شرط از سرگیری مذاکرات برجام پس از توافق ایران و عربستان/ آیا پرونده جدید برجام باز می شود؟

شرط از سرگیری مذاکرات برجام پس از توافق ایران و عربستان/ آیا پرونده جدید برجام باز می شود؟

یک کارشناس بین المللی می گوید: گامی که ایران در قبال عربستان برداشته است، به شرطی که تا انتها ادامه داشته باشد، اقدام مثبت و درستی است، اما این موضوع به اینجا ختم نمی شود.

یوسف مولایی، استاد حقوق بین الملل، در یادداشتی درباره آرمان ملی، به رویکرد جدید ایران در دیپلماسی توجه کرد و نوشت:

در داخل دولت، گروهی که کارشناسانه‌تر و متفکرانه‌تر به مسائل نگاه می‌کردند، به این نتیجه رسیدند که باید رویه خود را برای همسویی با جامعه جهانی و همگرایی تغییر دهند و گام بزرگی بردارند که تفاهم یا توافق با عربستان است. عربستان سعودی.

توافق با عربستان شامل موضوعاتی است که بخشی از مطالبات و دغدغه های جامعه جهانی را شامل می شود، مانند موضوع یمن، عراق، سوریه و لبنان و توافق ایران با عربستان در مسیری قرار می گیرد که با دنیا سازگار است. نظم از نظر کشورهای غربی

از سوی دیگر بحث آزادی یا مبادله اسرای ایرانی و آمریکایی از مدت ها قبل مطرح بوده و این بحث یکی دو سال به طول انجامیده است اما نتیجه گیری آن در این مرحله نشان می دهد که ایران برنامه و سیاست خاصی را اجرا می کند تنش زدایی و همسویی با جامعه بین المللی را شامل می شود و ایران می خواهد قدم به قدم در این مسیر حرکت کند.

اگر این اقدامات اعتماد جامعه بین‌المللی را به ایران جلب کند، مذاکرات بر سر برجام جدید شکل می‌گیرد. زیرا برجام 2015 دیگر وجود ندارد و اگر به برجام منتهی شود، برجام جدیدی خواهد بود که شرایط خاص خود را خواهد داشت و باید با شرایط جدید سازگار باشد. هم ایران و هم آمریکا به نوعی برجام را کنار گذاشتند.

از نظر سطح غنی‌سازی، جمع‌آوری و استفاده از سانتریفیوژهای جدید، ایران از محدودیت‌های برجام فراتر رفته و برجام دیگر هیچ محدودیتی برای ایران ایجاد نمی‌کند و آمریکا تحریم‌هایی را که قبلاً در برجام تعلیق شده بود، دوباره فعال کرده است. و این دو اثر در اقتصاد و سیاست، اگر بحث برجام دوباره برای اعتمادسازی مطرح شود، طرفین مطالبات جدیدی را مطرح خواهند کرد.

آمریکا موضوع فعالیت و فعالیت موشکی سپاه در خارج از کشور و همچنین سازگاری ایران با نظم جهانی از جمله موضوع اوکراین را مطرح خواهد کرد و این بحث ها در مدل جدید برجام تاثیرگذار خواهد بود.

ایران رویکرد خاص خود را نسبت به مشکلات بین المللی و جامعه بین المللی دارد. اگر این حرکت ادامه یابد و در درون موج مخالفت جنبش رادیکال آغاز نشود، به آرامش اقتصادی در کشور می انجامد. در این صورت آثار آنها به حوزه اقتصادی نیز سرایت می‌کند و اولین تاثیر آن بر نرخ برابری ریال و دلار خواهد بود و سپس فضای اشتغال و کارآفرینی بازتر می‌شود و می‌تواند امید بیشتری به زندگی بدهد. ، اما راه درازی در پیش است.

گامی که ایران در قبال عربستان برداشته است گام مثبت و درستی است به شرطی که بتوان آن را تا آخر ادامه داد اما این موضوع به همین جا ختم نمی شود. زیرا اکنون همه مشکلات جهانی به هم پیوند خورده است و حل مشکل با عربستان تنها به خود عربستان ختم نمی شود، بلکه مشکلات مختلفی که ایران با عربستان و جامعه جهانی دارد نیز مطرح خواهد شد.

ایران باید برای همگرایی یا واگرایی آماده شود، اگر می‌خواهد مشکلات اقتصادی و داخلی خود را حل کند، باید بیشتر به سمت همگرایی با جامعه جهانی باشد. ما حتی از جزئیات توافق با عربستان و اینکه در چه جایگاهی ماندگارتر است، نمی دانیم. اما ایران نشان داده است که خواهان کاهش تنش با همسایگان خود است.

دیدگاهتان را بنویسید