نایب رئیس اول مجلس: اینترنت امن یعنی اینترنت که در شبکه ملی اطلاعات باشد/ استفاده از اینترنت سن مجاز خودش را دارد/ از نظر ما داشتن اینترنت اخلاقی اسلامی فیلتر نیست.

نایب رئیس اول مجلس: اینترنت امن یعنی اینترنت که در شبکه ملی اطلاعات باشد/ استفاده از اینترنت سن مجاز خودش را دارد/ از نظر ما داشتن اینترنت اخلاقی اسلامی فیلتر نیست.

روز جدید اینترنت امن یعنی اینترنتی که دارای شبکه ملی اطلاعات باشد و اطلاعات کشور به سرورهای خارجی نرود و بالعکس.

در مراسم اختتامیه اولین کنفرانس بین المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» بر ضرورت ایجاد اینترنت امن مبتنی بر مولفه های اسلامی و ایجاد شبکه ارتباطی ملی تاکید شد.

اختتامیه اولین کنفرانس بین المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» سه شنبه ۱۳ مردادماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم پس از ارائه مقالات، در مراسم اختتامیه، علی نیکزاد، نایب رئیس اول شورای اسلامی که یکی از حاضران در مراسم اختتامیه بود، درباره بحث فیلترینگ فضای مجازی و نیاز به ایجاد اینترنت امن: من می گویم هیچ نماینده ای در مجلس به دنبال فیلترینگ نبود، اما هیچ رویداد اجتماعی بدون قانون برگزار نمی شود. حتی اگر قانون بد باشد، باید قانونی شود.

وی افزود: در هیچ جای دنیا قانون وجود ندارد، نیاز به حاکمیت حاکمیتی و جهادی است. حکمرانی مجازی در دست کسانی است که حکومت منحصر به فردی را که نه غربی است و نه شرقی و در جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است، درک نمی کنند.

نیکزاد گفت: اگر نتوانیم خودمان باشیم آنها به ارزش های خودشان ادامه می دهند. اگر نخواهیم استقلالی باشیم جلوی انتشار عکس سردار سلیمانی را می گیرند و ما را از عرصه می برند. آنها تصویر مردی را فیلتر می کنند که جان خود را برای بشریت و مبارزه با کسانی که بویی از انسانیت نمی برند، به خطر می اندازد. راه حل اجرای شبکه ملی است. حالا که دوباره بحث شبکه سراسری مطرح شده، اعداد و ارقام نجومی شده است.

نایب رئیس مجلس گفت: اولین تصمیم ما این است که شبکه ملی اطلاعات را به معنای واقعی خود برسانیم. اگر بخواهیم در حوزه ارتباطات حرفی برای گفتن داشته باشیم، در کنار احترامی که برای همه قائل هستیم و تبادلی که با همسایگان داریم، راه حل این است که شبکه ارتباطی ملی داشته باشیم. اگر بخواهیم کارهای بزرگی در کشور انجام دهیم باید طعم عدالت خواهی را هم داشته باشد. دوستان ما نیاز به ارتقاء به اینترنت پرسرعت دارند.

نایب رئیس اول مجلس تاکید کرد: اینترنت امن یعنی اینترنتی که دارای شبکه ملی اطلاعات باشد. می گوییم اینترنت امن، نیازی به رفتن اطلاعات کشور به سرورهای خارجی نیست و بالعکس. ما می گوییم چرا در اینترنت اخلاق را رعایت نمی کنند. نظر ما این است که یک اینترنت اخلاقی و مبتنی بر ارزش های اسلامی داشته باشیم. این فیلتر نیست. در دنیا تست شده است. استفاده از اینترنت محدودیت سنی دارد.

ما هم دنبال همین موضوعات هستیم. حکم حضرت آقا برای همه لازم الاجراست. ما هم سربازیم سه دوره است که مجلس را انقلابی می نامند و مهم این است که انقلابی بماند. خیلی ها انقلابی بودند اما از قطار انقلاب پیاده شدند. ما معتقدیم که مجلس باید انقلابی بماند. حضرت آقا با هیچکس شوخی نمی کنند. اگر راه انقلابی گری را رها کنیم، می گویند شما دیگر انقلابی نیستید.

وی افزود: مجلس سرکوب شده است. آنها برعکس آنچه ما می خواستیم برای مردم توضیح دادند. اهمیت فضای مجازی در عصر امروز آشکار است. تا جایی که رهبری فرمودند اگر این مسئولیت مهم بر دوش آنها نبود مدیریت این فضا را بر عهده می گرفتند. اگر مشکلاتی در این مدیریت وجود دارد، ناشی از رعایت نکردن اصول بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی است.

نیکزاد خاطرنشان کرد: کرونا باعث شد اتفاق دیگری در جامعه ما بیفتد. برخی از کارمندانی که نمی توانستند یا نمی خواستند خود را با فضای مجازی دنیا تطبیق دهند، مجبور به تطبیق و بیدار شدن شدند. مسئولان وزارت علوم نتوانستند به فکر ابزار الکترونیکی در آموزش باشند. تغییراتی که در زندگی مردم در اثر کرونا رخ داد اجتناب ناپذیر بود. این تغییرات باعث شد توجه جدی تری به آنچه آینده شناسان اعلام کردند داشته باشیم.

مفهوم مدیریت با ظهور فضای مجازی تغییر کرده است. الان روی بستر مجازی خیلی کار شده است. قبل از اینکه مدرسه بود معلم بود و سفر بود اما الان دانش آموز می تواند در قالب فضای مجازی مشکلات تحصیلی خود را حل کند و نیازی به سفر نیست. تغییرات زیادی در زندگی اتفاق می افتد.

نیکزاد در پایان گفت: از خداوند می خواهیم با زحمات دوستان این نعمت را به جامعه ما بیاورد. در بحث های دفاعی به نبرد نظامی اشاره می کنیم اما من مبارزه علمی را هم مد نظر دارم. اگر حسن تهرانی نبود مجاهدین با این امکانات نمی توانستند از خود دفاع کنند. اکنون باید کسانی بیایند که با وفاداری به آرمان های انقلاب مبارزه علمی می کنند. تلاش های علمی باید با اخلاق و آرمان های اسلامی همراه شود. در غیر این صورت این سیل خانواده، جوانی و ارزش ها را با خود خواهد برد.

کنفرانس بین المللی “رسانه، ارتباطات و مدیریت سایبری” با درجه علمی ISC توسط باشگاه توسعه مدیریت رسانه ای و سواد رسانه ای یونسکو و با مشارکت دانشگاه تهران، کمیسیون ملی یونسکو و یونسکو برگزار شد. فدراسیون باشگاه های یونسکو و همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی کشور.

دیدگاهتان را بنویسید