مبارزه با سفته بازی فقط از طریق مالیات بر درآمد حاصل می شود / مالیات باید برای فعالیت های غیر تولیدی اعمال شود.


ساعت: 16:22
تاریخ ارسال: 08/04/1401
کد خبر: 1906083

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه پتروشیمی در پیشرفت کشور بسیار تاثیرگذار است، گفت: مبارزه با سفته بازی جز از طریق مالیات بر درآمد محقق نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر محمد زمان رستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی در خصوص مبارزه با سفته بازی تصریح کرد: مبارزه با سفته بازی تنها از طریق مالیات بر درآمد عمومی محقق می شود.

وی ادامه داد: مالیات بر درآمد حاصل از فعالیت های غیرمولد به این معناست که هر فعالیت سوداگرانه بر عمده فعالیت خود مالیات پرداخت می کند. این نسخه از صد سال پیش تاکنون در 140 کشور جهان اعمال شده است. در برخی کشورها با موفقیت بیشتر و در برخی دیگر با موفقیت کمتر. اما در ایران این موضوع هنوز اجرایی نشده است.



یکی از اعضای انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: دلالان (مدلالان به معنای منفی کلمه) سودآور هستند; اما آنها اصلا مالیات نمی پردازند. همانطور که دیدید دلار ده برابر شد. اما هیچ کس مالیات پرداخت نکرد. ما فقط به سراغ کارگران و تولیدکنندگان رفتیم و از آنها مالیات گرفتیم. اما سفته بازان دلار مشمول مالیات نشدند.

وی افزود: موضوع دیگر اصلاح سفته بازی است. باید بدانیم که فرهنگ سوداگری قوی‌تر از فرهنگ تولید است. مبارزه با دلالان تنها باید با تحقیر، محکومیت و ضرب و شتم دلالان و برعکس تشویق و تکریم فعالان مولد و مولد باشد.

رستمی خاطرنشان کرد: نکته اصلی در اقتصاد این است که ما باید مزیت های نسبی خود را بشناسیم و تمام یا بیشتر استعدادهای خود را به آن سمت سوق دهیم. در حال حاضر مزیت اصلی کشور ما پتروشیمی است. صنعت پتروشیمی بعد از فولاد مهمترین صنعت کشور است و بیشترین مزیت نسبی را دارد و می تواند بیشترین درآمد ارزی را داشته باشد و ما را از خام فروشی نفت جدا کند.

وی گفت: در دنیا امروز از طریق پتروشیمی ها می توانیم ارزش افزوده ای ایجاد کنیم که هزاران برابر ارزش افزوده ای است که در حال حاضر از پتروشیمی های خودمان ایجاد می کنیم. به نظر می رسد همه رهبران، بزرگان، طلاب، طلاب، اساتید و روحانیون ابتدا باید این معما را به خوبی بشناسند و سپس آن را به خوبی حفظ کنند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه قم گفت: این حوزه ابزار اصلی ما در رقابت با عرصه بین المللی است و نسبت به درآمد فعلی نفتی که کشور از طریق خام فروشی به دست می آورد، نرخ ارز بسیار بالاتری دارد. اکنون وقتی پتروشیمی صادر می کنیم، نوعی تجارت نفت خام محسوب می شود. زیرا پتروشیمی دارای مراحل متعدد و حداقل سه مرحله است که عبارتند از: پتروشیمی مواد اساسی، مواد میانی و مواد نهایی.

وی گفت: ما همچنان محصولات پتروشیمی خود را در مرحله پایه می فروشیم و درآمد ارزی 30 درصد بیشتر از درآمد نفتی است. این در حالی است که اگر این محصولات اساسی تبدیل به محصول میانی و محصولات واسطه ای تبدیل به محصول نهایی شود و ما آن را بفروشیم. محصولات نهایی به جهان، ارز خارجی ما می تواند صدها و حتی هزاران برابر افزایش یابد.

رستمی تاکید کرد: در پتروشیمی خیلی عقب هستیم. در حوزه پتروشیمی کشورها و شرکت های بزرگ جهانی جلوتر از ما هستند. حتی کشورهایی مانند آلمان که نفت و گاز ندارند بسیار جلوتر از ما هستند و به عنوان ماشین و کاتالیزور بسیار جلوتر از ما هستند.

وی تصریح کرد: نخبگان زیادی در این حوزه داریم که به خوبی مورد حمایت قرار نمی گیرند. آنها همچنین اعتراض دارند که نخبگان و بزرگان پتروشیمی مورد حمایت قرار نمی گیرند، به ویژه پتروشیمی هایی که در جنوب هستند و در سخت ترین شرایط گرما و کمترین امکانات فعالیت می کنند. اکنون ابزار اصلی مقابله با دنیا، شکل گیری اقتصاد مقاومتی و تحقق پیشرفت در کشور پتروشیمی است..

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید