وزارت امور خارجه تضمین می کند که دولت بعدی آمریکا از برجام خارج نمی شود: چیزی به نام تضمینی در دیپلماسی وجود ندارد

وزارت امور خارجه تضمین می کند که دولت بعدی آمریکا از برجام خارج نمی شود: چیزی به نام تضمینی در دیپلماسی وجود ندارد

روز جدید ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تضمین‌هایی به ایران مبنی بر عدم خروج دولت بعدی آمریکا از این توافق گفت: هیچ تضمینی در دیپلماسی و روابط بین‌الملل وجود ندارد. ما می توانیم به نمایندگی از دولت فعلی ایالات متحده صحبت کنیم. دولت آمادگی خود را برای بازگشت به مشارکت کامل و مشارکت در شورای امنیت سازمان ملل متحد تا زمانی که ایران این کار را انجام دهد، اعلام کرده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جریان مذاکرات وین بین ایران و گروه 1+5 گفت: امیدواریم شاهد پیشرفت بیشتر در مذاکرات وین باشیم.

ند پرایس در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت: “ما در هفته های اخیر پیشرفت کمی داشته ایم.” پیشرفت کم بهتر از عدم پیشرفت است، اما پیشرفت کم به خوبی پیشرفت قابل توجه نیست. پیشرفت کم نیز برای دستیابی به آنچه صادقانه و قاطعانه به دنبال آن بوده ایم کافی نیست: بازگشت مشترک به تعهد متقابل.

بایدن گفت: «امیدواریم شاهد پیشرفت‌های بیشتری در وین باشیم» و افزود که این بر عهده ایرانی‌هاست که به مذاکرات غیرمستقیم سرعت ببخشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر گمانه زنی رسانه ها درباره زمان تصمیم گیری در مورد مذاکرات وین گفت: ما قبلاً اعلام کرده ایم که گزینه های بسیار کمی وجود دارد. ما در مورد زمان و ماه های طولانی صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد چند هفته صحبت می کنیم.

وی همچنین گفت: نمی‌توانیم زمانی را برای مذاکره با ایران تعیین کنیم، زیرا این فرصتی نیست که رو به پایان است، بلکه زمانی است که بر اساس تقویم ارزیابی‌های فنی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما به دنبال این هستیم که چه زمانی پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای‌اش بر مزایای منع اشاعه ارائه شده توسط شورای آژانس در سال 2015 بیشتر شود».

این مقام وزارت خارجه آمریکا در خصوص دیدارهای رابرت مالی، وزیر امور خارجه آمریکا با اعضای شورای همکاری خلیج فارس، گفت که راب مالی قبل از دور هفتم مذاکرات در وین با اعضای شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرده است. وضعیت تلاش های ما برای بازگشت به تعامل متقابل را توضیح دهید.

به گفته وی، بلینکن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز شخصاً با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد.

ند پرایس افزود که راب مالی و تیمش شورای همکاری خلیج فارس را از پیشرفت ها در جریان قرار داده اند و اعضای شورا نیز بیانیه هایی در حمایت از بازگشت متقابل به پیوستن به شورای امنیت سازمان ملل صادر کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه همیشه اینطور نیست، گفت: هدف ما جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای به صورت دائمی و قابل تایید است و کشورهای منطقه نیز از این موضوع حمایت می کنند.

سخنگوی دولت دموکرات بایدن نیز دولت قبلی جمهوری خواه را مقصر دانست و گفت: “ما وارث شرایطی هستیم که در آن ایران به سرعت برنامه هسته ای خود را دنبال می کند و از محدودیت های قبلی در توافق هسته ای رها شده است.”

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که نیروهای نیابتی ایران نه تنها تسلیم نشده اند، بلکه تهاجمی تر و شجاع تر شده اند.

ند پرایس همچنین اذعان کرد که با خروج واشنگتن از برجام، آمریکا از نظر دیپلماتیک منزوی شد نه ایران. این به دلیل مسیری است که دولت قبلی آمریکا (ترامپ) طی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر اکنون از دولت و شرکای خلیج فارس آن بپرسید که آیا ترجیح می‌دهند برنامه هسته‌ای ایران به طور دائم و قابل راستی‌آزمایی محدود شود و دسترسی دائمی ایران به سلاح‌های هسته‌ای ممنوع شود، همه شما بله خواهید گفت. اسرائیلی ها همچنین گفتند که محدودیت های عدم اشاعه به نفع اسرائیل است.

او استدلال می کند که آنچه در زمان محدود نیست این است که ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد. نظارتی که همراه با این قرارداد است محدود به زمان نیست.

ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد پایبندی ایران به NPT و تعهداتش و همچنین فتوای صادر شده در این زمینه، گفت ما هرگز به فتوایی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای اعتماد نکرده ایم. آنچه ما روی آن حساب می کنیم پروتکل های توافق شده دقیق از جمله برجام، NPT و پروتکل الحاقی است که نشان دهنده این واقعیت است که ایران به دنبال پایبندی کامل است، همانطور که قبل از خروج از دولت قبلی آمریکا، ایران (به برجام) انجام داد. متعهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا می تواند به ایران اطمینان دهد که دولت بعدی آمریکا از توافق خارج نخواهد شد، گفت: ما همچنان معتقدیم که بازگشت مشترک به تعهد به نفع ایالات متحده، متحدان و شرکای ما است. رئیس‌جمهور ایالات متحده به صراحت گفته است که واشنگتن آماده است تا به پایبندی کامل به برجام بازگردد و تا زمانی که ایران این کار را انجام ندهد، بر این تعهد باقی می‌ماند.

این مقام وزارت خارجه گفت در دیپلماسی و روابط بین الملل چیزی به نام تضمین وجود ندارد. ما می توانیم به نمایندگی از دولت فعلی ایالات متحده صحبت کنیم. دولت آمادگی خود را برای بازگشت به مشارکت کامل و مشارکت در شورای امنیت سازمان ملل متحد تا زمانی که ایران این کار را انجام دهد، اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید