ایران باید از سرگیری برجام را بپذیرد/دولت دریافته است شعار گره نزنی مذاکرات به اقتصاد کشور غیرممکن است

ایران باید از سرگیری برجام را بپذیرد/دولت دریافته است شعار گره نزنی مذاکرات به اقتصاد کشور غیرممکن است

روز جدید کاسم محبعلی گفت: اگر از این فراتر برویم فکر نمی کنم اتفاقی بیفتد زیرا همانطور که اروپایی ها گفتند متن پیش نویس توافق نهایی است. علاوه بر این، اگر موضوع برجام تا سپتامبر حل نشود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گزارش می‌دهد که پرونده ایران ممکن است به شورای امنیت برود.

شواهد نشان می دهد که دولت سیدابراهیم رئیسی پس از یک سال به واقع گرایی رسیده و متوجه شده است که نمی توان کشور را با شعار اداره کرد، از این رو انگیزه ها این است که این دولت به سمت احیای برجام پیش می رود.

قاسم محبعلی در خصوص پاسخ احتمالی دولت رئیس جمهور به پیشنهاد برجام اتحادیه اروپا گفت: اگرچه روس ها موضع دوجانبه ای اتخاذ می کنند، اما این ممکن است نشانه عدم علاقه آنها به احیای برجام و مخالفان برجام نیز باشد. برجام در ایران و آمریکا نیز بهانه هایی برای جلوگیری از این امر پیدا می کند، اما منطقی به نظر می رسد که احیای برجام را بپذیرند.

وی افزود: آمریکایی ها به تلاش اروپایی ها برای برآوردن هر چه بیشتر خواسته های ایران توجه داشتند، اگرچه مذاکرات برای رفع تحریم های خارج از برجام به بعد از احیای برجام موکول شد، اما در حوزه برجام به تعویق افتاد. آمریکایی ها پذیرفتند که اگر اتفاقی بیفتد و در صورت لغو برجام، شرکت های سرمایه گذار در ایران بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. همچنین با احیای برجام، آمریکا و اروپا موضع مثبت خود را برای حل مشکلات باقی مانده آژانس اعلام می کنند. نگرانی های امنیتی

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به تبعات عدم پذیرش احیای برجام در این مرحله، گفت: اگر از این فراتر برویم، فکر نمی‌کنم اتفاقی بیفتد، زیرا همانطور که اروپایی‌ها گفته‌اند، متن برجام پیش‌بینی می‌شود. پیش‌نویس توافق نهایی است.» علاوه بر این، اگر موضوع برجام تا سپتامبر حل نشود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گزارش می‌دهد که پرونده ایران ممکن است به شورای امنیت برود.

وی با بیان اینکه تصمیم برای پذیرش احیای برجام در دست دولت نیست، ادامه داد: البته دولت بر اساس تجربه یک سال گذشته متوجه شده است که «شعار گره نخوردن مذاکرات به اقتصاد و مسائل معیشتی مردم» در واقعیت امکان پذیر نیست، بنابراین مواضع دولت ها به طور خاص، وزارت امور خارجه نسبت به تصویب برجام مثبت است و آنها با پذیرش این توافق موافقت می کنند.

محبعلی با اشاره به تلاش روسیه و اسرائیل برای جلوگیری از احیای برجام گفت: البته در ایران جریاناتی وجود دارد که از شرایط تحریم و قاچاق کالا سوء استفاده می کنند، بنابراین تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برجام انجام می دهند. احیا می کند، اما دلیل و خرد سیاسی تصمیم گیرندگان این است که در نهایت احیای برجام را بپذیرند. با این حال، زمان تصویب احیای برجام بسیار مهم است، زیرا در صورت طولانی شدن زمان اعلام این موضوع، احتمال افزایش هزینه‌های ایران وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید