چرا ایرانی ها نمی توانند به راحتی به آمریکا سفر کنند؟ / چرا نیروی دریایی آمریکا خلیج فارس را ترک نمی کند؟ / چند درصد از مردم جهان در صورت پیروزی ایران خوشحال خواهند شد؟ / آیا از سرمربیگری کشوری با تبعیض علیه سیاهپوستان راضی هستید؟

چرا ایرانی ها نمی توانند به راحتی به آمریکا سفر کنند؟  / چرا نیروی دریایی آمریکا خلیج فارس را ترک نمی کند؟  / چند درصد از مردم جهان در صورت پیروزی ایران خوشحال خواهند شد؟  / آیا از سرمربیگری کشوری با تبعیض علیه سیاهپوستان راضی هستید؟

گرگ برهالتر در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی تیم ملی آمریکا مقابل ایران با سوالاتی چون چرا ایرانی ها نمی توانند به راحتی به آمریکا سفر کنند؟ یا اینکه چرا نیروی دریایی آمریکا خلیج فارس را ترک نمی کند.

گرگ برهالتر در نشست خبری پیش از بازی تیم ملی آمریکا مقابل ایران گفت: در بازی مقابل این تیم نباید اشتباه کنیم. کارهایی که تیم ملی ایران تاکنون انجام داده است، به خصوص عملکرد آنها را دوست دارم و تحسین می کنم. آنها تیم متعهدی بودند و فردا شب انتظار بازی سختی را داریم.

* عباس مریدی هستم و سوالی از برنامه سندباد شبکه دو می پرسم. حساس ترین دیدار جام حذفی فردا شب برگزار می شود. اگر بر اساس نظرسنجی از همه مردم دنیا بود، به نظر شما چند درصد مردم دنیا از قهرمانی تیم ملی ایران خوشحال می شدند و اگر تیم ملی آمریکا برنده می شد خوشحال می شدند؟

وقتی به این بازی فکر می کنم، می بینم که این یک بازی فوتبال است و نباید تظاهر به چیز دیگری کنم. هر دو تیم برای صعود به دور بعد تلاش می کنند و باید به این دیدار نگاه کرد. هر دو تمرکز دارند تا بهترین بازی خود را به عنوان یک بازی تیمی ارائه دهند و فکر می کنم بازی خوبی خواهیم داشت.

* قبادی هستم از خبرگزاری مشرق از ایران. تیم رسانه ای آمریکا جنگ روانی را مانند رسانه های انگلیسی به راه انداخته است که قطعا به ضرر تیم شما خواهد بود. حذف کلمه مقدس «الله» از پرچم ایران نه تنها توهین به فرهنگ بلکه توهین به دین یک ملت خواهد بود. فدراسیون فوتبال آمریکا امروز در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدام به دلیل حمایت زنان ایرانی بوده است. با این حال، ما هرگز شاهد ادغام ورزش با سیاست نبودیم. نظر شما در مورد این اقدام چیست و آیا به شما آسیب می رساند؟

گاهی اوقات اتفاقاتی خارج از کنترل شما رخ می دهد، اما اکنون همه چیز به مسابقه و اینکه کدام تیم می تواند در زمین بهتر عمل کند بستگی دارد. ما فقط حواسمان به اتفاقات زمین است و در این اتفاق که رخ داد و از دست ما خارج شد، دست نداشتیم. تنها کاری که می توانیم بکنیم این است که از طرف بازیکنان و کادر فنی عذرخواهی کنیم.

* من از پرس تی وی هستم. اول گفتی طرفدار ایرانی ها هستی اما اسم رو اشتباه تلفظ کردی. این کشور به نام ایران است و آن را درست کنید. ثانیا شما سرمربی و نماینده کشوری هستید که نسبت به سیاه پوستان تبعیض زیادی قائل هستید و در سال های اخیر تحرکاتی علیه این شرایط صورت گرفته است. آیا از این شغل راضی هستید؟

این تبعیض در همه جا و به ویژه در سال های اخیر وجود دارد، اما در آمریکا ما می خواهیم هر روز پیشرفت کنیم و تبعیض را کاهش دهیم. من خودم در یک خانواده سفید پوست متولد شدم، اما با فرهنگ های دیگر راحت هستم. این باید با آموزش و یادگیری از مردم پیشرفت کند. البته این یک پروسه است و زمان می برد.

* من یک کشاورز از ایران هستم. رسانه های ایرانی کخ! ورزش ملت ها را به هم نزدیک می کند و چرا شما به عنوان یک ورزشکار از دولتمردان خود نمی خواهید که نیروی دریایی خود را از خلیج فارس خارج کنند که باعث ناامنی در آن منطقه شده است. از نظر فنی، کارلوس کی روش به خاطر تجربه ای که در رئال مادرید و منچستریونایتد دارد، باعث نمی شود از تیم ایران بترسی.

من با شما موافقم و ورزش باید کشورها و مردم را به هم نزدیک کند. وقتی در جام جهانی هستیم، باید برادرانه با هم بازی کنیم زیرا این یک ورزش است. می دانیم که کی روش در آمریکا هم کار کرد و بسیار موفق بود و به همین دلیل برای این سرمربی احترام زیادی قائل هستم. او حدود یک سال را صرف توسعه فوتبال آمریکا کرد و نظارت زیادی بر آن کار داشت. او تجربه زیادی در فوتبال آمریکا دارد و در تیم های بزرگ حضور داشته و مربی با دانش و با تجربه ای است.

* از لحظات تاکتیکی در تیم ایران (ورزشی) چه دیدید که پیروزی در بازی فردا را برای آنها سخت کند؟

ما در مورد یک “تیم” صحبت می کنیم. تیم ایران تلفیقی از هشت سال کار اصلی است که یک گروه با هم انجام داده اند و از جام های جهانی قبلی با هم بوده اند. آنها یک تیم ضد حمله بسیار خوب با ابزارهای حمله عالی هستند. سردار آزمون، مهدی طارمی. تیم خوبی با هدایت کی روش. برای من، آنها یک تیم بسیار رقابتی هستند. آنها نسل فوق العاده ای از بازیکنان واقعا خوب دارند که در کنار هم بوده اند و همانطور که گفتم ما کار بسیار سختی داریم، به خصوص که آنها موقعیت بهتری دارند و تساوی برای آنها به معنای برد است و این چالش ماست.

در کل بازی را چگونه می بینید؟

من در سه کشور مختلف بازی کردم و در سوئد مربیگری کردم و چیزی که در مورد فوتبال وجود دارد این است که شما با افراد مختلفی از سراسر جهان ملاقات می کنید و عشق مشترک شما به ورزش شما را دور هم جمع می کند. پیش‌بینی می‌کنم به دلیل اینکه هر دو تیم می‌خواهند به دور بعد صعود کنند و نه به دلیل سیاست یا روابط بین کشورهایمان، بازی بسیار پرجنجال و نزدیک خواهد بود. ما فوتبالیست هستیم و می خواهیم رقابت کنیم و آنها هم رقابت خواهند کرد.

تو دو بازی اخیر یک گل زدی و خط حمله خوبی نداشتی…

این غیر منطقی است که بخواهیم در مورد بازی انجام نشده صحبت کنیم. ما باید اجازه دهیم بازی توسعه یابد و سپس در مورد آن صحبت کنیم. گلزنی در جام جهانی بسیار سخت است و باید موقعیت هایی برای گلزنی ایجاد کنیم و باید این کار را انجام دهیم.

  • چرا از تیم شما در آمریکا حمایت زیادی نمی شود؟

به نظر می رسد در کشورمان حمایت خوبی داریم و آمریکا با بسیاری از کشورها رقابت می کند.

* چرا ایرانی ها نمی توانند به راحتی به آمریکا سفر کنند؟

من سیاست را نمی فهمم و نمی توانم در مورد سیاست بین الملل اظهار نظر کنم.

ایران در خط دفاع عملکرد خوبی داشت. رویارویی با آنها را چگونه می بینید؟

ایران قطعا ثابت کرد که چیزی در بازی کم نخواهد داشت و می دانیم که فردا نمی توان انتظار بازی آسانی داشت. با توجه به بازیکنانی که در اختیار داریم، فکر می کنم با تمرکز بالایی به میدان خواهیم رفت.

آمریکا در جام جهانی 1998 به ایران باخت، یادتان هست؟

این بازی یک سوراخ در مغز من ایجاد کرد. تیمی به نام ایران بود که می خواست در مسابقه پیروز شود و حریفی که چنین ذهنیت برتری نداشت. ما قطعا از اشتباهات گذشته درس می گیریم و نمی خواهیم آنها را تکرار کنیم. بردن در هر شرایطی احساس خوبی دارد و ما سال گذشته از این حس استفاده کردیم و به جام جهانی رسیدیم و امیدوارم فردا گل های زیادی به ثمر برسانیم.

قسمت پایانی…

این دیدار اولین بازی حذفی تیم ملی آمریکا در جام جهانی است. یا پیروز می شویم و به دور بعد می رویم یا جام جهانی را نجات می دهیم و این مشکل اصلی ما در روند آماده سازی تیم خواهد بود اما بیشتر از همه باید با این انرژی خاص تیم ملی ایران رقابت کنیم. اگر می خواهیم شانس پیشرفت داشته باشیم باید برای چنین شرایطی آماده باشیم.

هر زمان که در جام جهانی و حتی در آخرین بازی حضور داشته باشید، باز هم سرنوشت شما در دستان شماست، پس شرایط خوبی دارید. برای موفقیت به بازی هایی مثل فردا شب نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید