رفع موانع و انحصار مجوزها با اجرای درگاه ملی صدور مجوز کسب و کار / چرا مجریان به کسی پاسخگو نیستند؟

ساعت: 10:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801171

یکی از اقتصاددانان گفت: متاسفانه در حال حاضر دستگاه اجرایی در خصوص صدور مجوز پاسخگوی هیچ فردی نیست.

علیرضا کردلو کارشناس توسعه اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به صدور مجوز الکترونیکی و ارسال مجوز به تمامی شرکت ها به پرتال ملی، گفت: پرتال و پرتال ملی مجوز (g4b.ir) رویکرد واحدی است که همه افراد برای اخذ مجوز به آن مراجعه می کنند و بسیار مورد نیاز است. اقدام و درست بود که در سرتاسر جهان اتفاق می افتاد.

پرتالی که از مشکلات مردم در اخذ مجوز می کاهد

وی افزود: انرژی و تلاش زیادی برای پرتال ملی صدور مجوز کسب و کار انجام شده است، اما باید تکمیل شود؛ همچنین دستگاه ها و سازمان ها باید همکاری لازم را برای اتصال به این سامانه داشته باشند.

کردلو افزود: اگر پورتال ملی صدور مجوز به عنوان تنها مرجع صدور مجوز در کشور و تنها درگاه ارتباط با مردم شناخته شود و آژانس های تخصصی نیز در این راه به مردم خدمات رسانی کنند از مشکلات مردم در اخذ مجوز کاسته خواهد شد. اگرچه اقدامات تکمیلی برای ارتقای این سامانه شامل گنجاندن اطلاعات مکانی است که ممکن است در آینده انجام شود، اما راه اندازی این پرتال ملی همچنان گام قابل قبولی است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بستر صدور مجوزهای کسب و کار الکترونیکی به صورت قانونی به وزارت اقتصاد سپرده شده است، گفت: اجرای این سامانه بر عهده وزارت اقتصاد است و مهم نیست و هر سازمانی می تواند این کار را انجام دهد. بر اساس ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی ماده 44، دبیرخانه مرکز ملی بهبود و پایش محیط کسب و کار در وزارت اقتصاد مستقر است و نکته مهم لزوم استفاده از این سامانه است.

دستگاه ها جواب نمی دهند

وی ادامه داد: انجام برخی کارها از طریق وزارت اقتصاد از جمله مالیات راحت تر است و شاید به همین دلیل است که داشتن بندر مجوز ملی در وزارت اقتصاد نسبت به سایر نهادها منطقی تر است. رمز موفقیت پرتال ملی صدور مجوز کسب و کار عزم ملی آژانس ها برای همکاری با آن و مبارزه با انحصارات صدور مجوز است. متاسفانه در حال حاضر دستگاه اجرایی در قبال هیچکس پاسخگو نیست.

کوردلو با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی پورتال ملی برای بهبود فضای کسب و کار قابل بهبود است، گفت: قبل از این ارتقا، سازمان ها باید باور کنند که در این مسیر حرکت می کنند، زیرا در غیر این صورت ارتقای سیستم نمی تواند مفید باشد. مشکل اکنون این است که دستگاه ها به دلایل مختلف به آن پاسخ نمی دهند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تسهیل در پورتال صدور مجوز کسب و کار گفت: افراد برای اخذ مجوز برای هر نوع کسب و کاری با سازمان های مختلفی مواجه می شوند که هر کدام فرآیندهای متفاوتی دارند و موانع زیادی را برای اخذ مجوز ایجاد می کنند.

وی افزود: در سایر کشورها اخذ مجوز با استفاده از سامانه در مدت زمان کوتاهی انجام می شود در حالی که در کشور ما این پروسه زمان زیادی می برد.

یک پورتال مجوز ملی ایجاد کنید

کردلو ادامه داد: پرتال ملی صدور مجوز کسب و کار دسترسی شخصی افراد به دستگاه های مختلف را کاهش می دهد و سامانه خوبی است که پیشرفت خوبی داشته است و کشورمان می تواند اپلیکیشن مجوز کسب و کار را در سامانه یکپارچه کند.

این کارشناس توسعه اقتصادی با تاکید بر اینکه مراجعه شخصی برای دریافت مجوز از دستگاه های مختلف با منافع برخی از کارکنان و مدیران این ادارات مرتبط است، گفت: کشورها بارها به این نتیجه رسیده اند که از مراجعه شخصی به دستگاه های مختلف جلوگیری شود، متأسفانه وجود دارد. مسائل اجرایی هستند.

وی بیان کرد: بسیاری از کارشناسان در سال های گذشته به این نتیجه رسیده اند که باید پورتال ملی صدور مجوز راه اندازی شود و وزارت اقتصاد پاسخگوی آن باشد، اما متأسفانه باز هم این سوال مطرح می شود که چرا باید چنین پورتالی راه اندازی شود؟ اجرای موفقیت آمیز این سیستم سایه افکنده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید