روحانی حسین شریعتمداری را عصبانی کرد/ خروج ترامپ از برجام با چراغ سبز شما بود!

روحانی حسین شریعتمداری را عصبانی کرد/ خروج ترامپ از برجام با چراغ سبز شما بود!

حسین شریعتمداری نوشت: قطعنامه مورد اشاره آقای روحانی «قانون اقدامات راهبردی برای رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران» است که پس از خودداری آمریکا و اروپا از اجرای تعهدات خود به موجب آن به تصویب شورای اسلامی رسید. برجام

حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان خشم خود را از سخنان اخیر حسن روحانی ابراز کرد.

در این مقاله آمده است:

*آقای روحانی رئیس جمهور اسبق کشورمان گفت: در اسفند 1397 کشورهای 1+5 حتی شرایط ما را برای رفع برخی تحریم های غیرهسته ای پذیرفتند اما مصوبه مجلس. [احیای برجام] او آن را گرفت!

قطعنامه ای که آقای روحانی به آن اشاره کرد «قانون اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران» است که پس از خودداری آمریکا و اروپا از اجرای تعهدات خود در برجام به تصویب شورای اسلامی رسید.

موضوع قطعنامه مذکور این است که در صورت ادامه امتناع طرف مقابل از اجرای تعهداتی که در برجام پذیرفته است، دولت ایران نیز ملزم به کاهش تدریجی تعهدات خود در برجام خواهد بود. یعنی مصوبه مجلس پایان دادن به دیپلماسی انفعالی دولت آقای روحانی و الزام طرف مقابل به رفع تحریم ها و انجام تعهدات بود. اگر به گفته وی کشورهای 1+5 آماده لغو تحریم ها بودند! باید از مصوبه مجلس استقبال می کردند، چگونه آن را مانع رفع تحریم ها دانستید؟!

  • ترامپ در 18 می 2017 از برجام خارج شد و از آنجایی که برجام یک سند طلایی برای آمریکا و یک فاجعه برای ما بود، اقدام ترامپ بسیار تعجب آور به نظر می رسید، اما خانم فدریکا موگرینی (رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن زمان) او در پشت صحنه ماجرا را مورد توجه قرار داد و در گفت‌وگو با مجله پولیتیکو گفت: از روحانی اطمینان گرفتم که حتی اگر آمریکا از توافق خارج شود و تحریم‌ها را دوباره اعمال کند، ایران به برجام پایبند بوده و از آن خارج نخواهد شد. ترامپ (بخوانید تمامیت آمریکا) با علم به انفعال دولت قبل از ایران خواست امتیازات بیشتری به دشمن بدهد تا آمریکا به برجام بازگردد! و دوم، سوم و… هم شکل گرفت! مصوبه مجلس چنین مجوزی را به دولت آقای روحانی نداد و ترفند ترامپ هم جواب نداد.
  • * خروج ترامپ از برجام با چراغ سبز آقای روحانی و تضمین ایشان انجام شد! و سوالی که باید از آقای روحانی پرسید اگر پاسخگو و مسئول است این است که چرا چنین تضمینی به ترامپ دادید؟!
  • ترامپ سعی کرد موضوعاتی مانند حضور ایران در منطقه و صنعت موشکی کشورمان را به برجام اضافه کند و به همین دلیل پس از خروج از برجام بارها اعلام کرد که ایران برای مذاکره در این زمینه خواهد آمد! و آقای روحانی هم برای ادامه مذاکرات فشار آورد که با مصوبه مجلس مانع شد. آقای روحانی! یادتان باشد بعد از تصویب این قانون در مجلس مخالفت قاطع داشتید! چرا؟! در قطعنامه مذکور بر رفع تحریم ها و مقابله با سوء نیت آمریکا و اروپا تاکید شده است. توضیح و توجیه مخالفت شما چه بود؟!

دیدگاهتان را بنویسید