ایران به برجام پیوسته اما آمریکا و سه کشور اروپایی تعهدات خود را زیر پا گذاشته اند

ساعت: 20:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1785243

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران به مفاد برجام پایبند است اما آمریکا و سه کشور اروپایی تعهدات خود را زیر پا گذاشته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی را تصویب کرد.

در نشستی در نیویورک با حضور دبیرکل و نمایندگان دائمی کشورهای عضو، پس از سخنرانی رئیس مجمع عمومی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمایندگان سایر کشورها اعلام کردند. موقعیت ها

مجید تهته روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنانی بر نقش مهم انرژی هسته ای در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی تاکید کرد. همچنین تصریح شده است که یکی از وظایف قانونی آژانس کمک به کشورهای عضو در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

نماینده دائم کشورمان اظهار داشت: وظیفه بازرسی آژانس طبق اساسنامه باید به گونه ای انجام شود که تقویت بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو تحت الشعاع قرار نگیرد.

او گفت: «حتی نگرانی‌های مربوط به عدم اشاعه نباید حق کشورهای عضو را برای استفاده از این حق محدود کند.» در این راستا، هرگونه تلاش برای محدود کردن استفاده صلح آمیز از هسته مرکزی مغایر با روح و مفاد NPT است.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های غیرقانونی و عدم پایبندی به قطعنامه 2231 شورای امنیت، گفت: این اقدامات مانع از اعمال مشروعیت جمهوری اسلامی ایران شده است. حقوق تحت تصمیم

نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: حقیقت غیرقابل انکار برجام این است که ایران به مفاد برجام پایبند بوده اما آمریکا و سه کشور اروپایی تعهدات خود را زیر پا گذاشته اند. اگر ایران به طور کامل و موثر به تعهدات خود از سایر کشورها در قبال آژانس عمل کند و لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی را راستی‌آزمایی کند و اطمینان حاصل کند که دوباره تعهدات خود را نقض نکند، آماده اجرای کامل برجام است.

ته روانچی با اشاره به همکاری نزدیک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بیشترین تعداد بازرسی را در بین همه اعضا انجام داد و حتی در دوران اپیدمی تاج نیز ادامه داشت، تاکید کرد: هیچ مشکلی در اجرای توافق‌های حفاظتی ایران وجود ندارد و این موضوع در آخرین گزارش مدیرکل آژانس نیز تایید شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. با این وجود، بی طرفی، استقلال و حرفه ای بودن نباید به خطر بیفتد.

وی با اشاره به حملات خرابکارانه رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته ای و ترور شهید فهری زاده توسط رژیم صهیونیستی، ادامه اقدامات تروریستی این رژیم علیه دانشمندان هسته ای ایران در سال های اخیر، از سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل خواست تا این جنایات را محکوم کنند. .

ته روانچی گفت: رژیم صهیونیستی هنوز عضو NPT نیست و حاضر به پذیرش این توافق و ضمانت های آژانس نیست و آژانس باید به صورت تخصصی و بدون جهت گیری با این موضوع برخورد کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید