کارگردان مستقل جایی برای ارائه آثارش ندارد/ اگر فیلم شما جایی نمی‌خواهد ما هستیم/ معرفی برگزیدگان


ساعت: 10:16
تاریخ انتشار: 1301/04/28
کد خبر: 1884124

شهاب حسینی در پایان جشن مستقل با ارائه فیلمی کوتاه؛

شهاب حسینی، دبیر اولین جشنواره فیلم کوتاه اتاق فکر مستقل فرهنگ و هنر گفت: فیلمسازان مستقل جایی برای ارائه آثار خود ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شهاب حسینی دبیر این جشن که شب گذشته دوشنبه ششم تیرماه با حضور اهالی سینما برگزار شد، با تاکید بر اینکه کار اصلی او خود سینما است نه مدیریت آن، گفت: کار من سینماست. و نه درام اجتماعی. من دنبال هیچ رقابتی نیستم و امیدوارم در اینجا به فیلم های به جا مانده از دیگر رویدادهای مشابه توجه کنیم. امیدوارم روزی در زمینه فیلم های بلند مستقل فعالیت کنم. در حوزه فیلم کوتاه، آثاری هستند که موفقیت های بین المللی زیادی کسب کرده اند، اما امکان دیدن آن ها در داخل کشور وجود نداشت و یا از کارگردان در کشور تقدیر نشد و مردم از کارهای تولیدی او مطلع نشدند. هدف من چیزی جز ارائه این آثار به مردم نبود. فضایی برای نمایش چنین آثاری دغدغه اصلی ایجاد این رویداد بود. یک فیلمساز مستقل جایی برای ارائه آثارش ندارد و این همیشه من را ناراحت کرده است.

وی ادامه داد: ضرب المثلی هست که می گوید صاحبخانه بد صاحب خانه می کند. چند سال پیش برای معرفی نگاهی جدید، حدود هشت فیلم را تولید کردم، اما در ارائه آنها با مشکل مواجه شدم. به همین دلیل اگر می گویید نام من وزن ادب دارد، فقط در حرف است نه در عمل و این انگیزه باعث شد بگویم آدرس ما این است و اگر جایی فیلم نمی خواهند ما هستیم. البته آرزوی من این است که این جشنواره در سطح بین المللی ادامه یابد و همچنین در جزیره کیش برپا شود تا محلی برای کشف استعدادهای سینما باشد.

محمد اصغری نماینده سایت تیوال که در تیم اجرایی اولین جشنواره فیلم کوتاه اتاق فکر مستقل فرهنگ و هنر حضور دارد در پاسخ به نقش بسترهایی مانند تیوال در رشد فیلم کوتاه گفت: «در این رویداد شاهد ثبت تعداد قابل توجهی بودیم که نظرات متفاوتی در مورد آثار مختلف داشتیم. در واقع تبادل نقد و نظر برای حوزه فیلم کوتاه بسیار مفید است. بازخورد تماشاگران باید فراتر از کلیشه هایی مانند «فیلم را دوست داشتم» یا «عالی بود» باشد و برگزاری چنین جشن هایی بستری برای آن ایجاد می کند.

حسینی همچنین در پایان سخنان خود اضافه کرد: اساسا یکی از اهداف ما ایجاد فضای گفت و گو بین مخاطبان بود چرا که معتقدیم این گفتگوها بسیار مفید است و به کارگردان کمک می کند ذائقه مخاطب را درک کند.

در بخش اصلی این مراسم که پیش از دیدار شهاب حسینی برگزار شد، برگزیدگان این جشن به ترتیب زیر معرفی شدند:

بهترین تدوین: شیدا گورجی برای فیلم «اس»

بهترین مستند: رضا اکبریان برای فیلم «بز»

بهترین دستاورد فنی: بابک پناهی برای «آخرین دوش» و خجت اشتری برای «درد خفیف»

بهترین فیلمبرداری: حسام موفق برای فیلم «س»

بهترین بازیگر زن: سونیا سنجاری برای فیلم “سایه فیل”

بهترین بازیگر مرد: سهیل کرمیار برای اجبری

بهترین فیلمنامه: آرمان خوانساریان برای «سایه فیل»

بهترین کارگردان: حامد اصلانی برای فیلم «س»

بهترین فیلم: فیلم «س» – بهنام سنایی و انجمن سینمای جوان

جایزه ویژه هیئت داوران: «ادمیزاد» و «ماجان» / محمدرضا نرماندی پور – فردین انصاری

پس از پایان این قسمت، سعید راد که به همراه اکبر زنجانپور، کیانوش عیاری، محمود کلاری و بهرام دهقانی در مراسم اهدای جوایز حضور داشت، پیش بینی کرد که مراحل بعدی این جشن عرصه ای جدی برای رقابت جوانان باشد.

وی سپس به فرصتی که برای همکاری با کیانوش عیاری از دست داده اشاره کرد و افزود: آقای عیاری به من پیشنهاد ساخت اولین فیلم خود را به نام تنوره دیو به من دادند و همزمان سه قرارداد داشتم و همیشه پشیمانم که آن فرصت را از دست دادم که نشد. همه چیز را تکرار کرد

کلاری که یکی از هیئت داوران بود کیفیت بالای فیلمسازی و نزدیک شدن فیلم کوتاه این جشنواره به استاندارد سینمای کوتاه را از تحولات قابل توجه در این دوره برشمرد و گفت: می توان به آینده سینما امیدوار بود.

منوچهر شهسواری همچنین از شهاب حسینی خواست به جز فیلم کوتاه به هیچ بخش دیگری از سینما توجه نکند. وی خطاب به حسینی گفت: ذخیره ای درست کردی و با انواع پالایشگاه ها آن را خراب نکن، برای آینده سینما ذخیره کن.

به هر حال مدیر اجرایی خانه سینما گفت: در پایان قرن نوزدهم با دوره ای پر از استبداد مواجه بودیم و زنده ماندن یک کودک زیر پنج سال استثنا بود، اما در همان دوران خشونت. نام هایی در فرهنگ و هنر بودند که عشق و امید شگفت انگیزی را در آثارشان به جا گذاشتند.” است. برای زمان حال ما فقط ساخته های شما می تواند بگوید که زندگی روی دیگری دارد، هر چند با تلخی. حتی اگر از درد و رنج صحبت کنید. رنج، شما از تغییر صحبت می کنید، نه برای تایید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید