حمله کیهان به مذاکرات جاری برجام در قطر: مگر دولت سیزدهم نگفت معیشت خود را به برجام گره نمی زنم؟ پس چرا می خواهد با آمریکا مذاکره کند؟!

حمله کیهان به مذاکرات جاری برجام در قطر: مگر دولت سیزدهم نگفت معیشت خود را به برجام گره نمی زنم؟  پس چرا می خواهد با آمریکا مذاکره کند؟!

روز جدید کیهان با ابراز نگرانی از ادامه فعالیت ایران در سازمان ملل نوشت: اگرچه راهبرد جمهوری اسلامی هرگز خروج از میز مذاکره نبوده است، اما آغاز مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر پیام اشتباهی را به طرف مقابل ارسال می کند. مذاکرات حمایت شده در قطر

آنها تصمیم تهران را محصول خصومت های خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهند دانست و راه را برای خصومت های بیشتر هموار خواهد کرد. توافق برای ادامه مذاکرات با غرب بر سر از سرگیری توافق هسته‌ای ممکن است با این فرض صورت گرفته باشد که ما از میز مذاکره خارج نمی‌شویم و به تبلیغات آمریکایی‌ها که می‌خواهند ایران اسلامی را مسئول بن بست کنونی بدانند و این تاکتیک پاسخ دهیم. راهی برای خنثی کردن است این یک ترفند است! اما آیا از منظر راهبردی نیز چنین است؟ در این زمینه شبهات زیادی وجود دارد.

دولت سیزدهم یکی از سیاست های اصلی و کلان خود را برای جداسازی معیشت مردم از مذاکرات هسته ای اعلام کرده است. تصمیم اخیر در سطح کلان به این سیاست اصولی ضربه می زند، اگرچه دولت این تقسیم بندی را در سطح کلان به رسمیت می شناسد.

دو گروه هستند که به شدت علاقه مند هستند که این اظهارات نادرست را افزایش دهند. مشکلات کشور و مردم بدون احیای برجام حل نمی شود. گروه اول غرب -از آمریکا و ترویکای اروپایی گرفته تا حتی رژیم صهیونیستی- هستند که عمیقا از بی اعتباری این ادعا می ترسند.

دسته دوم، اگر بیشتر از گروه اول به این گفته علاقه نداشته باشند و کمتر تمایل نداشته باشند، جریان غربی داخلی هستند. روندی که علیرغم ظهور و نفوذ سیاسی آن در ساختار رسمی قدرت، تا حد زیادی با پایان دولت قبل به پایان رسید، اما جو سازی و عملیات روانی آن در سطح افکار عمومی ادامه دارد. آنها همچنین اصرار دارند وانمود کنند که برجام راه درستی برای حل مشکلات کشور است و همچنان تنها راه کشور است.

گفتگوهای غیرمستقیم با ایالات متحده در قطر هدیه ناخواسته ای برای هر دو گروه است. تا زمانی که آمریکایی ها فشار را وسیله ای برای مهار، تضعیف و در نهایت سرنگونی ایران بدانند، مذاکرات نه تنها بی نتیجه خواهد بود، بلکه این توهم و تلاش های خصمانه را تقویت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید