آنها آنچه را که می خواهند با اینترنت انجام می دهند، به کسی پاسخگو نیستند / در شرایط فعلی هیچ شرایطی برای آزادسازی قانونی دسترسی به اینترنت وجود ندارد.

آنها آنچه را که می خواهند با اینترنت انجام می دهند، به کسی پاسخگو نیستند / در شرایط فعلی هیچ شرایطی برای آزادسازی قانونی دسترسی به اینترنت وجود ندارد.

نوروزی با اشاره به ظرفیت قوانین موجود برای ایجاد قوانین حمایت از حقوق شهروندان در هنگام استفاده از اینترنت تصریح کرد: قطعاً می توان قانونی تدوین کرد که این قانون حافظ حقوق اساسی ملت باشد و نه قانونی که فیلترینگ را محدود می کند و درباره آن صحبت می کند. قانون باید بر اساس قانون ملت باشد و دولت را محدود به فیلتر کند. در فضایی که امروز وجود دارد، هیچ شرایطی برای قانونگذاری کافی برای آزادسازی دسترسی به اینترنت وجود ندارد.

فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی همچنان به قوت خود باقی است، هرچند مسئولان دولتی چندین بار قول داده اند که اوضاع به حالت قبل برگردد، اما هفته ها از این وعده ها و انتصاب ها می گذرد و خبری از این اتفاق نیست. حتی بدتر از آن، سرعت اینترنت در هفته گذشته بسیار کندتر شده است و مسیرهای دسترسی عمدتاً پایین آمده است.

کامبیز نوروزی وکیل دادگستری درباره محدودیت های اینترنت به Enchant گفت: به طور کلی دولت و هیچ نهاد دیگری حق ندارد دسترسی مردم به اینترنت و اپلیکیشن ها را به طور کلی و کلی محدود کند، چنین اقدامی مصداق بارز جهانی است. سانسور حق دسترسی به اطلاعات، حق آزادی رسانه ها و حق دسترسی به منابع اطلاعاتی از حقوق اساسی ملت است. در حال حاضر با توسعه فناوری که رخ داده است، اینترنت یکی از ابزارهای دستیابی به اطلاعات است و باید به آن دسترسی آزاد داشته باشند. محدود کردن اینترنت و فیلتر کردن اپلیکیشن ها به معنای جلوگیری از حق دسترسی افراد به اطلاعات است. البته، محتوایی مانند آموزش برهنگی یا خشونت یا خرید و فروش سلاح که دولت ها می توانند آنها را محدود کرده و از دسترسی افراد به چنین مطالبی جلوگیری کنند، اما ممنوعیت عمومی و فیلترینگ بلامنازع مجاز نیست.

وی در ادامه با توجه به اعتراض شهروندان به محدودیت اینترنت در چارچوب قانون افزود: متاسفانه چارچوب تنظیم کننده موضوع اینترنت در ایران قوانین و مقررات مشخصی ندارد. نهادهایی که در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنند، قوانین خاصی ندارند و تصمیمات آنها فاقد اسناد قانونی است. در واقع وضعیت قانون گریزی در حوزه اینترنت و اقدامات سازمان های مرتبط با اینترنت به گونه ای است که بدون پاسخگویی به سازمان خاصی هر کاری می خواهند انجام می دهند. در مورد رسانه های سنتی مانند مطبوعات، قانون مطبوعات وجود دارد که تکلیف را مشخص می کند، اما در مورد اینترنت قانون خاصی وجود ندارد و این فضای غیرقانونی باعث شده که نهادها هر کاری می خواهند انجام دهند.

نوروزی سپس با اشاره به ظرفیت قوانین موجود برای ایجاد قوانین حمایت از حقوق شهروندی در هنگام استفاده از اینترنت خاطرنشان کرد: قطعاً می توان قانونی تدوین کرد که این قانون حافظ حقوق اساسی ملت باشد و نه قانونی که صحبت را محدود و فیلتر می کند. قانون باید بر اساس قانون ملت باشد و دولت را محدود به فیلتر کند. در فضایی که امروز وجود دارد، هیچ شرایطی برای قانونگذاری کافی برای آزادسازی دسترسی به اینترنت وجود ندارد.

کامبیز نوروزی در پایان درباره تجربه کشورهای مترقی در مواجهه با اینترنت و الگوبرداری از آنها گفت: در دنیا به موازات آزادی بیان، آزادی دسترسی به اینترنت نیز وجود دارد، اما تنها بخشی از محتوا است. ممنوع است. از جمله کودک آزاری یا قاچاق. یک نفر و..یعنی یک سری مطالب خاص محدود است. یا اینکه محتوای خاصی را می توان تحت شرایط سخت منتشر کرد. بحث اصلی پذیرش حق آزادی بیان و آزادی دسترسی به اطلاعات است که باید پذیرفت، اگر قبول کنند بقیه ماجرا سخت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید