پیش بینی قیمت مسکن در سال آینده l بازار مسکن در رکود است؟

پیش بینی قیمت مسکن در سال آینده l بازار مسکن در رکود است؟

روز جدید : کارشناس بازار مسکن گفت: آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی به معنای تسریع رشد قیمت ها در بازار مسکن نیست. در مقابل، برعکس است و میزان افزایش نسبت به دی ماه بسیار پایین است و می توان گفت تغییر محسوسی نداشته است.

بانک مرکزی گزارشی از توسعه بازار مسکن در تهران در بهمن ماه امسال منتشر کرد.

به ترتیب در ماه گذشته 8532 واحد به ثبت رسیده است. معاملات مسکن که نسبت به ماه قبل (آذر 1400) و نسبت به ماه مشابه سال قبل (بهمن 94) 3917 واحد کاهش داشته است، 13.1 درصد کاهش داشته است. 117.8 درصد افزایش را به ثبت رساند.

همچنین در بهمن ماه امسال متوسط ​​قیمت هر مترمربع هر واحد مسکونی 33 میلیون و 56 هزار و دویست تن برآورد شده است. این در حالی است که در دی ماه امسال متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران 32 میلیون و 936 هزار و چهارصد تن بود که با 0.4 درصد افزایش اندک مواجه بود. این در حالی است که این شاخص (میانگین قیمت هر مترمربع مسکن) در بهمن ماه سال گذشته 28 میلیون و 389 هزار و صد تن بود که در بهمن ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 16.4 درصد افزایش داشت.
اجاره

همانطور که بانک مرکزی از توسعه مسکن استیجاری در بهمن ماه امسال خبر داد، در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن ماه سال گذشته در تهران 48.4 درصد و در کل مناطق شهری 52.2 درصد افزایش اجاره بها را شاهد هستیم.
گران ترین و ارزان ترین مناطق پایتخت

براساس اعلام بانک مرکزی، گران ترین منطقه تهران در معاملات بهمن ماه، منطقه یک با میانگین هفتاد میلیون و 259 هزار تن و در رتبه بعدی منطقه 3 با میانگین 63 میلیون و 297 هزار و صد قرار دارد. متر

ارزان ترین منطقه پایتخت سه ماهه هجدهم با متری 15 میلیون و 674 هزار تن بوده است. در رتبه بعدی منطقه 20 با میانگین متر شانزده میلیون و 988 هزار و منطقه 17 با میانگین متر هفده میلیون و 666 هزار تن قرار دارند.

پرمعامله ترین منطقه تهران در بازار مسکن باخمن مچ منطقه 5 با 1262 فقره و منطقه 10 با 857 قلم کالا بوده است.

کم رونق ترین بازار مسکن پایتخت در مناطق 19 و 20 به ترتیب با 64 و 89 معاملات مسکن برآورد شده است.
آیا روند کاهشی بازار مسکن ادامه خواهد داشت؟

مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار قرن نو گفت: آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی به معنای شتاب گرفتن قیمت مسکن نیست؛ اما این آمار در حال افزایش است. برعکس، نرخ رشد قیمت ها نسبت به دی ماه بسیار ناچیز است و می توان گفت تغییر محسوسی نداشته است و نسبت به سال گذشته تغییر قیمت ها زیر 20 درصد است و این در شرایطی است که تورم کل بوده است. بالای 35 درصد؛ در نتیجه می توان گفت مسکن کمتر از تورم افزایش یافته است، به عبارتی قیمت واقعی آن کاهش یافته و رشد قیمت کمتر از سایر کالاها بوده است.

وی افزود: آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی حاکی از تداوم رکود در بازار مسکن است و پیش بینی می شود شرایط بازار مسکن در ماه های آینده به همین منوال باقی بماند.
مسکن در کوتاه مدت چقدر گران می شود؟

این کارشناس بازار مسکن افزود: در بلندمدت نمی توان پیش بینی دقیقی داشت، اما در کوتاه مدت افزایش قیمت مسکن کمتر از تورم خواهد بود و اندازه این افزایش قیمت ها به نرخ تورم بستگی دارد. اگر ارز اتفاق بیفتد شاهد کاهش قیمت ارز و کاهش انتظارات تورمی و کاهش قابل توجه تورم خواهیم بود و اگر این اتفاقات بیفتد قیمت مسکن در سال آینده کاهش می یابد اما اگر این اتفاقات رخ ندهد و به توافق نرسید، ادامه دهید و سیاست های دولت ضد تورم نیست و شاهد تورم قابل توجهی خواهیم بود، همانطور که در سال های گذشته قیمت مسکن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و افزایش می یابد.

آیا طرح نهضت ملی مسکن جواب می دهد؟

سلطان محمدی در پاسخ به این سوال که طرح نهضت ملی مسکن چه زمانی ممکن است بر قیمت بازار مسکن تاثیر بگذارد؟ این طرح همچنان بسیار مبهم است و کوتاه مدت نیست و ساخت این خانه ها و ورود به بازار مسکن زمان زیادی می برد و این خانه ها در جایی ساخته نمی شوند که شاهد افزایش شدید باشیم. در قیمت ها؛ مانند تهران، اما در حاشیه شهرها یا در شهرهای کوچک ساخته می شود. از آنجایی که دولت در شهرهای بزرگ امکانات کافی برای تهیه زمین ندارد، حتی اگر هم داشته باشد، در نقاط فقیرتر شهر و در نتیجه بخش مهمی از بازار مسکن که منطقه بالاشاه تهران است، است. ، تحت تأثیر این طرح قرار نخواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید