چرا اسرائیل از آمریکا در مورد تنش فزاینده با ایران خوشحال است؟

چرا اسرائیل از آمریکا در مورد تنش فزاینده با ایران خوشحال است؟

آمریکایی ها به طور سنتی بسیاری از قطعنامه های شورای امنیت در محکومیت اسرائیل را در این زمینه وتو کرده اند. اما ترکیبی از تلاش‌های دولت اسرائیل برای تضعیف دموکراسی و اقداماتی که می‌تواند کرانه باختری را ملتهب کند، ممکن است در نهایت باعث شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، صبر خود را با اسرائیل از دست بدهد.

آموس هارل در روزنامه هاآرتص اسرائیل نوشت: حمله به یک کشتی در خلیج فارس که بخشی از آن متعلق به یک شرکت اسرائیلی بود، بخشی از جنگ ایران و اسرائیل است که دیگر مخفی نیست. اگرچه این حمله جمعه شب گزارش شد، اما یک هفته قبل از آن اتفاق افتاد.

در ادامه این مقاله آمده است: در اواخر دی ماه انفجاری در شهر اصفهان ایران رخ داد که به حمله پهپادهای اسرائیلی به یک مرکز تولید سلاح نسبت داده شد. ایرانی ها به معادله بازدارندگی که چند سال پیش ایجاد کردند پایبند هستند. بنابراین، آنها قطعا به هر حمله ای به سرزمین خود پاسخ می دهند. ظاهراً دلیل حمله پهپاد به کشتی که بخشی از آن متعلق به یکی از شرکت های تاجر اسرائیلی ایدان اوفر است، همین بوده است.

این حمله به کشتی آسیب می زند اما تلفاتی در پی ندارد. این خبر ابتدا توسط دو رسانه مستقر در لندن منتشر شد و جزئیات آن توسط منابع امنیتی اسرائیل تایید شد.

سه سال پیش، اسرائیل و ایران در یک جنگ دریایی واقعی شرکت کردند. در آن زمان گزارش شد که اسرائیل به طور سیستماتیک به کشتی‌های ایرانی در دریای سرخ و حتی دریای مدیترانه حمله می‌کند و استدلال می‌کرد که آنها به‌طور غیرقانونی نفت به سوریه منتقل می‌کنند و درآمد حاصل از آن صرف خرید سلاح برای حزب‌الله می‌شود. پس از حملات متعدد، ایرانی‌ها با یک سری حملات پهپادی به کشتی‌های متعلق به شرکت‌های مرتبط با اوفر و دیگر سرمایه‌دار اسرائیلی، رامی اونگار، پاسخ دادند.

اگرچه این اهداف ارتباط غیرمستقیم با اسرائیل داشتند، اما ظاهراً این پیام منتشر شد و گزارش‌های حمله به کشتی‌های ایرانی تقریباً به طور کامل متوقف شده است. اما در ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد ایرانی‌ها این بار با ابتکار خودشان به عرصه دریایی بازگشته‌اند، زیرا گزینه‌های مناسبی برای تلافی در برابر حملات در خاک خود دارند.

اگرچه اخیراً دولت جدیدی در اسرائیل روی کار آمده است، اما هیچ تفاوت واقعی در سیاست آن در قبال ایران وجود ندارد. او همچنان به جنگ دامن می زند و همچنان با از سرگیری توافق هسته ای در شرایط فعلی آن مخالف است. تغییر واقعی زودتر زمانی رخ داد که در دوران نخست وزیری نفتالی بنت، او اعلام کرد که حمله به اهداف بیشتری در ایران موجه است.

از آن زمان، گزارش های بیشتری از انفجارهای مرموز، قتل ها و حملات هواپیماهای بدون سرنشین گزارش شده است. علاوه بر این، آنها دیگر محدود به سایت های درگیر در برنامه هسته ای ایران نیستند. این اهداف همچنین شامل سایت های مرتبط با برنامه تسلیحات متعارف ایران بود. دولت بنیامین نتانیاهو ظاهرا به این سیاست تهاجمی ادامه می دهد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه در یک کنفرانس امنیتی بین‌المللی در مونیخ گفت که ایرانی‌ها در حال مذاکره برای فروش سلاح به حداقل 50 کشور هستند.

گالانت همچنین خاطرنشان کرد که تحریم‌های موجود که ایران را از فروش پهپادها و موشک‌های زمین به زمین منع می‌کند، در پایان سال جاری به طور کامل منقضی می‌شود. وی از جامعه جهانی خواست راه حلی بیابد که به تحریم های شدیدتر منجر شود.

عدم تایید ایالات متحده

یکی از دلایلی که اسرائیل می تواند تشدید مناقشه با ایران را در بخش های بزرگی از خاورمیانه تحمل کند این است که نگرش دولت آمریکا نسبت به تهران تغییر کرده است. در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد ایرانی‌ها برای خشم آمریکا و دیگر کشورهای غربی تمام تلاش خود را کرده‌اند.

این وقایع با امتناع سرسختانه تهران از بازگشت به توافق هسته ای، علیرغم اشتیاق واشنگتن، آغاز شد. این امر با تصمیم ایران برای تامین پهپادهای روسیه برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین به اوج خود رسید.

ایران دلایل خاص خود را برای اتخاذ این سیاست ها داشت. این کشور با تقویت روابط استراتژیک با مسکو به دنبال تثبیت موقعیت بین المللی خود است.

اما با این کار، او به حساس ترین اعصاب دولت دموکرات در واشنگتن ضربه زد. در این شرایط، واشنگتن به وضوح با اسرائیل در مورد اقدامات تهاجمی اش درگیر نخواهد شد، مگر اینکه جرقه جنگ منطقه ای را بزند.

از سوی دیگر اسرائیل باید به نفوذ اتحاد مسکو با تهران توجه کند. آیا روسیه با تلاش برای مداخله در حملات هوایی اسرائیل در سوریه به ایران پاسخ خواهد داد؟

تنش ها بین واشنگتن و تل آویو بر سر مسائل دیگر در تضاد است. مقامات ارشد آمریکایی که به اسرائیل می آیند مخالفت شدید خود را با اصلاحات قضایی برنامه ریزی شده دولت نتانیاهو پنهان نمی کنند.

ایالات متحده همچنین از احتمال ایجاد درگیری بین اسرائیل و فلسطینی ها و برنامه های دولت برای گسترش شهرک سازی در کرانه باختری و قانونی کردن چندین شهرک سازی نگران است.

آمریکایی ها به طور سنتی بسیاری از قطعنامه های شورای امنیت در محکومیت اسرائیل را در این زمینه وتو کرده اند. اما ترکیبی از تلاش‌های دولت اسرائیل برای تضعیف دموکراسی و اقداماتی که می‌تواند کرانه باختری را ملتهب کند، ممکن است در نهایت باعث شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، صبر خود را با اسرائیل از دست بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید