تعهدات جدید برای کشور باید در مجلس بررسی شود/مذاکرات برای از سرگیری برجام با برجام متفاوت است


ساعت: 11:08
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892890

عضو کمیته امور داخلی شورای ملی و شورا گفت: آنچه که تیم مذاکره کننده جدید تحت عنوان از سرگیری مذاکرات برجام دنبال می کند در واقع اصلاح برجام است و با برجام متفاوت است و باید روند آن بازنگری شود. در مجلس

«ابوالفضل ابوترابی» عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رد ادعای برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه اکثر نمایندگان از کلیات بحث ها و پروژه های مذاکرات برای احیای برجام آگاه هستند و می دانند با توجه به عدم دستیابی به توافق جدید و مذاکرات تقریباً از سرگیری توافق قبلی، چه توافقی حاصل خواهد شد. وی گفت: نمایندگان نمی دانند چه اتفاقی دارد می افتد

وی با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی مجلس با حضور آقایان امیرعبداللهیان، شمخانی، باقری و اسلامی اکثر مباحث توسط آقای باقری مطرح شد، تصریح کرد: وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت توضیحاتی ارائه کردند. که بیشتر آنها در مطبوعات است و رئیس سازمان انرژی اتمی هیچ توضیحی به مجلس نداد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس با اشاره به اینکه بر اساس قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها، هر اقدام یا تصمیم دولت باید در مجلس بررسی و به تصویب نمایندگان برسد، تاکید کرد: علاوه بر این قانون، مطابق قانون اساسی کشور هر چیزی که موجب التزام به جمهوری اسلامی ایران شود باید به مجلس بیاید و به تصویب نمایندگان برسد.

ابوترابی با اشاره به اینکه در برجام درباره نسل اول، غنی سازی زیر 5 درصد و تولید 300 کیلوگرم اورانیوم و انتقال آن به روسیه صحبت شده است، گفت: این تعهدات در برجام انجام شد تا امروز شرایط تغییر کرده است. غنی سازی 60 درصد داریم، شرایط امروز روسیه با زمان دولت قبل متفاوت است و اساساً سانتریفیوژهای نسل اول از بین رفته اند و امروز سانتریفیوژهای نسل ششم داریم.


اصلاحیه برجام با برجام متفاوت است

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه موضوع در مذاکرات برای احیای برجام تغییر کرده است، تاکید کرد: در این مذاکرات تعهدات جدید و اتفاقات و معاهدات مختلفی در حال رخ دادن است که تیم مذاکره کننده جدید چیست. تحت عنوان «مذاکرات برای از سرگیری برجام. در واقع اصلاحیه برجام است و با برجام متفاوت است، همانطور که اصلاحیه بودجه به رای نمایندگان گذاشته می شود، اصلاحیه برجام نیز باید بررسی شود. توسط نمایندگان

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر این موارد، موضوع تضمین و راستی آزمایی از جمله موضوعاتی است که در برجام به آن پرداخته نشد، اما یکی از موضوعات مهم و اساسی در این دوره از مذاکرات است، گفت: این موضوعات باید در مجلس و طبق قانون هر تعهد جدیدی از کشور خواسته شود باید به تصویب مجلس و نمایندگان برسد.

ابوترابی با اشاره به اینکه در موضوع حذف ارز ترجیحی اگرچه در قانون به این موضوع اشاره شده بود، مقام معظم رهبری از دولت خواستند تا به نظر مجلس در این مورد توجه کند و ادامه داد: توصیه رهبری باعث شد تا دولت دست آنها را بگیرد و در بودجه امسال مجدداً موضوع لغو ارز ترجیحی را به مجلس مطرح کردند که نمایندگان مردم نیز به اجرای آن رای مثبت دادند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه رهبری همواره تاکید دارند که در مواردی که نیاز به اجماع ملی است، موضوعات به نظر مجلس گذاشته شود و همچنین بر موضوع تاکید کرد. برجام که مجلس باید در این مورد نظر داشته باشد.

وی اظهار داشت: مسائلی که ممکن است در کشور شک و تردید ایجاد کند باید روند دموکراتیک داشته باشد. مصوبه مجلس، یادآور شد: هر توافقی که برای کشور الزام آور است باید از مجلس عبور کند و این مذاکرات، مذاکرات تکمیلی برجام است و روند باید برای نمایندگان شفاف باشد.

دیدگاهتان را بنویسید