200 استارلینک در چند هفته اخیر به ایران قاچاق شد / فروش فیلترشکن از ریال و دلار تا ارز دیجیتال گردش می کند / وزیر ارتباطات اگر نمی توانند کار خود را انجام دهند به شغل قبلی خود برگردند. جایی که آنها موفق تر خواهند بود

200 استارلینک در چند هفته اخیر به ایران قاچاق شد / فروش فیلترشکن از ریال و دلار تا ارز دیجیتال گردش می کند / وزیر ارتباطات اگر نمی توانند کار خود را انجام دهند به شغل قبلی خود برگردند. جایی که آنها موفق تر خواهند بود

افشین عشوری، رئیس کمیسیون بلاک چین و ارزهای دیجیتال نظام صنفی رایانه ای کشور، می گوید ما استاد فرصت سوزی و نابودی کسب و کارها از نظر سرعت پایین اینترنت و پلتفرم های فیلترینگ داریم. ما یک رشته کسب و کار داشته ایم که در خیابان های بزرگی مانند اینستاگرام امرار معاش می کنند، اکنون همه آنها را نابود کرده ایم. آیا صاحبان مشاغل با ارتباطات بین المللی می توانند مجبور به مهاجرت به سیستم عامل های محلی شوند؟ به نظر من، انجمن‌هایی که بخش خصوصی را نمایندگی می‌کنند باید تبلیغات کنند و رأی دهند که آیا مردم اینترنت رایگان می‌خواهند یا نه.

رئیس کمیسیون بلاک چین و ارزهای دیجیتال نصرکشره در زمینه پلتفرم‌های کم سرعت اینترنت و فیلترینگ می‌گوید ما حرفه استادانه فرصت سوزی و نابودی مشاغل را داریم. ما یک رشته کسب و کار داشته ایم که در خیابان های بزرگی مانند اینستاگرام امرار معاش می کنند، اکنون همه آنها را نابود کرده ایم. آیا صاحبان مشاغل با ارتباطات بین المللی می توانند مجبور به مهاجرت به سیستم عامل های محلی شوند؟ به نظر من، انجمن‌هایی که بخش خصوصی را نمایندگی می‌کنند باید تبلیغات کنند و رأی دهند که آیا مردم اینترنت رایگان می‌خواهند یا نه.

افشین عشوری در گفت و گو با انتخاب، در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت اینترنت کلاسی اعمال می شود، گفت: وقتی پلتفرم ها فیلتر می شوند دیگر اینترنت کلاس اهمیتی ندارد. قبلاً اشاره کردم که ما تمایل داریم فرصت‌ها را بسوزانیم و کسب‌وکارها را نابود کنیم. ما یک رشته کسب و کار داشتیم که در خیابان های بزرگی مانند اینستاگرام امرار معاش می کردند، حالا آنها را نابود کرده ایم.»

وی افزود: حداقل باید چند ماه فرصت می دادند تا به پلتفرم های خودشان مهاجرت کنند که نشد. الان هم می گویند اپلیکیشن ایتا را آوردیم و واتس اپ را خراب کردیم. اگر چنین است، آیا می‌توانیم به صاحب کسب‌وکاری که از طریق واتس‌اپ ارتباط بین‌المللی داشتند، بگوییم به پلتفرم ایرانی بیاید؟

این فعال صنفی و بخش خصوصی با تاکید بر اینکه ارتباطات سخت است، خاطرنشان کرد: مشکل ما این است که حاکمان، قانونگذاران و تصمیم گیران در ایران محدودیت دیدگاه و تفکر دارند. آیا صاحبان مشاغل با ارتباطات بین المللی می توانند مجبور به مهاجرت به سیستم عامل های محلی شوند؟ اکنون چند میلیون کسب و کار از بین رفته است؟ چند نفر بیکار هستند؟ ما همه این فضاها را نابود کردیم.»

عاشوری در خصوص پیامدهای اینترنت کلاس گفت: صحبت از اینترنت کلاسی اصلاً صحیح نیست زیرا از این به بعد همه می خواهند دانشجو شوند تا اینترنت کلاس بگیرند و به دیگران بفروشند. از این رو، یک دلال در اینجا شکل می گیرد».

وی ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از افراد در تریبون تبلیغاتی به طرح حمایتی رای منفی دادند، خوب است که اتحادیه هم در مسیر تبلیغات قرار بگیرد و نظر بخواهد. سیستم اتحادیه رایانه و اتاق بازرگانی باید کمپینی را آغاز کنند. کمپینی برای رای دادن به اینکه آیا مردم اینترنت رایگان می خواهند یا نه؟ سپس نتایج را منتشر کنید.”

این عضو سازمان ملی نصر همچنین افزود: استارلینک اعلام کرده است که طی چند هفته گذشته محموله ای 200 شمارهی استارلینک به ایران قاچاق شده است و به زودی این سرویس از طریق تلفن همراه در دسترس خواهد بود، بنابراین نمی توان این فناوری را متوقف کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: «کسب و کاری به نام فروش VPN افتتاح شده است. مسئولان می گویند چون ما داده ها را به صورت لایه ای مثلا از مشترک به FCP منتقل می کنیم و سپس به زیرساخت زیربنایی می رود، می توانیم اینترنت لایه ای از لایه های مختلف داشته باشیم، در صورتی که اینطور نیست. زیرا همان افرادی که در ایران سایت های اسرائیلی را هک می کنند، این کلاس از مسیر اینترنتی را نیز دور می زنند. چرا فکر می کنیم می توانیم همه کارها را انجام دهیم؟»

عاشوری با بیان اینکه بهتر است به سخنان فرهیختگان و کارشناسان صنفی گوش داده و راهکار ارائه کنیم، گفت: راه حل این است که حاکمان و دولت بگویند چه می کنند. هر روز در اخبار آقای تقی پور یک چیز می گوید، آقای تنگر یک چیز دیگر و وزیر ارتباطات می گوید من نبودم، دست خودم بود و کاری از دست من برنمی آید. یک بار به آنها گفتم اگر نمی توانید، به شغل قبلی خود برگردید، جایی که موفق تر بودید.”

رئیس کمیسیون بلاک چین و ارزهای دیجیتال نصر ادامه داد: از آقای زارع پور استقبال می کنیم، ایشان متخصص هستند و در کشورهای دیگر تحصیل کرده اند. درست است که وقتی صحبت از امنیت می شود و شورای عالی امنیت ملی تصمیم می گیرد، وزیر نمی تواند کاری بکند، اما می تواند توضیحات فنی بدهد. همچنین آقای وزیر باید به بخش خصوصی هم توجه کند نه فقط به دولت.»

عاشوری در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعاتی در مورد گردش مالی فیلترشکن ها وجود دارد، گفت: «اینقدر زیاد شده که تبدیل به تجارت شده است. گردش مالی آن قابل برداشت نیست، اما از ریال و دلار تا کریپتو در دسترس است.

وی در پایان افزود: ما از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای محلی حمایت می‌کنیم. من از تمامی بسترهای داخلی و خارجی استفاده می کنم و به متخصصان داخل کشور اعتماد کامل دارم. «با توجه به ماهیت تجارت و ارتباط تجاری من با دنیا، از اکثر پلتفرم های خارجی نیز استفاده می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید