نقدینگی باید به سمت فعالیت های تولیدی و تولیدی هدایت شود


ساعت: 14:01
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904688

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نقدینگی باید به سمت تولید و فعالیت های تولیدی سوق داده شود. در نظام مالیاتی جهان، وجوه به بخش تولیدی می رود و برای دولت درآمد ایجاد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی فارس افزود: بخش خصوصی از سیستم بانکی کشور برای کار، تولید و تجارت انتظارات بحقی دارد اما مشکل اینجاست که باید مشکلات بانک ها را هم شنید.

وی با تاکید بر اینکه کمبود نقدینگی در تولید وجود دارد و مازاد نقدینگی در کشور داریم، گفت: یکی از محورها در سطح کلان کنترل نقدینگی در کشور است، مازاد نقدینگی رابطه تنگاتنگی با تورم ایجاد می کند. و این نکته ای است که همزمان راه حل و مشکل است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نقدینگی باید به سمت تولید و فعالیت های تولیدی سوق داده شود. در نظام مالیاتی جهان، وجوه به بخش تولیدی می رود و برای دولت درآمد ایجاد می کند.

صالح آبادی اذعان داشت: منابع داریم اما باید هدفمند شوند و فعالیت های غیرمولد و دلالان قمار نیز تبعات مالی خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه هر بانکی مشکلات خاص خود را دارد، گفت: بانک مرکزی تمام مسائل مربوط به همه بانک ها را رصد می کند، مشکلاتی در سیستم بانکی وجود دارد که برخی از آنها باید در بالاترین سطوح کشور حل شود.

رئیس کل بانک مرکزی از نحوه اعمال آن در گذشته گلایه کرد و تصریح کرد: در کشور ما چه در سطح دولت و چه در سطح بانک فروش دارایی ها کند و ضعیف است برخی از بانک ها دارایی های مازادی دارند که دارند. برای فروش و ارائه منابع حاصله به عنوان تسهیلات.

بانک ها دارایی های مازاد خود را نفروخته اند

صالح آبادی ادامه داد: متأسفانه ملک فروخته نشده اما قیمت آن از طرف دیگر محقق شده و در نتیجه کمبود منابع خود را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: بانک سپرده های مردم را تبدیل به ملک می کند و باید آنها را بفروشد و در صورت عدم تحقق این امر کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شده است تا اموال مازاد بانک ها به ویژه بانک های خصوصی و پول را به حراج بگذارند. دریافت شده در قالب تسهیلات ارائه خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نظارت بر عملکرد شعب بانک ها در کشور اعلام کرد: برای هر شعبه بانک در سراسر کشور سامانه ای ایجاد کرده ایم که بر اساس آن می توانیم میزان و میانگین ارزش خدمات ارائه شده توسط هر شعبه را استخراج کنیم. هروقت.

وی خطاب به اعضای شورای اسلامی حاضر در جلسه گفت: باید با توجه به توان بانک تعیین تکلیف شود، 15 درصد منابع بانک به کشاورزی، 20 درصد مسکن و 40 درصد صنایع، 50 درصد توسعه ملی اختصاص دارد. بانک ها متعلق به بخش خدمات هستند.

صالح آبادی در خصوص حل مشکل افزایش نقدینگی و تورم در کشور گفت: باید ابزارهای تامین مالی را متنوع کنیم، در کنار ابزارهای پولی از ابزارهای اعتباری بیشتری استفاده می کنیم. مانند اوراق گام، از بهمن 1397 تا تیر 1401 حدود 8.8 تن اوراق منتشر شد، اما در چهار ماه گذشته این میزان به 19 تن افزایش یافت و تلاش ما بر این است که تا 200 تن اوراق گام منتشر کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اظهارات استاندار فارس مبنی بر عدم همکاری بانک های خصوصی در شورای هماهنگی بانک ها گفت: بانک های خصوصی از کشور جدا نیستند، بانک های دولتی و شبه دولتی زحمات زیادی کشیده اند و دارند. بیشترین شعب و خدمات.» بانک مرکزی به طور همزمان بر بانک‌های خصوصی و دولتی نظارت دارد و هیئت انتظامی مستقر در بانک مرکزی مربوط به هر دو بانک است و بانک‌های خصوصی باید در شورای هماهنگی بانک‌ها یا شورای هماهنگی بانک‌ها عضویت داشته باشند. شورای بانک خصوصی استان و ارائه داده های آماری لازم و بخشنامه ای در این خصوص صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید