توسعه ممنوع است؛ البته ما درخواست کردیم که این طرح بررسی شود. ممنوعیت توسعه در حاشیه و بهره برداری از دریا مورد تاکید است اما اگر این توسعه در فاصله 20 تا 30 کیلومتری و با رعایت استانداردها و ساخت سیستم های مدیریتی صورت گیرد بلامانع است.

وی افزود: در حال حاضر معاون وزیر پتروشیمی برای توسعه فاز دوم پتروشیمی از سایت بازدید کرده است که نشان می دهد نگاه خوزستان و شهرستان ماهشهر به سمت استخراج مواد غذایی نیست و امیدواریم این مشکلات حساس باشد. «نیازمند توجه بیشتر نماینده مردم در این شهرستان، فرماندار و معاونین ایشان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید