تضمینی برای اعتماد به آمریکا وجود ندارد/ آیا چند صدایی آمریکا نشانه عدم اتحاد آنهاست؟


ساعت: 11:34
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895215

قائم مقام دبیرکل حزب متحد اسلامی گفت: هیچ تضمینی برای اعتماد به آمریکا وجود ندارد. مگر اینکه آمریکایی ها مجبور به ارائه ضمانت شوند. در غیر این صورت، ساده لوحانه است که به کشوری اعتماد کنیم که به هیچ یک از قراردادها و معاهدات بین المللی پایبند نبوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا ترقی قائم مقام دبیرکل حزب متحد اسلامی با اشاره به اصرار تیم مذاکره‌کننده ایران برای گرفتن تضمین از طرف مقابل گفت: در آمریکا صداها زیاد است و سنا، کنگره و رئیس‌جمهور همین حرف را می‌زنند. تعدد این صداها در آمریکا نشان می دهد که هیچ انسجام و وحدتی در سیاست آمریکا در قبال مذاکرات وجود ندارد.

قائم مقام دبیرکل حزب متحد اسلامی افزود: حتی گاهی تهدید می شود که دوباره توافق نهایی را شکست داده و آن را پاره خواهند کرد. بنابراین راهی جز گرفتن تعهدات لازم از غربی ها برای نشان دادن پایبندی خود به این توافق حداقل برای مدتی نیست.

وی تصریح کرد: طبیعتاً تیم مذاکره کننده که به دنبال حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران است و می خواهد منافع اقتصادی برجام را برای ملت ایران به دست آورد، اگر نتواند و تضمینی دریافت نکند، توافق می کند. هیچ فایده ای نخواهد داشت و نیازی به احیای برجام نیست.

ترگی با اشاره به تاکید غرب بر حل مشکلات پادمانی، تصریح کرد: اگر صورت مشکل پاک شود و ادعای پادمان برطرف شود، این مشکل برای مدتی قابل حل است. اما باز هم عوامل حاکم بر آژانس بین المللی انرژی اتمی هر روز بهانه جدیدی را علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران مطرح می کنند.

عضو شورای مرکزی حزب متحد اسلامی افزود: در واقع این احتمال وجود دارد که طرف غربی پس از توافق نهایی معاهده را امضا کند و به آن پایبند نباشد. بنابراین اصل بر این است که به طور رسمی اعلام کند که مسائل پادمان حل شده است و با توجه به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران، جمهوری اسلامی مانند سایر کشورهای عضو NPT رفتار خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید به آمریکا اعتماد کنید. مگر اینکه آمریکایی ها مجبور به ارائه ضمانت شوند. در غیر این صورت، ساده لوحانه است که به کشوری اعتماد کنیم که به هیچ یک از قراردادها و معاهدات بین المللی پایبند نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید