رئیس دفتر روحانی: قصد شرکت در انتخابات را ندارد/ جایی که توفیق است می گویند کار ماست، جایی که مشکل دارد، می گویند دولت قبل بوده است/ می خواهد مشکلات را با برنامه حل کند دستور نیست

رئیس دفتر روحانی: قصد شرکت در انتخابات را ندارد/ جایی که توفیق است می گویند کار ماست، جایی که مشکل دارد، می گویند دولت قبل بوده است/ می خواهد مشکلات را با برنامه حل کند دستور نیست

واعظی، رئیس دفتر روحانی: دو سه هفته گذشت که دولت رئیس جمهور سر کار آمد اما از طرف خودشان قرارداد شانگهای را امضا کردند/ قصد شرکت در انتخابات را ندارد.

– محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی رئیس جمهور سابق ایران در گفت و گو با خبرنگار رویداد۲۴ گفت: دولت رئیس جمهور همه دستاوردهای دولت روحانی را به نام خود مدعی است و هر جا مشکلی وجود داشته باشد، آن را مدعی است. منتسب به دولت قبل است. وی همچنین گفت که روحانی قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

*اخیراً خبرگزاری تسنیم در خبری که ظاهراً به نقل از نزدیکان آقای روحانی منتشر کرده بود، اعلام کرد که وی قصد دارد در انتخابات مجلس شرکت کند. ظاهراً منظورشان دیدار نوروزی آقای روحانی با مسئولان دولتی بوده است. آیا آقای روحانی قصد حضور در انتخابات مجلس را دارد؟
از سراسر وب

مشاوره در زمینه تحلیل های آماری پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری

– دکتر روحانی هر سال روزی را برای عید نوروز یا غدیر بیرم انتخاب می کند و جلسه ای برگزار می شود. این جلسه امسال هم برگزار شد و در این نشست بزرگ بایرام صحبت های مختلفی رد و بدل شد و ربطی به بحث انتخابات نداشت و اصلاً جلسه انتخاباتی نبود و فقط یک جلسه باشکوه بایرام بود. در این دیدار آقای روحانی تاکید کرد که امسال سال انتخابات است و در این راستا بسیار مهم است و باید به گونه ای مدیریت شود که علاوه بر افزایش مشارکت و سرمایه اجتماعی نظام، به آن نیز نیاز باشد. در فضایی پرشور و رقابتی و در امنیت کامل قرار می گیرد بنابراین اخباری که عده ای مطرح می کنند صرفا فضاسازی است و عملا صحبتی از ورود به انتخابات نیست. فکر نمی کنم آنها بخواهند در انتخابات مجلس شرکت کنند و تاکنون چیزی در این مورد نشنیدم.

* آوردن چنین خبری از آنها دلیل خاصی دارد؟

– باید بگویم در 8 سال دولت روحانی به طور مستمر اخبار جعلی علیه دولت ایجاد کردند و اخبار جعلی که الان می سازند موضوع جدیدی نیست. آنها همه این تبلیغات علیه دولت را تعدیل کردند و حالا ببینید در این بیست ماه که دولت را کنترل کرده اند، چه وضعیتی ایجاد شده است. حدس می‌زنم به خاطر عملکردشان، مردم دیگر آن حرف‌ها را از آنها قبول نخواهند کرد.

رئیس دفتر روحانی: قصد شرکت در انتخابات را ندارد/ جایی که توفیق است می گویند کار ماست، جایی که مشکل دارد، می گویند دولت قبل بوده است/ می خواهد مشکلات را با برنامه حل کند دستور نیست
* چه خبر صحت داشته باشد و چه نادرست، به نظر شما با شرایط موجود و اتفاقات پیش آمده شرکت در انتخابات عمومی بهتر است یا فضای آنقدر عجیب و ناراحت کننده است که عملا امکان ندارد طرح بتنی؟

– در دیدار اخیر رهبری با مسئولان، ایشان تاکید کردند که انتخابات امسال باید رقابتی، پرشور و امن باشد. البته فکر می کنم این بستگی به سیاست شورای نگهبان و وزارت کشور بر اساس فرمایشات رهبری دارد. سیاست و رویکرد حزب اعتدال و توسعه همیشه حضور فعال در انتخابات است، اما منتظریم ببینیم شورای نگهبان چه سیاستی را اتخاذ می کند.

*آقای روحانی در سخنان نوروزی خود پیشنهاد برگزاری رفراندوم برای حل مشکلات کشور را دادند، از دیدگاه شما آیا این طرح می تواند به حل مشکلات پیش رو منجر شود؟

– رفراندوم موضوع عجیب و جدیدی نیست و تمام سازوکارهای آن در قانون اساسی کشور مشخص شده است. ما قبل از رحلت امام هم رفراندوم داشتیم. رفراندوم در قانون اساسی ما به این معناست که در این کشور بن بست وجود ندارد و وقتی موضوع پیچیده ای پیش می آید به نظر مردم رجوع می کنیم. حرف آقای روحانی هم همین بود.

* اگر به خاطر داشته باشید آقای رئیسی در مناظره های سال 1395 تاکید کرد که «آقای روحانی مدام می گوید دولت قبل، دولت قبل است» و پیشنهاد داد «یک بار مناظره کنیم تا تکلیف دولت قبل مشخص شود. “نظرت در مورد این سوال چیه؟

  • فراموش نکنیم که چند ماه دیگر نیمی از دولت رئیس جمهور تمام می شود. حاکمان فعلی مدام می گویند که دولت قبل در هیچ موضوعی به ویژه اقتصادی موفق نبوده است! اگر موفقیتی مثل خرید واکسن از دولت روحانی باشد، گفتند ما خریدیم!
  • موضوع پیمان شانگهای را به خاطر داشته باشید. همه کارهایش را آقای ظریف و همکارانش انجام دادند و فقط یک امضا باقی ماند که گفتند کار ماست! و در هفته های اول که دولت جدید روی کار آمد. چطور است که نزدیک به دو سال از عمر دولت می گذرد، همه ناکارآمدی ها را به گردن دولت قبل می اندازید؟ مشکلات دولت را نمی دانستید؟

در شرایط کنونی که دولت با ضعف ها و مشکلاتی روبه رو است و شرایط اقتصادی و معیشتی مردم مناسب نیست و با گرانی کالاهای مورد نیاز روزانه مردم مواجه هستیم، نمی خواهیم علناً از نقاط ضعف دولت صحبت کنید. از زمانی که دولت جدید آمده ما سکوت کرده ایم تا دولت در آرامش کار خود را انجام دهد اما از روزی که آمدند سکوت کردند. این بار و البته تحت فشار، اگر اتهامات آقای میرکاظمی که به دروغ متوجه دولت ما بود و متوجه من نبود، حرفی نمی زدم.

ما هنوز معتقدیم که باید به دولت کمک کنیم تا موفق شود و مشکلاتش را حل کند. ما آماده هرگونه کمکی به دولت هستیم زیرا منافع ملی و رفاه مردم برای ما مهم است. اما در مورد صحبت های آقای رئیسی فکر می کنم این رفتارها فرافکنی است و باعث تفرقه و دوقطبی می شود و ما نمی خواهیم در کشور دوقطبی ایجاد کنیم. ما نمی خواهیم دولت کنار بیاید چون 8 سال در دولت بودیم و مشکلات دولت را می دانیم.

* بزرگترین نقص حاکمیت رئیس جمهور چیست؟ با توجه به اینکه تجربه شما در دولت مرتبط است، اگر قرار باشد پیشنهادی به دولت او بدهید، چه می‌گویید؟

– تیمی که در دولت به ویژه اقتصادی حضور دارد ضعیف و ناهماهنگ است، بنابراین فکر می کنم باید در تیم دولت تغییراتی ایجاد شود و کارشناسان و افراد توانمند اضافه شوند. آقای رئیس جامهور که مدام در مصاحبه ها و سخنرانی ها دستور می دهد که مشکلات باید حل شود. پس چه کسی باید این کار را انجام دهد و مشکلات را حل کند؟ طبیعی است که این دست دولت است و دولت باید کار خود را انجام دهد و حل مشکلات نیاز به برنامه دارد و تنها با دستور حل نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید